
  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare  
 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor 

deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 
 

 (1 ianuarie – 28 martie 2018) 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener 

în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” 
(MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să 

promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor 

acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la 

presiuni politice și financiare. 
  



 

INFORMAȚII GENERALE 

 

În perioada 1 ianuarie – 28 martie 2018, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a 

monitorizat 12 instituții media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a identifica dacă în 

materialele jurnalistice difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de 

manipulare informațională. A fost analizat modul în care acestea reflectă evenimentele de 

interes public din domeniul politicii, economiei, politicii externe și altele, și dacă respectă 

normele profesionale și etice, precum verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de 

opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Astfel, raportarea la Codul 

Deontologic și la lucrările științifice de referință a permis identificarea unor procedee și tehnici 

de manipulare informațională.  

 

La baza analizei a fost pusă premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care oamenii 

se informează asupra actualităților în viața lor de zi cu zi. De aceea, indiferent de opiniile 

proprietarilor redacțiilor în chestiuni politice sau economice, știrile trebuie să conțină în 

exclusivitate fapte și nu opinii ale jurnaliștilor, trebuie scrise într-un limbaj neutru și accesibil, 

și să reflecte cât mai fidel realitatea, cu respectarea echilibrului surselor. 

 

Scopul monitorizării: 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de 

interes public, respectă deontologia profesională și folosește tehnici de manipulare. Mai cu 

seamă, am urmărit să identificăm greșelile comise de jurnaliști (cu intenție sau fără) la relatarea 

faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un 

alt scop este să contribuim la sporirea vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile 

informării din surse nesigure. Monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în ce moduri 

presa poate manipula și să poată distinge între un produs jurnalistic manipulator și altul care 

reflectă echidistant realitatea. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

● Aria de acoperire – naţională; 

● Limba – română şi rusă; 

● Impactul – tirajul şi auditoriul. 

 

Audiovizual: Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Canal 2, Canal 3, Jurnal TV, 

Accent TV, NTV Moldova, RTR Moldova (buletinele de știri produse în Republica Moldova), 

Moldova 1. 

Presa online: Noi.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

  



 

Metodologie: 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major 

care au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea în care aceste 

evenimente au fost reflectate în media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de 

jurnaliști, modul de selectare a evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citării surselor și 

tonalitatea expunerii prin prisma Codului Deontologic al Jurnalistului1, a ghidurilor și 

recomandărilor în domeniul presei responsabile și de calitate2, dar și a noțiunilor de manipulare 

și propagandă, așa cum sunt definite acestea în Dicționarul de Sociologie3.  

 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, 

iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează 

intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de 

influența de tipul convingerii raționale, prin manipulare nu se urmărește înțelegerea mai 

corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la 

inducerea în eroare cu argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-

raționale”. 

 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor 

doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul 

influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau 

comportamente. Propaganda se realizează astfel încât să ducă la realizarea scopurilor și 

intereselor grupului pe care îl servește, neexistând o propagandă neutrală valoric sau 

obiectivă”.  

 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 ianuarie 2018 – 28 martie 2018 au fost: 

● Învestirea noilor miniștri în Guvernul Republicii Moldova (10 ianuarie 2018); 

● Adoptarea Legii anti-propagandă (10 ianuarie 2018); 

● Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău (16 februarie 

2018); 

● Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova (26 februarie 

2018); 

● Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, care a dus la 

demisia acestuia din funcția de ministru al Justiției (10-11 martie 2018). 

  

                                                
1
 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2
 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

I. TENDINȚE GENERALE 
 

Datele monitorizării relevă faptul că jurnaliștii de la unele instituții media monitorizate continuă 

să scrie știrile comițând abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atât elemente 

caracteristice practicilor de propagandă și manipulare informațională, cât și încălcări ale 

Codului Deontologic al Jurnalistului: 

 

Etichetarea – Accent TV (Învestirea noilor miniștri în Guvernul Republicii Moldova; 

Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, care a dus la demisia 

acestuia din funcția de ministru al Justiției); Prime TV, Deschide.md (Demisia lui Dorin 

Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău); Jurnal TV (Învestirea noilor miniștri 

în Guvernul Republicii Moldova; Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și 

Alexandru Tănase, care a dus la demisia acestuia din funcția de ministru al Justiției); 

 

Omisiuni în edițiile de știri – Canal 3, NTV Moldova, Accent TV, Sputnik.md (Concluziile 

Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova); 

 

Prezentarea selectivă a faptelor, opiniilor şi declaraţiilor – Prime TV, Canal 2, Canal 3, 

Publika TV (Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova); 

NTV Moldova (Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău);  

 

Lipsa dreptului la replică – Canal 3 (Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind 

Republica Moldova); Noi.md (Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și 

Alexandru Tănase, care a dus la demisia acestuia din funcția de ministru al Justiției); 

 

Amestec dintre fapte și opinii – Accent TV, Jurnal TV, Prime TV, Dechide.md (Învestirea 

noilor miniștri în Guvernul Republicii Moldova); 

 

Trimitere la surse imposibil de verificat – Accent TV, Noi.md, RTR Moldova (Adoptarea 

Legii anti-propagandă); 

 

Răspândirea unei informații sau declaraţii false – Accent TV (Învestirea noilor miniștri în 

Guvernul Republicii Moldova, Adoptarea Legii anti-propagandă); Canal 3 (Concluziile 

Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova); 

 

Generalizarea – NTV Moldova (Adoptarea Legii anti-propagandă); Canal 3 (Concluziile 

Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova); Accent TV (Interceptarea 

discuției audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, care a dus la demisia acestuia din 

funcția de ministru al Justiției); 

 

Sugestia – Accent TV (Adoptarea Legii anti-propagandă); Canal 2 (Concluziile Consiliului de 

Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova); 

 

Tehnica duşmanului (intern şi/sau extern) – Accent TV (Adoptarea Legii anti-propagandă); 

Prime TV, Canal 2, Canal 3 (Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind 

Republica Moldova); 

 

Tehnica informaţiei prioritare – Deschide.md (Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de 

primar al municipiului Chişinău);  



 

Ironie – Sputnik.md, Deschide.md (Adoptarea Legii anti-propagandă).   

 

 

II. ANALIZA DATELOR. 

 

 

Subiectul 1. Învestirea noilor miniștri în Guvernul Republicii Moldova 

 

Context: La 19 decembrie 2017, președintele Partidului Democrat din Moldova, Vladimir 

Plahotniuc a anunțat într-un briefing de presă că șapte membri ai Guvernului vor fi demiși, iar 

în locul lor vor fi numiți alții. Noile candidaturi au fost propuse președintelui țării în două 

rânduri de către prim-ministru, iar cel dintâi le-a respins de fiecare dată. Astfel, Guvernul s-a 

adresat Curții Constituționale (CC), care la 2 ianuarie 2018 a statuat că președintele țării poate 

refuza doar o singură dată, motivat, propunerea de numire a unei persoane în funcția vacