
            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-mediei în campania electorală pentru alegerile 

locale noi din 20 mai 2018 

 

Raport nr. 2  

28 aprilie – 4 mai 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest raport  este parte a proiectului "Presa în sprijinul democrației, incluziunii și 

responsabilității în Moldova" (MEDIA-M), finanțat de Agenția Statelor Unite pentru 

Dezvoltare Internațională (USAID) și implementat de Internews in Moldova, care are ca scop 

promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media 

mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material ține de 

responsabilitatea Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar 

viziunea USAID sau a Guvernului Statelor Unite.   



            

 
1. Date generale  

 
Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 

comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la 
mass-media. Monitorizarea își propune să analizeze tendințele reportericești care pot afecta 
performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului 
informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 20 aprilie – 19 mai 2018 

 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Prime TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Canal 2 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română;  
Publika TV (versiunea online) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 
rusă; 
RTR Moldova (19.30) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă și 
română; 
TV 8 (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și rusă. 

 
2. Cadrul metodologic  

 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 
de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 
fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile 
sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni politice. De asemenea, 
materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, 
știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane 
în detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor 
reprezintă un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea 
știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 
intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie: 

Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special 
când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, 
mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta 
auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate: 



            

 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ sau 
etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile manipulate astfel 
încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne de întrebare cu privire la 
respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la 
îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, 
când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 
legătură cu textul.  
 
3. Datele monitorizării 

 
Moldova 1 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, postul public de televiziune a reflectat campania electorală 
pentru alegerile locale noi în cinci din șapte ediții ale Mesagerului. Astfel, în cadrul rubricii 

„Alegeri locale noi 2018”, inserate la mijlocul principalului buletin de știri, au fost difuzate 23 de 
știri cu caracter electoral direct. Cea mai mare parte a subiectelor a vizat programele electorale 
ale candidaților și acțiunile electorale ale acestora (18). În trei cazuri caracterul știrilor a fost 
unul conflictual/controversat, fiind vorba de acuzații aduse de unii candidați la adresa altora. 
De asemenea, postul public a anunțat, în cadrul aceleiași rubrici speciale, care va fi 
modalitatea de organizare a dezbaterilor electorale de către Moldova 1 și Radio Moldova, 
începând cu data de 7 mai. O altă știre s-a referit la primul raport de monitorizare a campaniei 
electorale pentru alegerile locale noi, prezentat de Centrul pentru Jurnalism Independent pe 2 
mai. Postul a menționat concluziile raportului în ceea ce privește comportamentul 
radiodifuzorului public în campania electorală în perioada 20-27 aprilie 2018. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Cele 24 de subiecte cu caracter electoral difuzate de Moldova 1 în perioada de referință au 
respectat în majoritatea cazurilor principiul imparțialității și al obiectivității, iar partizanat politic 
vădit nu a fost sesizat. Niciun candidat vizat în știri nu a fost favorizat sau defavorizat în mod 
evident. Totuși, în trei cazuri s-au atestat ușoare accente de subiectivitate din partea 
jurnaliștilor. Astfel, o știre difuzată pe 1 mai începe în felul următor: „Marșul solidarității și 
dreptății sociale – prilej de campanie pentru socialiști. Candidații formațiunii pentru fotoliile de 
primar al municipiilor Chișinău și Bălți, Ion Ceban și Alexandr Usatîi, i-au îndemnat pe oameni 
să-i voteze... Șeful statului nu a ratat ocazia să facă campanie electorală în favoarea 
candidaților formațiunii pe care a condus-o timp de cinci ani”. Într-un alt subiect, difuzat pe 3 
mai, cuvintele candidatului PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase, care spune că „în primul an de 
mandat voi construi..”, sunt transformate de către jurnaliști în „în doar un an de mandat 
Năstase are obiectivul de a construi câte două terenuri mixte de sport în fiecare sector din 
Chișinău”, sugerând că promisiunea nu este una realistă. Tot pe 3 mai, o știre electorală în 

care a fost prezentat un punct din programul electoral al candidatei Partidului Politic „Șor” are 
accente ușoare de tendențiozitate, fiind neclară și incompletă. Mai exact, textul știrii 
menționează că Reghina Apostolova „propune majorarea impozitelor și a accizelor pentru 
Chișinău de sute de ori, după modelul orașului Orhei”, pentru ca să poată acorda alocații de 

câte 1000 de lei pensionarilor. Deși știrea este despre promisiunea de acordare a celor 1000 
de lei, expresiile „majorarea impozitelor”, și ”de sute de ori” sunt scoase în prim plan, repetate 
în știre și explicate incomplet.       

Dintre concurenții electorali, cele mai multe apariții în știrile electorale le-au avut Andrei 
Năstase (PPDA/PAS/PLDM) și Ion Ceban (PSRM). Andrei Năstase a fost menționat în fiecare 
din cele cinci ediții ale Mesagerului, în cinci cazuri fiind prezentate acțiunile electorale directe, 

iar în două fiind ținta unor acuzații din partea altor concurenți electorali. În cazul 
reprezentantului PSRM, patru știri s-au referit la programul și acțiunile electorale ale acestuia. 
În una, candidatul îl acuză pe Andrei Năstase de plagierea programului său electoral, iar în 



            

alta răspunde la acuzația lui Valeriu Munteanu (PL) privind implicarea lui Igor Dodon în 
campania electorală, precum și apariția pe paginile ziarului „Socialiștii” a imaginilor cu lideri 
străini precum Vladimir Putin sau Alexandr Lukașenko. Valeriu Munteanu (PL) și candidata 
independentă Silvia Radu au apărut în câte trei știri, Reghina Apostolova (Partidul Politic „Șor”) 
– în două, iar Alexandra Can (PNL), Vasile Costiuc (DA) și Constantin Codreanu (PUN) – în 
câte una. Prin urmare, în perioada 28 aprilie – 4 mai, postul public de televiziune a mediatizat 
campania electorală a opt candidați din 12 înscriși în cursa pentru alegerile locale noi din 
Chișinău. De asemenea, într-o știre, alături de candidatul PSRM Ion Ceban a fost menționat 
și vizat și candidatul aceluiași partid la postul de primar al municipiul Bălți, Alexandr Usatîi (1 
mai).      

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Postul public de televiziune a asigurat echilibrul surselor în cele trei subiecte 
conflictuale/controversate pe care le-a difuzat, prezentând opinia ambelor părți vizate. În două 
subiecte, difuzate în aceeași zi (2 mai), candidatul PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase este ținta 
unor acuzații din partea altor candidați. Valeriu Munteanu (PL) îl acuză de publicarea pozelor 
trucate pe rețelele de socializare, iar Ion Ceban (PSRM) – de copierea în proporție de 60% a 
programului său electoral. În ambele cazuri postul a prezentat și opinia lui Andrei Năstase în 
raport cu declarațiile celor doi contracandidați ai acestuia, asigurând, astfel, echilibrul surselor. 
În același timp, radiodifuzorul public putea asigura un grad mai înalt de corectitudine în 
prezentarea celor două subiecte. În primul caz, textul știrii menționează: „candidații pro-
europeni se atacă reciproc. De această părere este Valeriu Munteanu...”, iar presupusul „atac” 
este al lui Andrei Năstase la adresa lui Valeriu Munteanu, prin intermediul unor presupuse 
poze trucate. În al doilea caz, acuzația de copiere a programului electoral vine în urma unei 
întrebări adresate lui Ion Ceban de către un jurnalist. Întrebarea nu se aude în materialul 
difuzat de Moldova 1, dar este evident că Ion Ceban nu „l-a acuzat” pur și simplu, pe Andrei 
Năstase, ci a răspuns la o întrebare care, cel mai probabil, viza acest subiect. În cea de-a treia 
știre controversată, în care candidatul PL Valeriu Munteanu îl acuză pe Igor Dodon de 
implicare în campania electorală și favorizarea candidatului socialist, dar și de publicarea în 
ziarul PSRM a imaginilor unor lideri străini, postul îi oferă dreptul la replică lui Ion Ceban, fără 
a o distorsiona/interpreta.          

Limbajul și imaginile video utilizate  

În perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, postul public de televiziune Moldova 1 a utilizat un limbaj 
adecvat și în limitele normelor deontologiei în subiectele cu un caracter electoral. Nu s-au 
folosit etichetări, expresii discriminatorii sau ofense la adresa candidaților electorali. Totuși, 
postul a admis în câteva rânduri nuanțări și accente care au știrbit din echidistanță și 
obiectivitate. La rândul lor, imaginile difuzate în cadrul subiectelor cu un caracter electoral au 
fost conforme cu normele profesionale. Postul nu a utilizat colaje, imagini de arhivă sau alte 
elemente în măsură să deformeze realitatea, să inducă în eroare telespectatorul sau să 
defavorizeze/favorizeze un candidat electoral sau altul.  

Prime TV 
 
Implicarea în campania electorală 

În perioada 28 aprilie – 4 mai Prime TV, în principalul jurnal al zilei de la ora 21.00, a difuzat 
15 știri cu caracter electoral, dintre care două sunt o sinteză a emisiunii de dezbateri Replica 
la care s-au discutat teme electorale cu participarea unor experți. În celelalte 13 știri postul a 
reflectat activitatea și promisiunile unor candidați. Nouă știri au avut caracter electoral direct, 
iar în alte patru știri candidații sau formațiunile lor au fost pomenite în contextul unor 
evenimente ce nu au legătură cu alegerile: subiectele despre plombarea gropilor de pe străzile 
din Chișinău și pictarea unui covor pe o clădire au favorizat-o pe candidata independentă Silvia 
Radu, respectiv materialele despre marșul solidarității presei și despre un conflict între un 
interpret din România și un simpatizant al PPDA l-au pus în lumină negativă pe Andrei 
Năstase, candidat PPDA/PAS/PLDM.   



            

 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În perioada monitorizată, Prime TV, care a anunțat anterior CCA că nu va reflecta campania 
electorală, a difuzat totuși știri despre alegeri, doar că tratând candidații selectiv. Postul nu a 
reflectat evenimentele electorale care aveau loc zilnic, dar a transmis sporadic informații 
despre unii candidați. În știrile Prime TV din perioada monitorizată au apărut următorii 
candidați: Silvia Radu, Andrei Năstase, Ion Ceban, Valeriu Munteanu, Reghina Apostolova și 
Constantin Codreanu. Ultimul a fost pomenit în trecere, în cadrul unei știri despre averile 
candidaților. Andrei Năstase și Valeriu Munteanu au fost prezentați în context exclusiv negativ, 
Silvia Radu – în context exclusiv pozitiv. Într-o lumină ușor pozitivă au fost prezentați candidații 
Ion Ceban și Reghina Apostolova. Nu au apărut deloc în știrile Prime TV candidații Alexandra 
Can, Alexandru Roșco, Victor Strătilă, Maxim Brăila, Vasile Costiuc și Alexandru Mâțu. Astfel, 
postul vădește o lipsă de echidistanță față de concurenții electorali și manifestă părtinire față 
de candidata independentă Silvia Radu. 
 
Din cele 13 știri care îi vizau pe concurenții electorali, cinci se refereau la viața și activitatea 
Silviei Radu. Trei dintre acestea au vizat promisiunile electorale, o întâlnire cu alegătorii și o 
știre despre viața ei de familie. Fără niciun prilej informațional, postul a prezentat-o pe Silvia 
Radu în postura de mamă grijulie care „a pregătit dejunul pentru soțul său și cele două fiice”, 
„gospodar” care a stropit livada proprie cu soluție anti-dăunători, dar și de persoană care știe 

să se distreze împreună cu prietenii și comunitatea – a fost la nuntă și a tras otgonul la Budești 
alături de un grup de copii (29 aprilie). Reporterii au anunțat la sfârșitul acestei știri că Silvia 
Radu va fi a 10-a în buletinele de vot. 
  
În alte două subiecte, care aparent nu aveau legătură cu electorala, jurnaliștii au inserat fraze 
care o promovează pe Silvia Radu. Într-o știre difuzată la 30 aprilie despre plombarea gropilor 
în Chișinău reporterul spune: „Aceștia (drumarii - n. r.) susțin că țin cont de indicațiile date de 
candidatul independent la Primăria Capitalei, Silvia Radu, atunci când deținea funcția de edil 
interimar al capitalei”. De asemenea, în știrea despre pictorul care desenează un covor 

național pe o clădire din oraș a fost inserată o secvență în care apare Silvia Radu dând cu 
peria, adică ajutând la desenarea covorului. 
 
Candidatul PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase a fost prezentat, în schimb, într-o lumină 
exclusiv negativă, despre el difuzându-se informații acuzatoare sau denigratoare, în unele 
cazuri fără să i se ia o reacție. În total, despre Andrei Năstase au fost scrise cinci știri în care 
el apare în context negativ, direct sau indirect. În știrea din 2 mai despre averile candidaților, 
despre Andrei Năstase s-a afirmat că „a indicat zero lei la capitolul surse de venit. În ciuda 
acestui fapt, Năstase a reușit să cumpere mai multe bunuri costisitoare”, „a reușit să-și 
cumpere încă un teren agricol deși oficial nu a avut venituri”. Reporterii manifestă o abordare 

tendențioasă întrucât tot ei au anunțat, în aceeași știre, că soția candidatului a obținut aproape 
64 de mii de euro, iar pe ecran, unde au fost proiectate datele din declarația de venituri, la 
capitolul „alte surse” reporterii au indicat 112 mii de euro. Deci candidatul a avut venituri din 
„alte surse” și nu din salariu, respectiv, a avut din ce își procura terenul.  
 
În știrea de pe 28 aprilie realizată de la evenimentul de prezentare a programului PPDA pentru 
Primăria Chișinăului, reporterii Prime s-au concentrat pe elemente de scandal și nu au spus 
nimic despre esența evenimentului – programul electoral. Aceștia nu au dat nicio intervenție 
verbală a lui Andrei Năstase, în schimb au scos în evidență în mod tendențios un element 
secundar – faptul că liderii PPDA îndeamnă oamenii să doneze bani: „Nu este prima dată când 
Andrei Năstase le cere oamenilor bani pentru a-și întreține partidul. Recent el a declarat la un 
post TV apropiat formațiunii pe care o conduce că are nevoie de sprijin financiar, inclusiv 
pentru a achita site-urile care să-i mediatizeze pozitiv acțiunile politice”.  
În știrea despre Valeriu Munteanu (PL), difuzată la 2 mai, reporterii au făcut afirmații 
tendențioase și judecăți de valoare care nu se susțineau prin faptele expuse. Astfel, s-a spus 



            

că Munteanu a fost prins cu minciuna, însă nu a fost prezentată nicio sursă care să spună 

acest lucru. Jurnaliștii au adus drept dovadă pasaje dintr-o lege referitoare la drepturile de 
autor care, în opinia lor, ar contrazice o declarație a lui Munteanu care, la rândul său, la fel 
făcuse anterior trimitere la lege. 
 
Pluralism de opinie. Corectitudinea și echilibrul surselor 

 
În unele știri conflictuale referitoare la Andrei Năstase și Valeriu Munteanu nu a fost respectat 
echilibrul surselor. Astfel, nici în știrea din 2 mai în care se spune că Ion Ceban îl acuză pe 
Andrei Năstase că i-a plagiat sloganul, și nici în cea din 4 mai în care este pomenită 
conducerea PPDA (că ar fi fost dată în judecată de un interpret din România), jurnaliștii nu au 
solicitat reacția celor vizați. 
 
Știrile pozitive despre Silvia Radu (viața în familie și stropitul pomilor; „la sfat cu alegătorii”), 
Reghina Apostolova (pensii mai mari din contul majorării accizelor) sau Ion Ceban (planuri de 
fluidizare a traficului în Chișinău) au fost făcute dintr-o singură sursă.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate 

 
În general, postul a utilizat limbaj corespunzător știrii, nu au fost aplicate etichete. Au fost 
constatate două cazuri de folosire a imaginilor în detrimentul candidatului. În știrea despre 
Valeriu Munteanu (PL), care ar fi folosit fără permisiune o melodie compusă de Ennio 
Morricone, jurnaliștii au amintit cazul lui Vlad Filat, pe care l-au arătat în imagini escortat de 
poliție și care, la fel, ar fi încălcat cândva dreptul de autor într-un spot. Prin acest procedeu se 
urmărește efectuarea unui transfer de imagine negativă asupra persoanei despre care se 
vorbește.  
 
Un alt caz în care s-a produs o manipulare prin imagini (în detrimentul candidatului Andrei 
Năstase) este știrea din 3 iunie despre marșul jurnaliștilor, organizat cu ocazia Zilei Mondiale 
a Libertății Presei. „Unii jurnaliști au fost chiar bruscați și ofensați în timp ce își făceau meseria” 

– când reporterul rostea această frază, în imagini era arătat Andrei Năstase în timp ce încerca 
să despartă niște protestatari de un reporter de la Publika TV, în timpul unui protest mai vechi. 
 
Canal 2 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada monitorizată postul Canal 2 nu a reflectat campania electorală a tuturor candidaților 
la Primăria Capitalei. Totuși, a difuzat știri electorale, o parte fiind subiecte pozitive referitoare 
la Silvia Radu, iar alta – subiecte cu caracter negativ referitoare la Andrei Năstase. În total, 
jurnaliștii Canal 2 au transmis opt știri, care au vizat trei concurenți electorali: Silvia Radu, 
candidate independent, Andrei Năstase, PPDA/PAS/PLDM și Valeriu Munteanu, PL. Dintre 
ele, trei știri au avut caracter electoral indirect.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 
Din cele 8 știri difuzate în jurnalul de la ora 19.00 în perioada de raport, patru au fost despre 
Andrei Năstase, prezentat în context negativ (ar fi bruscat cândva jurnaliști; ar fi susținut de o 
persoană cu profil fals pe Facebook; ar deține averi nejustificate, etc); trei – despre Silvia Radu, 
prezentată exclusiv pozitiv (ce face în familie, cum se distrează la o nuntă, cum trage otgonul 
lângă un grup de copii; ce planuri electorale are); una – despre o acuzație care i se aduce lui 
Valeriu Munteanu (folosirea neautorizată a unei melodii pentru un spot electoral). 
 
Atât numeric, cât și din punct de vedere al conținutului știrilor, postul a favorizat clar candidata 
independentă Silvia Radu, pe care a arătat-o ca pe o bună familistă și persoană cu multiple 



            

calități (29 aprilie), ca pe un bun manager ale cărei „indicații” sunt respectate și după ce nu 
mai este în funcție (30 aprilie) sau ca pe un candidat ale cărui promisiuni nu pot fi puse la 
îndoială (3 mai – „Silvia Radu a găsit soluții pentru cele mai importante și urgente probleme 
ale municipiului Chișinău”). În aceste știri nu a existat o atitudine critică a reporterului, 

informația fiind prezentată în termeni pozitivi, cu o atitudine de loialitate și înțelegere față de 
personaj.  
 
Prin contrast, candidatul Andrei Năstase a fost prezentat doar în context negativ, fiindu-i 
dedicate patru știri. Ca și în cazul Prime TV, subiectul realizat de la evenimentul de prezentare 
a proiectelor electorale ale candidatului PPDA/PAS/PLDM (28 aprilie) a fost centrat pe 
elemente de scandal: o parte din știre au format-o informațiile despre jurnalistul Vadim 
Ungureanu care a adus la eveniment un WC și cerea mai multe toalete în Chișinău: „Jurnalistul 
Vadim Ungureanu i-a propus finului de cununie al oligarhului Țopa să includă în program 
construcția veceurilor publice în capitală”. Materialul a fost făcut exclusiv într-o cheie negativă, 
folosindu-se aprecieri tendențioase și etichete: „În cadrul evenimentului, Năstase și-a 
prezentat obiectivele și a pregătit un discurs emoționant, care însă i-a plictisit pe cei prezenți. 
Oamenii au ales să stea cu ochii în telefon sau să navigheze pe rețelele de socializare. Totuși, 
echipa PPDA nu a uitat să le amintească celor prezenți să doneze bani pentru a-l susține pe 
finul oligarhului condamnat Victor Țopa. Mesajul a venit din partea milionarului Alexandru 
Machedon, care este șef al staff-ului electoral al lui Andrei Năstase”. În același timp, jurnaliștii 

nu au spus nimic despre esența evenimentului – planurile lui Andrei Năstase pentru Chișinău.   
 
De asemenea, Valeriu Munteanu în știrile Canal 2 a fost prezentat într-o știre în context 
negativ, iar în alta – privind averea candidaților – în context neutru. Postul nu a reflectat 
planurile electorale ale acestuia, însă a difuzat o știre în care reporterii susțin că acesta a fost 
„prins cu minciuna”. În realitate, nu a existat nicio persoană care să spună și să dovedească 
faptul că Valeriu Munteanu a mințit. Reporterii au dedus acest lucru și au făcut o judecată de 
valoare, acuzându-l pe Munteanu că nu a cerut permisiunea compozitorului Ennio Morricone 
pentru a folosi o melodie. Nici în acest caz nu a fost solicitată reacția candidatului. 
 
Pluralismul de opinie. Corectitudinea şi echilibrul surselor 

 
În știrile de conflict care îl vizau pe Andrei Năstase direct sau indirect nu a fost prezentă reacția 
acestuia. Astfel, în știrea difuzată la 4 mai, în care se anunță că un interpret din România ar fi 
dat în judecată conducerea PPDA, nu există o reacție a reprezentanților acestui partid. Faptele 
nu au fost verificate de către reporter, știrea este lipsită de acuratețe, deoarece din conținut nu 
este clar că cineva a fost dat în judecată, la ce judecătorie și când a fost depusă cererea. 
Interpretul din România spune doar că „a luat toate măsurile legale” ca să nu mai fie folosită 
imaginea sa pe Facebook de către o persoană a cărei apartenență la PPDA nu este dovedită 
în știre. De asemenea, în știrea referitoare la averile candidaților, Andrei Năstase a fost scos 
în față ca deținător al celor mai multe bunuri, s-a spus despre el că nu a avut niciun venit în 
ultimii doi ani, că ar fi fost implicat în scheme financiare, dar nu i s-a cerut opinia. Despre alți 
candidați s-a anunțat scurt ce venituri au reieșind din declarațiile de avere depuse la CEC.  
 
În singura știre referitoare la Valeriu Munteanu (2 mai), un subiect de conflict, reporterii fac 
aprecieri și afirmații acuzatoare, dar nu prezintă telespectatorilor și reacția candidatului. 
Abordarea a fost tendențioasă și lipsită de echilibru. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
Ca și în cazul Prime TV, limbajul știrilor cu caracter electoral direct sau indirect a corespuns în 
general rigorilor acestui gen jurnalistic, însă au fost prezente și aici elemente de manipulare 
prin imagini. În știrea despre Valeriu Munteanu (2 mai) au fost proiectate imagini cu fostul lider 
PLDM Vlad Filat escortat de poliție, acuzat și el cândva de încălcarea drepturilor de autor, 
ceea ce poate însemna un transfer de imagine negativă asupra candidatului. De asemenea, 



            

în știrea despre marșul solidarității presei Andrei Năstase a fost arătat bruscând o jurnalistă 
care era certată de câțiva manifestanți în cadrul unui protest mai vechi. Astfel, candidatul a 
fost arătat într-un context negativ, fără să fie prezentate alte detalii ale scenei respective. 
 
 
Publika TV  

 
Implicarea în campania electorală  

 
Pe 5 aprilie 2018, „General Media Grup Corp.” S.R.L., deținătoarea licenței de emisie pentru 
postul PublikaTV, a anunțat CCA că postul de televiziune „nu va reflecta campania electorală 
pentru alegerile locale noi ale primarilor în unele localități din data de 20 mai 2018”. În perioada 
de raport, postul de televiziune Publika TV a difuzat 18 știri care au vizat direct sau indirect 
campania electorală pentru alegerile noi și concurenții electorali înregistrați. Din punct de 
vedere tematic, materialele s-au referit la numărul de candidați înregistrați la alegeri (28 aprilie 
2018), au prezentat selectiv detalii ale programelor electorale ale unor candidați la funcția de 
primar în Chișinău (3 mai 2018), au prezentat selectiv declarațiile de avere ale unor candidați 
(2 mai 2018), au lansat și mediatizat selectiv unele din acuzațiile aduse candidaților (28 aprilie 
2018, 2 mai 2018 și 4 mai 2018) etc. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

 
Majoritatea știrilor Publika TV care au vizat campania și concurenții electorali au fost 
părtinitoare, promovând-o direct pe Silvia Radu, candidată independentă la funcția de primar, 
pe de o parte, și pe de altă parte, punându-i într-o lumină nefavorabilă pe unii dintre 
contracandidații acesteia, în special pe Andrei Năstase, candidatul comun PPDA/PAS/PLDM, 
dar și pe alți candidați care în discursurile lor publice critică guvernarea actuală și Partidul 
Democrat. Astfel, opt din cele 18 știri și reportaje relevante din perioada de monitorizare au 
promovat-o direct pe Silvia Radu (candidată independentă), altele trei l-au defavorizat pe 
Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM), iar două reportaje l-au defavorizat pe Valeriu Munteanu 
(PL). Candidata Partidului „Șor” Reghina Apostolova a fost favorizată indirect prin reportajul 
„Orașul Orhei, de nerecunoscut”, publicat pe 3 mai 2018, în care este lăudat primarul de Orhei, 
Ilan Șor, pentru lucrările de reabilitare a străzilor, menționându-se că „în ultimii trei ani, 
localitatea a devenit un exemplu în ceea ce priveşte modernizarea infrastructurii şi crearea 
unor condiţii mai bune de trai pentru localnici". De remarcat că în acest reportaj nu se spune 

nimic despre acuzațiile și condamnarea în primă instanță a lui Ilan Șor pentru delapidarea 
resurselor din bănci și participarea în acte de corupție. 
 
În cele mai multe din materialele relevante faptele nu au fost separate de opinii, iar reporterii 
și postul și-au manifestat simpatia sau antipatia față de protagoniști prin subiectivismul și 
caracterul tendențios al prezentării, contextul și tonalitatea ironică, titlurile selectate și 
accentele puse. Astfel, în toate știrile care au vizat-o, Silva Radu a fost prezentată exclusiv în 
context pozitiv, chiar dacă în această perioadă alți candidați, dar și unii activiști au lansat 
acuzații publice în adresa ei. Pe 29 aprilie 2018, Publika TV a publicat trei știri care au favorizat-
o direct pe Silvia Radu: 1) Silvia Radu a participat la Festivalul faptelor bune 2018 de la Budești 
și a transmis felicitări organizatorilor de la Universitatea Liberă Internaţională: „Trebuie să 
facem o faptă bună în fiecare zi. Nicio zi fără o faptă bună. Acesta trebuie să fie crezul nostru, 
al tuturor!", a scris candidatul independent la funcţia de primar al Capitalei"; 2) Știrea „Timp 
pentru familie": „Deşi are o perioadă aglomerată, ea reuşeşte să aibă grijă şi de livada familiei. 
Ieri, a mers împreună cu soţul ei pentru a începe acţiunile de protejare a pomilor împotriva 
dăunătorilor. Silvia Radu a scris pe reţelele de socializare că în mod similar trebuie să se 
acţioneze şi la primărie împotriva corupţilor"; 3) O altă știre a avut caracter de agitație 

electorală directă „UN ADEVĂRAT GOSPODAR: Silvia Radu a mers în livada proprie 
împreună cu soţul", din text: „În pofida faptului că este suprasolicitată în această perioadă, 
Silvia Radu nu-şi neglijează familia. De dimineaţă, a pregătit micul dejun pentru soţul şi cele 



            

două fiice. Candidatul independent Silvia Radu va ocupa locul zece în buletinul de vot". 
Pe 1 mai au fost mediatizate alte două știri care o favorizează direct pe Silvia Radu („Străzile 
din Capitală prind viaţă! Fiecare a treia stradă a fost reparată, iar pe mai multe drumuri a fost 
aplicat marcajul rutier”, din text „Muncitorii au spus că ţin cont de metodologia cerută de Silvia 
Radu"; știre despre festivalul ClassFest 2018: „La eveniment a fost prezentă şi Silvia Radu, 
candidat independent la funcția de primar al Capitalei: „Actorii şi teatrele sunt cei care fac 
oraşul viu. Avem nevoie la Chişinău cât mai mult, fiindcă fiind prezenţi la un spectacol uităm 
de problemele pe care le avem zilnic şi mergem în altă lume. O lume frumoasă, o lume care 
ne-o dorim şi o visăm"). Alte două știri de promovare a Silviei Radu au fost publicate pe 2 mai: 
una despre întâlnirea cu angajații de la Întreprinderea Autosalubritate: „Cum a ajuns acolo, 
Silvia Radu a fost luată în brațe de angajați, ceea ce evidențiază legătura prietenoasă dintre 
aceștia", iar ce-a de-a doua, despre o pictură pe o clădire din centrul Capitalei: „Pentru a se 
încadra în timp, pictorii vin de la ora şase dimineaţa şi pleacă seara târziu. Ieri, şi Silvia Radu, 
candidatul independent la funcţia de primar al Chişinăului a fost să le dea o mână de ajutor" și 

altele asemenea. 
 
În contrast cu laudele și aprecierile la adresa Silviei Radu, Publika TV lansează propriile 
acuzații sau amplifică criticile aduse contracandidaților ei. Astfel, pe 28 aprilie 2018, în 
reportajul „Vadim Ungureanu i-a propus lui Năstase să construiască toalete publice în 
Capitală" (relatare despre o acțiune cu tentă electorală evidentă împotriva candidatului 

PPDA/PAS/PLDM, completată cu alte imagini și informații), au fost incluse mai multe afirmații 
speculative cu scopul clar de a-l discredita: „Vadim Ungureanu i-a propus finului de cununie al 
oligarhului Ţopa să includă în program construirea toaletelor publice în Capitală. Ungureanu 
şi-a motivat acţiunea prin faptul că acestea lipsesc în Chişinău, iar drept dovadă a folosit 
fotografii în care Năstase apare cu pantalonii uzi”; „Tradiţional, evenimentul organizat de PPDA 
nu a trecut fără bruscarea şi insultarea jurnaliştilor”; „Năstase şi-a prezentat obiectivele şi a 
pregătit un discurs emoţional, care i-a plictisit însă pe cei prezenţi”; „Echipa PPDA nu a uitat 
să le amintească celor prezenţi să doneze bani pentru a-l susţine pe finul oligarhului 
condamnat Victor Ţopa”; „Acesta a declarat la un post TV al PPDA că are nevoie de sprijin 
financiar, inclusiv pentru a achita site-urile de știri care să-i mediatizeze pozitiv acțiunile 
politice". În timpul difuzării reportajului, pe burtieră a apărut titlul „Stilul paranoic al lui Năstase”. 

Într-un alt material, publicat pe 2 mai 2018, Publika TV induce ideea falsă că Năstase trăiește 
din indemnizațiile copiilor săi și că are în proprietate 11 case, chiar dacă în infograficul 
prezentat sunt menționate „11 imobile”, iar candidatul a explicat anterior că este vorba și 
despre construcțiile adiacente. În același reportaj se afirmă că „Năstase şi-a folosit propria 
mamă în operaţiuni de spălare a banilor proveniţi de la penalii fugari Ţopa”.  
 
Candidatul PL, Valeriu Munteanu, a fost vizat de Publika TV în două știri, în ambele cazuri 
negativ, în contextul unor acuzații privind încălcarea legislației privind drepturile de autor – 
„Valeriu Munteanu, prins cu furt” (2 mai 2018), „Munteanu, piratul din campanie” (4 mai 2018). 
Una din știri difuzate la 2 mai 2018 („Candidații copy paste”) s-a referit la acuzațiile de plagiat 

pe care le-a lansat candidatul PSRM, Ion Ceban, la adresa candidatului PPDA/PAS/PLDM, 
Andrei Năstase, menționându-se că anterior, și PPDA a acuzat PSRM că i-ar fi furat sloganul 
electoral, iar în realitate, ambele partide au preluat sloganul de pe timpul revoluţiei române 
împotriva lui Ceauşescu.  
 
La 3 mai 2018, Publika TV a prezentat promisiunile electorale ale unor candidați (Ion Ceban, 
Reghina Apostolova, Silvia Radu). Primii doi candidați au fost prezentați în subiecte cu durată 
de aproximativ un minut fiecare, iar titlurile și enunțurile de pe burtieră au fost ușor ironice: 
„Promisiunile curg gârlă” și „O nouă zi, o nouă promisiune electorală”. Programul Silviei Radu 
însă a fost prezentat într-un reportaj cu o durată mai mult decât dublă, intitulat „Idei de 
dezvoltare a Capitalei”, iar reporterul a subliniat că în perioada de când deține funcția de primar 
general interimar, „ea a iniţiat mai multe proiecte, inclusiv Marea curăţenie a oraşului şi 
reabilitarea drumurilor”. 

 



            

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 
În trei din cele patru știri controversate sau de conflict publicate de Publika TV în această 
perioadă, a fost prezentată o singură părere, fapt care indică asupra caracterului dezechilibrat 
al acestora. Este vorba de două știri care l-au vizat direct pe Andrei Năstase, în care nu a fost 
prezentată opinia/poziția lui în raport cu acuzațiile care i s-au adus: reportajul despre acțiunea 
lui Vadim Ungureanu (28 aprilie 2018) și știrea despre declarația lui de avere (2 mai 2018). Nu 
a fost asigurat dreptul la replică nici în știrea despre acuzațiile lui Ion Ceban că programul 
electoral al lui Andrei Năstase se bazează pe ideile sale (2 mai 2018). 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

 
Etichetarea candidaților este un procedeu des utilizat de Publika TV în raport cu unii concurenți 
electorali, fiind vorba în special de candidații care în discursurile lor publice critică guvernarea 
actuală și Partidul Democrat. Astfel, Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM) a fost prezentat de 
fiecare dată ca fin al oligarhului condamnat penal Țopa (28 aprilie 2018, 2 mai 2018), că are 
un „stil paranoic” (28 aprilie 2018), a participat „în operaţiuni de spălare a banilor proveniţi de 
la penalii fugari Ţopa” (2 mai 2018). De asemenea, imaginile selectate au fost defavorizante 

pentru Andrei Năstase, prezentându-l în ipostaze jenante sau agresive. 
 
Un alt candidat, Valeriu Munteanu (PL), la fel a fost defavorizat prin etichete negative: „prins 
cu furt” (2 mai 2018), „piratul din campanie” care „a dat-o din nou în bară” (4 mai 2018). 
În raport cu candidata promovată masiv de Publika TV, Silvia Radu, dimpotrivă, au fost 
utilizare doar formule de apreciere: „Un adevărat gospodar” (29 aprilie 2018), „Silvia Radu a 
fost luată în brațe de angajați, ceea ce evidențiază legătura prietenoasă dintre aceștia" (2 

mai 2018). 
 
Accent TV 
 
Implicarea în campania electorală 

În perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, Accent TV a difuzat 19 știri și/sau reportaje care au abordat 
direct sau indirect subiectul alegerilor locale. Toate știrile s-au referit la campania electorală 
pentru municipiile Bălți și Chișinău. Subiectele indirecte s-au axat în mare parte pe 
evenimentele manifestațiilor de 1 mai organizate de PSRM, organizarea la Chișinău a unui 
campionat de lupte libere, starea rea a drumurilor din capitală, demolarea Palatului de Cultură 
al Sindicatelor. Știrile direct electorale au reflectat activități de campanie electorală a 
candidaților și au prezentat prioritățile din programele lor electorale. Accent TV are inclusă în 
buletinele sale rubrica „Alegeri Noi 2018”, totuși s-au înregistrat și materiale jurnalistice care 
abordează direct sau indirect campania electorală ce nu au fost incluse în această rubrică.  

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 

În mai multe cazuri, Accent TV nu a separat faptele de opinii (30 aprilie 2018: „Alexandr 
Roșco îşi propune să elibereze primăria, care de ani buni, ca şi statul de altfel, este capturată 
de anumite forţe politice din ţară...”; 3 mai 2018: „..menţionăm că averea familiei Radu îi 
permite acesteia să se implice nu în una, ci în mai multe campanii electorale”; 4 mai 2018: „În 
capitala Moldovei este concentrat cel mai mare număr de unionişti, cu toate acestea la 
alegerile locale întotdeauna câştigă candidaţii care se opun unificării ţării noastre cu România, 
a declarat Nicolae Dabija. Astfel, dând de înţeles că vicepreşedintele PL, Dorin Chirtoacă, care 
a condus 10 ani primăria nu este un unionist adevărat”). De asemenea, Accent TV a distribuit 
afirmații false (2 mai 2018: „Andrei Năstase, candidatul unic, pro-european la funcţia de 
primar general de Chişinău”), or Andrei Năstase nu este candidatul unic al partidelor de 

orientare pro-europeană.  



            

În perioada de raport, Accent TV a reflectat tendențios informația privind subiectele electorale, 
dând dovadă de partizanat politic în favoarea candidaților PSRM. Astfel, Ion Ceban, candidatul 
PSRM la funcția de primar al Chișinăului, a fost favorizat în fiecare din cele opt știri în care a 
fost protagonist. La fel și Alexandr Usatîi, candidatul PSRM la funcția de primar al municipiului 
Bălți, care a fost prezentat într-un context exclusiv pozitiv în cele patru știri în care a fost 
menționat sau vizat direct. În fiecare ediție de știri a Accent TV, Ion Ceban a beneficiat de cel 
puțin o știre în care și-a prezentat în detalii prioritățile programului său electoral (30 aprilie 
2018: „Zi de informare politică în capitală. „Garda Tânără a informat locuitorii Chişinăului 
despre planul electoral al lui Ion Ceban”; 2 mai 2018: „Ion Ceban a semnat petiţiile societăţii 
civile”; 3 mai 2018: „Ceban a prezentat soluţia de eliberare a capitalei de ambuteiaje”; 4 mai 
2018: „Ajutor la profesori de 1000 lei din partea PSRM. Ion Ceban în comun cu colegii din 
CMC intenţionează să asigure asistenţă cadrelor didactice...”). 

Pe de altă parte, candidații celorlalte partide au fost reflectați într-un context negativ și 
defavorizați, inițiativele și prioritățile acestora fiind de fiecare dată prezentate într-un context 
ironic și/sau contestate de jurnaliștii Accent TV. Spre exemplu, în știrea din 3 mai 2018, în care 
Valeriu Munteanu, candidat PL, a prezentat propunerea de a construi o centrală electrică, 
reporterii Accent TV au ironizat pe seama lui, menționând că „... acesta şi-a propus să 
construiască propria centrală electrică, care le-ar permite locuitorilor capitalei să nu mai 
depindă de mâna Moscovei... [construcția căreia]... portrivit liberalului nu este atât de scumpă, 
ci de doar 150 mln euro”.  

În concluzie, postul de televiziune Accent TV a favorizat direct și masiv PSRM și candidații 
acestui partid, promovându-i intens în știri. Candidații celorlalte partide fie au fost prezentați 
într-un context negativ, defavorizant (PUN, PL, PPDA/PAS/PLDM), fie au fost neglijați.  

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea știrilor care au conținut acuzații, informații compromițătoare sau situații de conflict 
nu au respectat principiul echilibrului surselor și/sau nu inclus și dreptul la replică/opinie a 
persoanei/persoanelor vizate. Spre exemplu, în știrea (indirectă) din 3 mai 2018 despre 
protestul unei jurnaliste și activiste civice privind demolarea Palatului de Cultură a Sindicatelor, 
autoritățile publice au fost acuzate de „distrugerea patrimoniului cultural”, însă acestea nu au 
fost solicitate pentru o opinie. În știrea (indirectă) din 30 aprilie 2018, despre „Cazul în care un 
copil s-a ales cu traumatisme, căzând într-o groapa de canalizare, în timp ce se plimba cu 
familia, demonstrează neglijenţa autorităţilor locale, care aşa şi nu reuşesc să îmbunătăţească 
situaţia din oraş”, jurnaliștii nu au solicitat autorităților o opinie în acest sens. 

Știrile în care au fost reflectați candidații electorali din partea PSRM au avut de cele mai multe 
ori o singură sursă (candidații). Dacă în cazul lui Ion Ceban și Alexandr Usatîi Accent TV a 
vorbit despre „priorităţi” şi „acţiuni concrete din programul electoral”, atunci în cazul celorlalți 

candidați, jurnaliștii acestui post de televiziune au prezentat informaţii irelevante sau 
„promisiuni”. 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Limbajul folosit de Accent TV a fost diferit în funcție de candidați electorali. Astfel, în știrile cu 
și despre reprezentanți PSRM, acesta a fost unul laudativ, cu multe aprecieri și laude la adresa 
acestora. În cazul altor candidați electorali, jurnaliștii au folosit calificative peiorative și ironice.  

Totodată, în una din știri, din 30 aprilie 2018, Accent TV a folosit imagini video cu copii. Astfel, 
în știrea despre copilul care a căzut într-o gură de canalizare și s-a ales cu mai multe răni, 
Accent TV a publicat imagini care încălcă normele deontologice: copilul a fost filmat cu bustul 
gol, pe care se văd rănile, în timp ce mama sa le tratează cu dezinfectante. În același timp, 
reporterul a menționat că la baza cauzei acestor tragedii ar sta „neglijența autorităților locale”, 
ceea ce a determinat-o pe mama acestuia să apeleze „...la ajutorul socialiştilor pentru a nu se 
mai repeta astfel de cazuri”. 



            

NTV Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, postul de televiziune NTV Moldova a reflectat activ 
subiectele cu tematică electorală în buletinele zilnice de ştiri şi în programul „Sinteza 
Săptămânii”, difuzat duminica. NTV Moldova a difuzat 15 subiecte cu caracter electoral într-o 
rubrică/secțiune aparte, clar delimitată în buletinele de știri: „Alegeri Locale 2018”. Totodată, 
această televiziune a difuzat subiecte cu caracter electoral şi în afara rubricii tematice (cinci), 
favorizând în acestea candidaţii Partidului Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM). NTV 
Moldova a reflectat doar subiecte din campaniile electorale ale candidaţilor pentru funcţia de 
primar de Chişinău şi Bălţi. Majoritatea ştirilor au fost făcute în baza informaţiei de la 
conferinţele de presă ale candidaţilor electorali şi a altor evenimente organizate de aceștia.  

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 

În majoritatea ştirilor şi reportajelor, NTV Moldova nu a reflectat imparţial şi obiectiv informaţia. 
Acest post de televiziune a favorizat direct şi a prezentat într-un context exclusiv pozitiv 
candidaţii PSRM pentru funcţia de primar al municipiului Chişinău şi, respectiv, Bălţi (Ion 
Ceban şi Alexandr Usatîi). Astfel, 10 din cele 15 ştiri electorale directe sau indirecte i-au avut 
drept surse sau au menţionat anumite reforme incluse în programele lor electorale. Pe de altă 
parte, candidaţii PPDA/PAS/PLDM, PUN, PL şi ai Partidului „Şor” au fost reflectaţi în context 
negativ şi devaforizant. Candidaţii acestor partide au fost ironizaţi, etichetaţi, folosindu-se 
adesea un limbaj agresiv cu elemente peiorative. NTV Moldova a dedicat candidaţilor PSRM 
ştiri şi reportaje aparte, ceilalţi candidaţi electorali însă în majoritatea cazurilor au fost reflectați 
toţi în aceeaşi ştire. Declaraţiile şi opiniile candidaţilor PSRM au fost incluse şi citate direct, pe 
când declaraţiile celorlalţi candidaţi fie au fost parafrazate, fie au fost selectate cele 
nesemnificative, în măsură să creeze confuzie.  

Dacă în cazul candidaţilor PSRM, NTV Moldova a menţionat despre „soluţii”, „reforme” şi/sau 
„măsuri din programul electoral” (4 mai 2018), atunci în cazul celorlalţi candidaţi menţionează 
despre „...întrecere în promisiuni electorale” (2 mai 2018) sau se „acuză unii pe alţii” (3 mai 
2018). În multe din ştirile NTV Moldova jurnaliştii au admis amestecul faptelor cu opiniile: 
„Între timp un jurnalist l-a rugat pe Năstase să instaleze cât mai multe toalete publice... 
Ungureanu a încercat să îşi argumenteze solicitarea în care Năstase apare cu pantalonii uzi. 
Jurnalistul a menţionat că liderul PPDA a simţit pe propria piele cât de gravă este lipsa 
toaletelor publice” (30 aprilie 2018); „Candidaţii de dreapta pentru funcţia de primar al capitalei 
continuă să se întreacă în promisiuni electorale. Liberalul Valeriu Munteanu a anunţat despre 
construcţia unei centrale electrice cu termoficare” (2 mai 2018); „Candidatul PPDA pentru 
funcţia de primar al capitalei s-a plâns din nou că este victima unor ştiri false pe reţeaua 
Facebook. El continuă lupta sa cu transformarea primăriei într-un instrument politic cu oligarhii. 
Nici alţi candidaţi nu au fost mai aproape de orăşeni. Puţini dintre ei au organizat evenimente 
publice” (4 mai 2018).  

De asemenea, NTV Moldova a difuzat informaţii false la adresa unor concurenţi electorali. 
Astfel, potrivit acestui post de televiziune, Constantin Codreanu, candidatul PUN, „...a lăsat la 
o parte problemele oraşului şi a lansat un spot electoral în care promovează idea lichidării 
statului Republica Moldova” (3 mai 2018).   

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Majoritatea materialelor cu caracter electoral direct sau indirect nu au respectat echilibrul 
surselor şi pluralismul de opinie. Toate ştirile candidaţilor din partea PSRM au fost dintr-o 
singură sursă (candidatul PSRM), în care fie erau prezentate pasaje din programele electorale, 
fie a fost reflectată participarea la anumite evenimente publice (acțiunea din 1 mai, de 
exemplu). În unele cazuri, declaraţiile candidaţilor PSRM puteau acoperi mai mult de jumătate 
de ştire, în timp ce declarațiile altor candidaţi fie au fost parafrazate, fie au fost folosite 
„declaraţii-carton” preluate de pe Facebook, însoţite de câteva poze („Candidaţii pentru 



            

primăria capitalei au organizat întâniri cu alegătorii în zilele de weekend unde le-au prezentat 
programele electorale”, 30 aprilie 2018). În cazul în care s-a vorbit despre alți concurenţi 

electorali, în text de multe ori au fost inserate declarații minore, nesemnificative.  

NTV Moldova nu a asigurat şi/sau oferit dreptul la replică/opinie în ştirile care au conţinut 
anumite acuzaţii la adresa unor persoane sau candidaţi electorali. Astfel, în ştirea din 30 aprilie 
2018, „Candidatul comun PPDA/PAS şi-a prezentat programul electoral”, NTV Moldova a 
reflectat protestul unei persoane din faţa sediului în care a avut loc evenimentul. Protestatarul 
„...l-a rugat pe Năstase să instaleze cât mai multe toalete publice. Ungureanu a încercat să îşi 
argumenteze solicitarea în care Năstase apare cu pantalonii uzi. Jurnalistul a menţionat că 
liderul PPDA a simţit pe propria piele cât de gravă este lipsa toaletelor publice”. Textul este 
identic cu cel de la Accent TV. Reporterii NTV Moldova au menționat doar că „Năstase nu a 
comentat acţiunea lui Ungureanu”. De asemenea, în ştirea din 3 mai „Ziua acuzaţiilor între 
candidaţi”, Silvia Radu l-a acuzat pe Sergiu Tofilat că „..e frustrat că nu a putut aduna 
semnăturile pentru a participa la alegeri”, NTV Moldova neasigurându-i acestuia din urmă 
dreptul la replică.  

Limbajul şi imaginile video utilizate 

NTV Moldova a folosit un limbaj laudativ/pozitiv în cazul candidaţilor PSRM şi unul 
peiorativ/negativ când a fost vorba de alţi candidaţi electorali. Instituţia media a făcut uz de 
etichetări în cazul altor candidaţi decât cei ai PSRM. Lui Constantin Codreanu, candidatul 
PUN pentru funcţia de primar al Chişinăului de fiecare dată i-a fost atribuit calificativul de 
„unionist”, care „...în loc să îi încurajeze pe medicii din capitală să rămână în serviciu lor 
orăşenesc, Codreanu vrea să îi determine să părăsească sistemul medical...” (4 mai 2018); 
„...un alt unionist, Constantin Codreanu, care este candidatul PUN, împarte promisiuni 
tinerilor...” (2 mai 2018). Şi Valeriu Munteanu a fost în multe cazuri calificat ca „unionistul 
liberal”. De asemenea, Andrei Năstase, candidatul PPDA/PAS/PLDM, este catalogat drept 
„...autoproclamatul luptător cu oligarhia îşi îndeamnă să nu creadă în informaţii halucinante 
care-l iau în derâdere...” (4 mai 2018). Pe de altă parte candidaţilor PSRM li s-au atribuit doar 
epitete, aprecieri şi calificări pozitive: „Locuitorii din Bălţi vor un primar onest”, reportaj despre 
Alexandr Usatîi (2 mai 2018); „Ion Ceban este primul candidat pentru funcţia de primar al 
capitalei care a manifestat deschidere deplină faţă de societatea civilă” (2 mai 2018).  

Jurnal TV  

 
Implicarea în campania electorală  
 
În perioada 28 aprilie – 4 mai 2018, în principalul jurnal de știri al zilei și în „Jurnalul 
săptămânii”, difuzate de postul de televiziune Jurnal TV la ora 19.00, au fost difuzate în total 
27 de știri și reportaje care au vizat direct sau indirect campania electorală pentru alegerile noi 
din 20 mai 2018 și candidații înregistrați la funcțiile de primar. 14 știri și reportaje au fost 
difuzate la rubricile „Electorala Chișinău 2018” și „Electorala Bălți 2018”, iar alte 13 materiale 
care i-au vizat pe candidații înregistrați la alegeri, adică sunt relevante prezentei monitorizări, 
au fost difuzate în afara acestor rubrici speciale. Materialele publicate la rubricile electorale au 
prezentat activitățile publice de campanie, programele electorale ale candidaților, 
comunicatele de presă despre întâlnirile cu alegătorii, unele rezultate ale monitorizării 
campaniei de către Asociația Promo-LEX etc.  
 
În același timp, în principalul jurnal de știri au fost difuzate, în afara rubricii electorale, mai 
multe știri și reportaje care i-au vizat direct sau indirect pe unii dintre concurenții electorali, fiind 
vorba în special de Silvia Radu („Jurnalul săptămânii” din 28 aprilie 2018, difuzat și a doua zi 
în reluare; 30 aprilie 2018, 2-4 mai 2018), Ion Ceban (1 mai 2018), Valeriu Munteanu și 
Constantin Codreanu (4 mai 2018). 
 
Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic  



            

 
Știrile și reportajele inserate la rubrica „Electorala 2018” au fost, în general, neutre. Ele au 
relatat despre acțiunile publice relevante ale candidaților și au inclus declarații succinte ale 
acestora, fără a le comenta sau a pune la îndoială intențiile acestora. Astfel, la rubrica tematică 
au fost prezentate patru știri despre activitățile de campanie ale candidatului PPDA/PAS/PLDM 
Andrei Năstase (câte o știre în jurnalele din perioada 1-4 mai 2018), trei știri despre campania 
candidatului PSRM Ion Ceban (2, 3, 4 mai 2018), câte o știre despre activitățile candidaților 
Valeriu Munteanu, PL (2 mai), Vasile Costiuc, DA (3 mai 2018), Reghina Apostolova, Partidul 
„Șor” (3 mai 2018) și Silvia Radu, candidată independentă (3 mai 2018). Activitățile candidatei 
PPDA la primăria Bălți, Arina Spătaru, au fost reflectate în două știri la rubrica electorală (30 
aprilie 2018, 2 mai 2018), iar în jurnalul de la 30 aprilie 2018 a fost difuzat un reportaj de la 
dezbaterile electorale organizate de Agenția de știri IPN, în cadrul căruia au vorbit toți 
candidații care au participat la dezbateri: Valeriu Munteanu (PL), Andrei Năstase (PPDA/ 
PAS/PLDM), Alexandr Roşco (Casa noastră – Moldova), Vasile Costiuc (DA), Victor Strătilă 
(PVEM), Constantin Codreanu (PUN), Alexandra Can (PNL) și Silvia Radu (independent). De 
fiecare dată după ce prezenta activitățile de campanie ale candidaților, Jurnal TV a anunțat că 
ceilalți candidați din Chișinău și Bălți nu au organizat evenimente publice și nu au transmis 
comunicate de presă.  
 
În știrile și reportajele difuzate în afara rubricii speciale„Electorala 2018”, postul Jurnal TV în 
principal a defavorizat-o pe Silvia Radu, vizată direct în context negativ în opt materiale (28 și 
29 aprilie 2018, „Jurnalul săptămânii”: un material de circa 32 de minute cu elemente de 
investigație jurnalistică „Union Fenosa a făcut ce a vrut” cu acuzații directe de maladministrare 
în timpul când Silvia Radu conducea această companie, implicare în scheme de delapidare și 
altele, în baza raportului de audit elaborat la solicitarea ANRE în anul 2013 și nepublicat până 
acum; 30 aprilie 2018: „Abateri grave în „mandatul" Silviei Radu”, despre dezbaterea 
concluziilor raportului de audit la o emisiune Jurnal TV; 2 mai 2018: reportaj de aproape cinci 
minute despre demersul adresat Procuraturii de către deputatul Lilian Carp în cazul raportului 
de audit privind activitatea RED Union Fenosa în perioada 2010-2012; 3 mai 2018: știre 
promoțională despre emisiunea „Cabinetul din umbră” cu Val Butnaru care spune că Silvia 
Radu este candidatul din umbră al lui Plahotniuc; 4 mai 2018: Silvia Radu apare într-un context 
negativ direct în trei știri – „Din companie în campanie” în care se spune că unele afaceri le 
declară, iar altele nu; „Silvia Radu developată”, cu trimitere la invitatul emisiunii „Cabinetul din 
umbră” Victor Ciobanu, se spune că Radu „minte de îngheață apele”, are averi nedeclarate și 
a comis abuzuri; Promo la emisiunea „60 de minute” cu Vasile Năstase, în care se spune un 
banc care o vizează în context negativ pe Silvia Radu). Aceste materialele au conținut 
elemente care indică asupra caracterului părtinitor al postului în raport cu Silvia Radu, inclusiv 
frecvența și durata prezentării în context negativ și/sau defavorizant, tonalitatea reflectării și 
accentuarea unor acuzații care îi sunt aduse de invitați în emisiuni (30 aprilie 2018: „Silvia 
Radu trişează şi nu are dreptul să aspire la mandatul de primar al Chişinăului”). În știrile 
relevante din afara rubricii electorale au mai fost prezentați în context negativ indirect: Ion 
Ceban (1 mai 2018, „Au mărșăluit, dar nu știu pentru ce”), Valeriu Munteanu și Constantin 
Codreanu (4 mai 2018, „Mesaj pentru candidații PL și PUN”), iar candidatul Andrei Năstase, 
dimpotrivă, a fost favorizat (4 mai 2018, „Protestul care a salvat miliarde”). 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  
 
Materialele controversate difuzate în perioada de raport în principalul jurnal de știri nu au 
prezentat de fiecare dată opinia/poziția celor acuzați. Astfel, în materialele care au prezentat-
o în context negativ pe Silvia Radu, replica acesteia nu a fost inserată, dar s-a menționat de 
fiecare dată că ea nu a răspuns la telefon sau la staff-ul ei electoral nu este nimeni disponibil 
să comunice; totodată, s-a menționat că anterior Silvia Radu a negat acuzațiile, calificându-le 
ca fiind mincinoase.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  



            

 
În perioada de raport, limbajul și imaginile video utilizate în reportajele electorale ale Jurnal TV 
au fost în general conforme cu principiile deontologice. 

 
RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 28 aprilie -- 4 mai 2018, postul privat de televiziune RTR Moldova a difuzat în 
cadrul principalelor buletine de știri 33 de subiecte cu caracter electoral. Inserate la rubrica 
„Alegeri locale noi 2018”, numărul subiectelor a variat între trei (2 mai) și 14 (28 aprilie). 
Subiectele s-au referit preponderent la scrutinul din Chișinău (28), dar au fost și câteva 
materiale despre alegerile locale din municipiul Bălți (patru), iar o știre a vizat electorala din 
ambele orașe. Din 12 candidați electorali înregistrați în cursa pentru primăria Chișinău – nouă 
au apărut în subiectele electorale difuzate de RTR Moldova. Pe 28 aprilie, un subiect difuzat 
în afara rubricii speciale dedicate alegerilor, a prezentat lista tuturor candidaților înscriși în 
cursa pentru Primăria Chișinău. În același timp, din cei opt candidați înregistrați în cursa pentru 
primăria Bălți, trei au fost vizați direct în știrile electorale de la postul de televiziune monitorizat 
(Sergiu Burlacu – PUN, Nicolai Grigorișin – PN și Elena Grițco – candidată independentă). 
Într-o știre, postul a prezentat lista tuturor candidaților care pretind la fotoliul de primar al 
municipiului Bălți, și într-un alt material s-a anunțat despre participarea separată în alegerile 
de la Bălți a PPDA și PAS.  

În ceea ce-i privește pe candidații înscriși în cursa de la Chișinău, Ion Ceban (PSRM), Valeriu 
Munteanu (PL) și Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM) au avut câte patru apariții directe sau 
indirecte în subiectele electorale difuzate de RTR Moldova în perioada monitorizată. Urmează 
Silvia Radu (candidată independentă) și Constantin Codreanu (PUN), cu câte trei apariții, 
Maxim Brăilă (PP), Reghina Apostolova (Partidul Politic „Șor”) și Vasile Costiuc (DA), cu câte 
două, și Alexandr Roșco (PP „Casa noastră – Moldova”), dar și Andrei Munteanu (PSP), 
neînregistrat în cursa electorală, cu câte o apariție. Alte subiecte s-au referit la opinia PDM 
despre alegeri, exprimată de către purtătorul de cuvânt al formațiunii (o știre, 28 aprilie), la 
discursul Maiei Sandu rostit la evenimentul de prezentare a programului electoral al lui Andrei 
Năstase (o știre, 30 aprilie), și la opinia unui sociolog din România cu privire la miza alegerilor 
locale noi din Chișinău (o știre, 30 aprilie).             

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

Postul de televiziune RTR Moldova a respectat, în linii mari, principiul imparțialității și al 
obiectivității în prezentarea subiectelor cu caracter electoral. De cele mai multe ori, faptele au 
fost prezentate fără intervenția subiectivă a jurnalistului. Cu toate acestea, în cinci cazuri 
principiul imparțialității și obiectivității nu a fost respectat în totalitate. Astfel, într-un subiect 
difuzat pe 28 aprilie, în care sunt prezentate puncte din programul electoral al candidatului 
PUN Constantin Codreanu, se menționează următoarele: „amintim că Codreanu pledează 
pentru unirea cu România, deci el a chemat în primul rând pe cei care sunt pentru Unire să-l 
voteze. Codreanu și Țurcanu au spus că, în cazul victoriei, în Chișinău vor fi implementate 
metodele românești de gestionare”. „Amintirea” despre unionism, și menționarea „metodelor 
românești de gestionare”, fără prezentarea cuvintelor exacte pe care le-a utilizat candidatul, 
pot crea o imagine distorsionată (și posibil negativă) a lui Constantin Codreanu în mintea 
consumatorului de informație. Mai cu seamă și pentru că următorul material cu caracter 
electoral difuzat de postul tv începe astfel: „Iar candidata Partidului Politic „Șor” se preocupă 
mai ales de problemele sociale”, punând-o pe aceasta din urmă într-o lumină pozitivă în raport 

cu reprezentantul PUN, pentru care problemele ideologice și identitare ar fi mai importante 
decât cele sociale. Același candidat, Constantin Codreanu, este tratat cu mai puțină 
echidistanță într-un subiect electoral difuzat pe 30 aprilie. Continuând să prezinte programul 
electoral al acestuia, textul știrii menționează: „Constantin Codreanu a vorbit mai mult despre 
întreaga țară, decât despre capitală”, comentând/interpretând, astfel, intenția lui Codreanu de 
a obține pentru moldoveni dreptul de a munci în România. O ușoară lipsă de echidistanță poate 



            

fi sesizată și în subiectul difuzat pe 28 aprilie, în care este vizată candidata independentă Silvia 
Radu. Vorbind despre înregistrarea acesteia în cursa electorală, textul jurnalistic menționează 
că „în doar câteva zile ea a reușit să adune 13000 de semnături ale locuitorilor orașului”, lăsând 

astfel loc de îndoială în ceea ce privește corectitudinea acestei acțiuni a candidatei. Nu în 
ultimul rând, postul RTR Moldova s-a remarcat prin lipsă de echidistanță și obiectivitate în 
prezentarea, pe 3 mai, a unui subiect cu caracter electoral, a cărui protagonistă a fost 
candidata din partea Partidului Politic „Șor”, Reghina Apostolova. Materialul a fost prezentat 
în formă de reportaj, iar subiectul l-au constituit cei 1000 de lei promiși de către candidată în 
calitate de alocație lunară pentru pensionari.  „Să stea cu mâna întinsă, sau să -și vândă 
ultimele bunuri, pentru ca să le ajungă de pâine, astfel își trăiesc astăzi odihna meritată mulți 
pensionari moldoveni. Mai greu le este bătrânilor din capitală, unde și produsele sunt mai 
scumpe, și serviciile de întreținere trebuie plătite. Anume reieșind din aceasta Partidul „Șor” a 
luat decizia principială să includă în programul candidatei sale un punct conform căruia fiecare 
pensionar din capitală va primi lunar o alocație de 1000 de lei....în plus, Partidul „Șor” propune 
un principiu cu totul nou pentru țara noastră, cel al responsabilității sociale din partea 
antreprenorilor bogați, pentru a acumula fonduri nebugetare”. Din câte se poate observa, nu 

doar candidata Reghina Apostolova este favorizată în material, dar și partidul care a propus-o 
pentru participarea în cursa electorală. De menționat că imediat după rubrica „Alegeri locale 
noi 2018” buletinul de știri a continuat cu un subiect despre calitatea reparației drumurilor în 
Orhei, în care primarul Ilan Shor, alți funcționari, dar și cetățeni laudă acțiunile întreprinse de 
autoritățile locale pentru a moderniza orașul.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada 28 aprilie-4 mai 2018 postul cu acoperire regională RTR Moldova a difuzat trei 
subiecte electorale cu nuanțe de controversă, două pe data de 28 aprilie, și unul pe 4 mai. În 
primul caz, în știre se menționează că Valeriu Munteanu, candidatul din partea PL la funcția 
de primar al municipiului Chișinău, „s-a adresat instanței cu cererea să nu o înregistreze pe 
candidata independentă Silvia Radu în cursa electorală, deoarece ar fi adunat semnăturile în 
mod neonest, cu utilizarea resurselor administrative și încălcări în procedura de completare a 
listelor cu semnături. De asemenea, Munteanu i-a reproșat din nou faptul că în Primărie ea 
este omul democraților”. Nici Silvia Radu, nici reprezentanți ai Partidului Democrat nu au 

constituit sursele acestei știri, postul neasigurând, astfel, echilibrul surselor și pluralismul de 
opinie. În cel de-al doilea caz, subiectul ce a relatat despre neînregistrarea lui Andrei Munteanu 
(PSP) în cursa electorală, conține două elemente cu caracter conflictual. În primul rând, textul 
știrii menționează că „potrivit consiliului de circumscripție Chișinău, Andrei Munteanu nu a 
putut demonstra că a fost susținut de către 2/3 din membrii consiliului național al partidului”. În 
calitate de a doua sursă este citat candidatul PL Valeriu Munteanu (PL) care „anterior a cerut 
ca Andrei Munteanu să nu fie înregistrat, pe motiv că nu ar fi depus dosarul cu toate 
documentele necesare” De asemenea, Valeriu Munteanu „l-a numit clona sa electorală” (pe 
Andrei Munteanu). Nici opinia lui Andrei Munteanu, nici cea a reprezentanților Partidului 
Societății Progresiste, nu au fost prezentate în știre. În cel de-al treilea caz, în care Valeriu 
Munteanu (PL) îl acuză pe Igor Dodon de implicare în campania electorală și cere retragerea 
stocului ziarului „Socialiștii” în care apar lideri străini, dreptul la replică îi este acordat 
candidatului Ion Ceban (PSRM).   

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de către jurnaliștii RTR Moldova în materialele cu tangență electorală nu a 
depășit limitele admise de etica profesională. Niciun candidat nu a fost etichetat, jignit sau 
discreditat prin intermediul expresiilor/cuvintelor peiorative sau al unui limbaj indecent.. În ceea 
ce privește imaginile care au însoțit relatările cu conținut electoral, acestea au fost echilibrate, 
conforme cu normele deontologice. Jurnaliștii nu au utilizat imagini care să 
favorizeze/defavorizeze un candidat sau altul, care să distorsioneze realitatea sau să inducă 
în eroare consumatorul de informație.    

 



            

PRO TV 

 
Implicarea în campania electorală 

 
În intervalul 27 aprilie – 4 mai 2018, Pro TV a difuzat în principalul buletin informativ 13 știri cu 
caracter electoral. Acestea au prezentat evenimentele electorale desfășurate de unii candidați, 
acuzații lansate de unii concurenți la adresa altora, au vorbit despre rezultatele monitorizării 
campaniei electorale de către societatea civilă și despre alte chestiuni legate de  scrutin, 
inserând și o sinteză a emisiunii „În profunzime”, în care nu au apărut candidații, ci 
reprezentanții lor.  Pro TV a inclus si 2 reportaje ample despre alegerile din Bălți și satul Jora 
de Mijloc, Orhei. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 
În perioada de raport, Pro TV a continuat să informeze publicul cu privire la scrutin, recurgând 
la o abordare critică a promisiunilor majorității candidaților și inserând pe lângă informația de 
bază și informații de context care să ajute telespectatorii să înțeleagă mai bine problemele 
discutate. De cele mai multe ori, materialele relevante au fost echidistante. Totuși, în câteva 
rânduri, modalitatea de selectare a informațiilor indică asupra părtinirii autorilor în raport cu 
protagoniștii. Astfel, Pro TV a pus pe post, la 3 mai, o știre despre finanțarea campaniei Silviei 
Radu din bugetul familiei, în care autorul afirmă că Silvia Radu  « acum o lună se plângea că 
nu are cu ce să-și finanțeze campania pentru locale întrucât a cheltuit prea mult pentru cea de 
la prezidențialele din 2016, când a obținut în primul tur doar 0,37 la sută». Știrea se axează 

preponderent pe subiectul finanțării campaniei. Deși Silvia Radu a vorbit în primul rând despre 
angajamentele sale electorale, acestea au fost punctate doar în finalul știrii. Iar accentul pus 
pe procentajul infim pe care respectiva l-a avut în campania precedentă relevă tendențiozitate 
față de protagonistă. În alte știri se remarcă accente ușor ironice cum ar fi, de exemplu, știrea 
din 2 mai despre promisiunile electorale ale unor concurenți, care începe cu “Marea cu sarea 
și luna de pe cer” lasă să se întrevadă opinia autorilor față de aceste promisiuni. În aceeași 
știre, după ce este prezentată informația despre promisiunile lui Andrei Năstase, reporterul 
menționează că „despre asta s-a mai vorbit și acum zece ani, în cadrul unei alte campanii 
electorale, dar nimic nu s-a făcut”. În condițiile în care în știre nu e specificat cine a făcut 
promisiunile respective, un telespectator neavizat ar putea conchide că Năstase a mai 
candidat acum zece ani în alegeri și nu a realizat nimic... O altă știre, din 29 aprilie, despre 
„pliantele care pot fi găsite mai prin toate blocurile din oraș” sunt incluse opinii ale locuitorilor 

capitalei cu referire la aceste pliante. Deși subiectul știrii era despre modalitatea de promovare 
a candidaților prin intermediul pliantelor și panourilor electorale, în știre sunt incluse două 
păreri ale persoanelor intervievate care afirmă că nu vor vota pentru „român, nici să nu se 
apropie”, și că „Băsescu vrea să își facă loc aici. Toți vor să lichideze Moldova”. Astfel, prin 
inserarea acestor opinii în reportaj candidatul PUN Constantin Codreanu este pus în lumină 
negativă.  
 
În știri au fost citați direct/indirect și menționați majoritatea candidaților, patru dintre ei 
beneficiind de cea mai mare reflectare: Ion Ceban (PSRM), Andrei Năstase ( 
PPDA/PAS/PLDM), Silvia Radu (candidată independentă) și Valeriu Munteanu (PL). De cele 
mai multe ori – șapte - a fost vizat Ion Ceban (PSRM), lumina în care a fost reflectat acesta 
fiind neutră, pozitivă, și negativă, în egală măsură. Candidatul PSRM a fost reflectat/menționat 
zilnic începând cu data de 30 aprilie – în știrea despre pliante, ca modalitate de promovare a 
candidaților (30 aprilie); reportajul de la acțiunea PSRM prilejuită de 1 Mai, în care apare și 
vorbește alături  de colegul de partid Alexandru Usatâi, candidat la Primăria Bălți (1 mai); în 
știrea privind acuzațiile sale la adresa lui Andrei Năstase că ar fi plagiat programul său electoral 
(2 mai); în aceeași zi, în știrea despre proiectele grandioase ale candidaților; la 3 mai, Ion 

Ceban a făcut subiectul a trei materiale – 1) despre promisiunile candidaților, 2) despre raportul 
de monitorizare a campaniei realizat de Promo-Lex și 3) despre acuzațiile lui Vasile Costiuc 
(DA) că președintele Igor Dodon ar face campanie electorală; la 4 mai - în știrea despre 



            

afirmațiile lui Valeriu Munteanu, PL, că îl va acționa în judecată pe motiv că imaginea liderilor 
străini sunt folosite în ziarul “Socialiștii”.  
 
Andrei Năstase, candidatul PPDA/PAS/PLDM, a făcut subiectul a cinci știri, două din ele 
despre promisiunile electorale (2 mai, 3 mai), una despre acuzațiile de plagiat ale lui Ion Ceban 
(PSRM) (2 mai); una despre raportul Promo-Lex (3 mai) și materialul din 30 aprilie despre 
pliantele candidaților. Contextul apariției a fost neutru,  pozitiv și negativ.  
 
Silvia Radu, candidată independentă, a fost protagonista a 4 materiale: știrea despre 
proiectele grandioase din 2 mai, despre resursele din bugetul familiei pe care le va utiliza în 

campanie(3 mai), știrea despre rezultatele monitorizării Promo-Lex (3 mai), știrea despre 
pliante și panouri  (30 aprilie). Tonalitatea reflectării a fost neutră și negativă.   
 
Candidatul PL Valeriu Munteanu a fost reflectat în patru materiale: cel privind panourile și 
pliantele electorale (30 aprilie); privind promisiunile electorale ale candidaților (2 mai); 
materialul privind intenția sa de a-l acționa în judecată pe Ion Ceban (4 mai). De asemenea, 
Munteanu a beneficiat de materialul făcut în baza emisiunii “În profunzime”, la care candidatul 
a fost reprezentat de Dorin Chirtoacă (4 mai). 
 
Reghina Apostolova (Partidul Șor), Vasile Costiuc (DA) și Constantin Codreanu (PUN) au fost 
reflectați în câte o știre fiecare.  
 
Ceilalți concurenți au fost doar menționați în materialul amplu despre pliante/panouri.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  
 
Toate cele patru materiale de conflict au fost echilibrate, prezentând opinia părților vizate în 
conflict. Singura problemă a fost depistată în știrea din 3 mai în care se spune că Eugen 
Tomac, parlamentar român, îl susține pe Constantin Codreanu (PUN). Reporterul face 
trimitere la CEC cu privire la ilegalitatea susținerii candidaților de către politicieni din afara țării, 
fără a include însă și opinia celui vizat.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

 
Toate materialele relevante monitorizate au conținut limbaj si imagini conforme cu normele 
etice și deontologice. 
 
TV 8 
 
Implicarea în campania electorală 

În intervalul 28 aprilie – 4 mai 2018, postul privat de televiziune TV8 a reflectat activ campania 
electorală pentru alegeri locale noi, în cele cinci  buletine informative  fiind incluse 15 știri cu 
caracter electoral direct sau indirect (în week-end, pe 28 și 29 aprilie nu au fost difuzate știri). 
Marea majoritate a acestora - nouă - s-au referit la evenimentele de presă organizate de 
candidați și promisiunile electorale ale acestora. Postul a informat și despre neregulile 
înregistrate în campanie, făcute publice de Promo-Lex, la modalitățile de promovare la care 
au recurs unii candidați, la acuzațiile lansate de unii candidați la adresa concurenților, la 
declarații de susținere a unor candidați din partea unor mișcări politice. De asemenea, TV 8 a 
avut și o știre cu caracter electoral indirect despre acțiunea PSRM organizat[ cu prilejul zilei 
de 1 mai.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

 
În marea majoritate a cazurilor, postul de televiziune a reflectat echidistant și obiectiv 
subiectele electorale, incluzând în știri informații relevante despre programele candidaților, 



            

separând faptele de opinie. Totuși, în câteva rânduri au fost remarcate abateri de la principiul 
obiectivității:  în știrea din 30 aprilie “Candidații de sus – sute de mii de lei pentru panouri 
publicitare”, se observă o atitudine ironică a autorului, vizibilă în special în burtiera de pe ecran 
– „Atenție, candidați pe panouri”. Într-o altă știre, din 4 mai, despre întâlnirea candidatului 
PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase cu locuitorii din Ciorescu, se spune: „Acesta și-a prezentat 
o parte din programul său electoral, menționând că vrea să elimine corupția din primărie. La 
rândul lor, oamenii sper[ ca viitorul primar să atragă mai multă atenție la nevoile lor”. Așa 

cum e formulat lead-ul știrii poate induce ideea că persoanele care vorbesc îl văd pe Năstase 
viitor primar. 
  
În perioada de raport, candidatul PSRM Ion Ceban a apărut sau a fost menționat în șase știri 
la TV 8, în egală măsură în context neutru (materialul despre panourile electorale, din 30 
aprilie, știrea despre declarațiile de avere, din 1 mai), dar și pozitiv (știrile despre promisiunile 
electorale, din 2 mai și 4 mai) și negativ (reportajul despre acuzațiile aduse de Valeriu 
Munteanu). Știrea privind acțiunea PSRM din 1 mai are implicit caracter electoral indirect, or 
declarațiile făcute în cadrul evenimentului de liderii partidului pot fi asociate cu declarațiile 
candidatul PSRM în alegeri. Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM) a fost reflectat în 5 știri, în 
principal neutru (declarațiile de avere, din 1 mai, și informații despre panourile publicitare din 
30 aprilie) și pozitiv (știrile de la evenimentele de presă din 2, 3 și 4 mai). Silvia Radu apare în 
două știri pozitive (despre angajamente electorale, din 3 mai, și întâlnirile cu alegătorii, 4 mai) 
și o dată neutru (declarații de avere, 1 mai). Valeriu Munteanu a făcut subiectul  unei știri 
pozitive, de la conferința sa de presă, din 2 mai, și a unei știri neutre – despre acuzațiile sale 
împotriva lui Ion Ceban și Igor Dodon, pentru implicarea președintelui în campanie, din 4 mai, 
fiind menționat în context neutru și în materialele  privind declarațiile de avere, din 1 mai, 
panourile publicitate, din 30 aprilie. Reghina Apostolova a beneficiat de reflectare într-o știre, 
de la conferința de presă la care a vorbit despre angajamentele sale electorale (3 mai), iar 
Constantin Codreanu – de știrea în context pozitiv privind îndemnul unei mișcări politice către 
alți candidați să se retragă și să-l susțină pe candidatul PUN (4 mai).  Ceilalți candidați au 
figurat în știrea despre declarațiile de avere în context neutru.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 
În perioada de raport, TV8 a difuzat două știri controversate: una referitoare la acuzațiile lui 
Valeriu Munteanu că președintele Igor Dodon s-ar implica ilegal în campania electorală a lui 
Ion Ceban (4 mai) și alta referitoare la raportul de monitorizare al Promo-Lex, care a constatat 
implicarea președintelui Dodon în campanie (3 mai). În ultimul caz, postul nu a asigurat 
echilibrul surselor, prezentând doar informații de la Promo-Lex, fără a solicita și opinia celor 
vizați negativ. 
 
Limbajul și imaginile  video utilizate 

 
În știrile cu caracter electoral ale TV 8 limbajul a fost corect și neutru. Într-un singur caz a fost 
constatată o ușoară nuanță apreciativă: „Munteanu se laudă, ...” (30 aprilie). Nu au fost 

identificate manipulări prin imagini sau tertipuri de montaj.  
 
 
CONCLUZII GENERALE 

 
Rezultatele monitorizării a 10 posturi de televiziune în perioada 28 aprilie – 4 mai 2018 arată 
că majoritatea mass-media monitorizate au avut un comportament partizan în raport cu anumiți 
candidați în campania pentru alegerile locale noi din 20 mai 2018. 

 Postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces majorității 
concurenților electorali în știri, fără a favoriza sau defavoriza evident vreun candidat în 
alegeri. 



            

 Radiodifuzorii naționali Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor 
reflecta campania electorală, au difuzat mai multe materiale cu caracter electoral direct 
și indirect, prin care au favorizat-o pe candidata independentă Silvia Radu și l-au 
defavorizat pe candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase. 

 Jurnal TV a reflectat imparțial toate evenimentele de presă organizate de concurenți. 
În același timp, în alte știri cu caracter electoral se observă defavorizarea candidatei 
independente Silvia Radu și favorizarea candidatului PPDA/PAS/PLDM, Andrei 
Năstase.  

 NTV Moldova și Accent TV l-au promovat pe candidatul PSRM, Ion Ceban, la primăria 
Chișinău, și Alexandr Usatîi, candidatul pentru primăria Bălți, defavorizând-i în același 
timp pe Andrei Năstase (PPDA/PAS/PLDM), Valeriu Munteanu (PL) și Constantin 
Codreanu (PUN). 

 La RTR Moldova  s-a remarcat favorizarea ușoară a Reghinei Apostolova (Partidul 
Șor),  fiind defavorizat ușor Constantin Codreanu (PUN).  

 Pro TV și TV 8 au asigurat pluralismul de opinie și diversitatea surselor, fără a favoriza 
sau defavoriza evident vreun concurent electoral. 

  
 
ANEXA 1 
 
Studiu de caz nr.2. Limbajul utilizat de Accent Tv în știrile din campania electorală  

Prezentul Studiu de caz urmărește să stabilească în ce măsură Accent Tv, în ediția informativă 
„Accent info”, respectă normele juridice, normele deontologice și propriile angajamente 
asumate prin Declarația politicii editoriale în reflectarea alegerilor locale noi din 20 mai 2018, 
aprobată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA).  

Cadrul normativ: 

Codul electoral, art. 69. Principii generale privind reflectarea alegerilor de către mijloacele de 

informare în masă   
(1) Radiodifuzorii, în cadrul tuturor programelor lor… au obligația de a respecta principiile de 
echitate, responsabilitate, echilibru și imparțialitate în reflectarea alegerilor.   
 (4) Mijloacele de informare în masă nu vor adopta tratamente privilegiate faţă de concurenţii 
electorali în virtutea statutului social şi/sau a funcţiilor pe care le deţin candidaţii acestora.   
(7) Mijloacele de informare în masă au dreptul să reflecte alegerile şi să informeze publicul cu 
privire la toate aspectele electorale liber de orice ingerinţă sau amestec din partea autorităţilor 
publice, concurenţilor/candidaţilor electorali sau a altor entităţi.     
 
Codul de conduită al radiodifuzorilor 

Art.1. Radiodifuzorii au datoria primordială de a relata adevărul, indiferent de 

consecinţele ce le-ar putea avea asupra lor, obligaţie ce decurge din dreptul constituţional al 
publicului de a fi informat just, complet şi adecvat. În virtutea acestui drept radiodifuzorii sunt 
datori să comunice doar fapte deplin verificate.  

Art.2. Radiodifuzorii au obligaţia de a face o distincţie clară între fapte şi opinii astfel 
încât acestea să nu fie confundate. În relatarea faptelor şi opiniilor jurnaliştii vor acţiona cu 
bună-credinţă şi nu vor prezenta opiniile lor drept fapte.  

Art.3. Informaţiile prezentate în cadrul programelor de ştiri şi de actualităţi trebuie să se 

bazeze pe fapte şi date ale căror veridicitate poate fi stabilită prin metode corespunzătoare de 
verificare.  

Art.4. Informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi 

culturală, trebuie să urmărească asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei 
formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor de vedere ale tuturor părţilor implicate şi, după 
caz, a principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie.  

Art.7. Radiodifuzorul care distorsionează intenţionat informaţia, …săvârșește abateri 

profesionale de maximă gravitate.  



            

 
Din Declarația politicii editoriale a postului de televiziune Accent Tv 
Televiziunea, potrivit P.1. va reflecta alegerile ”în conformitate cu prevederile Constituției RM, 
Codului Electoral, Codului audiovizualului, Legii cu privire la libertatea de exprimare, 
Concepției privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi ale primarilor în unele 
localități …(aprobat prin Decizia CCA nr. 8/47 din 26.03.2018), precum și în conformitate cu 
actele internaționale la care Republica Moldova este parte. 
P.2.: ”Accent Tv” va reflecta campania electorală la alegerile prezidențiale în condițiile 
prevăzute de art.47, 64 și 64' ale Codului electoral și art.7 al Codului audiovizualului. 
P.18.: ”Evenimentele campaniei electorale pot (?) fi reflectate în edițiile informative (buletinele 
de știri) și talk-show-urile, în mod echitabil, echilibrat și imparțial, ce evită denaturarea 
mesajelor concurenților electorali. În buletinele de știri subiectele de știri ce țin de reflectarea 
campaniei electorale sunt grupate în blocuri și separate de alte știri prin mențiunea vizuală 
și/sau acustică ”Alegerile locale noi 2018”. 
 
Constatare cu referire la Declarația politicii editoriale 

Declarația politicii editoriale este scrisă neglijent. Deși, în P.1. Accent Tv se obligă să reflecte 
alegerile locale noi, în P.2. își asumă reflectarea alegerilor ”prezedențiale” (?) în condițiile a 
două articole din Codul electoral (47 și 64) care nu au nici o relevanță în acest sens, și a unui 
articol (64') lipsă în lege. Să precizăm că art. 47 este intitulat: ”Colectarea semnăturilor în 
susţinerea candidaţilor, inclusiv a candidaţilor independenţi, şi pentru iniţierea referendumului”, 
iar art. 64 – ”Totalizarea rezultatelor votării de către consiliul electoral de circumscripţie”.  
Prin prevederea P.18 din Declarație, Accent Tv nu se obligă să reflecte evenimentele 
campaniei electorale în edițiile informative în mod echilibrat, imparțial și fără denaturarea 
mesajelor concurenților electorali, ci constată în scris, că ”Evenimentele campaniei electorale 
pot (?) fi reflectate…” astfel, și că ”subiectele de știri ce țin de reflectarea campaniei electorale 
sunt grupate în blocuri și separate de alte știri prin mențiunea vizuală și/sau acustică (?) 
”Alegerile locale noi 2018”. La drept vorbind, ”mențiunea acustică” e specifică radioului, și nu 
televiziunii. 
 
Oricum, în pofida neglijențelor atestate în Declarație (acceptate și aprobate de CCA), Accent 
Tv își asumă, totuși, angajamentul de a respecta normele legale în reflectarea alegerilor locale 
noi din 20 mai 2018. În ceea ce urmează vom analiza modul și măsura în care televiziunea își 
onorează angajamentul. 
 
Constatări cu referire la conținutul principalei ediții informative, ”Accent info”, în 
campania electorală 

 
Fiecare ediție informativă este precedată de avertizarea: ”Acest program poate fi vizionat de 
copii în vârstă de până la 12 ani numai cu acordul sau împreună cu părinții ori familia”. 
Avertizarea trezește  nedumerire, care însă dispare, când, la finele programului, realizăm că, 
de fapt, este unul, în mare parte, de agitație electorală.  
 
Subiectele cu referire la PSRM, președintele Igor Dodon, și candidații PSRM în alegerile locale 
noi abundă în adjective, calificative și aprecieri. Exemple: În ediția din 20 aprilie, într-un subiect 

despre ”o linie directă” a președintelui I.Dodon cu utilizatorii rețelei sociale Odnoklassniki, 
moderatoarea, reoferindu-se la acei care au urmărit ”linia directă”, exclamă: ”370 de mii de 
suporteri – o cifră impresionantă”. În alt subiect, despre vizita președintelui belarus 
A.Lucașenco, ni se spune că ”rezultatele au fost nu puține, au fost semnate 8 acorduri de 
cooperare”, și că ”în esență, rezultatul a fost bun”. Despre votarea în parlament a proiectului 
Codului serviciilor media audiovizuale, în primă lectură, și a Concepției de dezvoltare a mass-
media, proiecte la care fracțiunea PSRM a avut mai multe obiecții,  moderatoarea zice: ”În 
pofida argumentelor sănătoase, majoritatea parlamentară a refuzat să dea curs solicitării 
socialistului (V.Bătrâncea)”; ”În pofida argumentelor invocate de socialiști, care, de altfel, 
întrunesc și părerea experților în domeniu, solicitarea PSRM a fost respinsă de majoritatea 



            

parlamentară”. Amintim că procedeul prin care se face trimitere la experți anonimi comportă 
în sine mari riscuri de manipulare.  
În ediția din 30 aprilie a fost plasat un subiect intitulat: ”Dodon: PSRM nu știe de zile de odihnă”.  
Moderatoarea ne anunță: ”Când în joc este pusă soluționarea problemelor naționale nu mai 
știu de zile libere. O atare apreciere PSRM i-a dat președintele Igor Dodon”. În realitate, era 
vorba de tradiționala zi de informare politică a cetățenilor, din care Accent Tv a făcut, din nou, 
eveniment relevant. Și, pentru o pondere mai mare, moderatoarea continuă: ”Totodată, în 
mesajul său președintele a susținut, că PSRM-ul este singura forță politică din țară capabilă 
să vină cu o soluție viabilă problemelor curente, partid care luptă constant pentru echitate 
socială, bunăstarea populației și pentru o Moldovă puternică și prosperă”. 
 
Nici subiectele incluse în rubrica specială ”Alegeri locale noi 2018” nu se caracterizează prin 
acuratețe profesională. În ediția din 25 aprilie, bunăoară, în subiectul dedicat programului 
electoral al lui I.Ceban, moderatoarea zice: ”În scopul de a salva frumosul care ne-a mai 
rămas, PSRM propune o serie de măsuri”. În schimb, despre concurenta electorală S.Radu, 
ne spune, că acesta s-a lăudat cu realizările sale cât s-a aflat la funcția de primar interimar al 
Chișinăului”. 
În știrea intitulată ”Năstase: denumirea râului Bâc trebuie schimbată”, moderatoarea afirmă: 
”Râul Bâc care traversează capitala ar trebui redenumit și asta chiar dacă numele acestuia 
are o vechime de secole. Această declarație a fost făcută de către candidatul forțelor pro-
europene partidul DA și partidul PAS Andrei Năstase”. Titlul subiectului nu reflectă esența 
evenimentului. Or, concurentul electoral a vorbit despre intenția de a crea pe Bâc o zonă de 
agrement pentru chișinăuieni. Doar în treacăt a spus că, poate, ar trebui de schimbat și 
denumirea râului, doar că schimbarea denumirii nu ajută atâta timp, cât atitudinea față de râu 
este cea care este. Prin urmare, Accent Tv a mutat accentele. Asemenea titluri, indirect și prin 
distorsionarea informației, vin să spună alegătorului că unii concurenți au programe electorale 
grele, chiar dacă ar trebui prevăzute pentru un mandat de un an, iar alții – au programe 
electorale care trebuie luate în derâdere.  
Un alt subiect poartă titlul: ”Apostolova: Experimentele pe copii marca ”La Orhei” posibil și în 
Chișinău”. Concurenta electorală a partidului ”Șor” a pledat pentru asigurarea unei securități 
alimentare a grădinițelor de copii din municipiul Chișinău, asemănătoare celei probate la Orhei. 
Sintagma ”experimente pe copii” din titlu, în mod involuntar, poate trezi o reacție de 
condamnare, de protest.  Pe finalul subiectului, moderatoarea conchide: ”Astfel, grădinițele de 
copii nu vor mai avea nevoie de bucătari proprii și oamenii pot rămâne fără un loc de muncă, 
deoarece sarcina personalului de la grădinițe va fi numai deservirea copiilor”.  

 
În ediția din 26 aprilie, rubrica”Alegeri locale noi 2018” conține câteva titluri: ”Ceban a prezentat 
programul de dezvoltare a suburbiilor”. Moderatoarea, după ce enumeră ce fonduri au fost 
oferite suburbiilor la inițiativa socialiștilor, adaugă: ”Nici o suburbie nu a fost trecută cu vederea. 
Și asta nu e tot. Socialiștii nici gând să se oprească la cele obținute”. Prin urmare, într-o ediție 
de știri, atestăm exces de zel în a face agitație electorală, și nicidecum jurnalism. 
 
”Munteanu: bulevarde în locul liniilor de cale ferată!”. Moderatoarea: ”Cât va costa această 
inițiativă? Ieftin, susține Munteanu, fără a indica însă, o sumă concretă. …Mai mult, acesta și-
a exprimat ferma convingere că un asemenea proiect nu ar afecta cu nimic oamenii, care 
pledează (?) pentru transportul cu trenul”. De regulă, la reflectarea promisiunilor electorale ale 
candidaților, este necesar ca jurnaliștii, de fiecare dată, să întrebe concurenții electorali cum 
vor acoperi financiar proiectele. Accent Tv nu a întrebat toți concurenții despre costurile 
proiectelor lor, nici nu a concretizat că n-a fost indicată ”o sumă concretă”. Atestăm, deci, o 
atitudine selectivă față de concurenți. În plus, moderatoarea face trimitere gratuită la ”oamenii, 
care pledează pentru transportul cu trenul”. Informația este manipulatoare din motivul 
anonimatului ”oamenilor, care pledează…”.  Veridicitatea acestei afirmații nu poate fi verificată, 
pur și simplu. 
    



            

”În loc de program Codreanu a prezentat un nou membru al echipei”. Moderatoarea: ”Tot aici 
Codreanu și-a expus opinia făcută publică și anterior și anume, că socialistul Ion Ceban (cadre 
cu Ceban – 5 sec.) este acel care are șanse reale de a câștiga alegerile anticipate locale”. 
Opinia lui C. Codreanu:  ”În acest moment toată lumea înțelege că sunt singurul candidat care-
l poate învinge în turul doi pe candidatul socialiștilor. Orice alt candidat care ar intra în lupta cu 
Ceban va pierde în turul doi”.  De fapt, protagonistul subiectului ar fi trebuit să fie concurentul 
electoral Codreanu. Autorul subiectului, însă, accentuează ”șansele reale” ale candidatului 
PSRM ”de a câștiga alegerile anticipate locale”. E și aceasta un gen de manipulare a 
telespectatorului votant, un fel de a-i indica să voteze cu acei care au ”șanse reale”.  

 

În ediția din 3 mai un subiect electoral este intitulat: ”Partidul ”Șor” va majora de sute de ori 
impozitele și taxele locale”. De fapt, inițiativa candidatei partidului ”Șor” era de a acorda un 
supliment lunar de o mie de lei pensionarilor, iar resursele necesare să fie acumulate prin 
majorarea accizelor la tutun și alcool. Moderatoarea vine cu precizări suplimentare: ”În același 
timp R.Apostolova a recunoscut că campania ei preelectorală ar fi foarte costisitoare pentru 
bugetul municipal. Cu toate acestea candidatul promite să-și îndeplinească promisiunea prin 
majorarea accizelor la tutun și produsele alcoolice”. Astfel, nu se face diferență între costul 
”campaniei preelectorale” cu cel al unui ”program electoral”. Ca și în cazul subiectului difuzat 
a doua zi, intitulat: ”Ajutor la profesori de 1000 lei din partea PSRM”. În realitate, este vorba 
de intenția candidatului PSRM de a sprijini financiar cadrele didactice din municipiu, din bugetul 
municipal, și nicidecum din bugetul PSRM. 
 
Concluzii: 

- Dintre toate televiziunile monitorizate, Accent Tv, în edițiile informative, cel mai fățiș 
ignoră bunele practici de reflectare a campaniilor electorale.   

- Accent Tv, în edițiile de știri, inclusiv în subiectele electorale, abundă în utilizarea 

adjectivelor/calificativelor cu referire la concurenții electorali, demonstrând atitudine 
selectivă față de aceștia și, astfel, ignorând normele legale, normele profesionale și 
propriile angajamente asumate pentru reflectarea alegerilor locale noi din 20 mai 2018. 

- Accent Tv favorizează în mod vădit candidatul PSRM în alegerile locale noi. 
Favorizarea este accentuată de titlurile subiectelor, de textul subiectelor și de plasarea 
lor pe prima poziție în ediția informativă. 

- Accent Tv, prin modul în care reflectă campania alegerilor locale noi din 20 mai 2018, 
practică, de fapt, agitația electorală, și nu jurnalismul. 

 
Recomandări: 

- Accent Tv să respecte legislația electorală, normele deontologice și propriile 
angajamente asumate prin Declarația politicii editoriale în alegeri.  

- Accent Tv să se dezică de practica de substituire a jurnalismului cu agitația electorală. 

- CCA să monitorizeze reflectarea campaniei electorale de către Accent Tv și să 
acționeze corespunzător în funcție de rezultate.   

 

 

 
 
 
 
 


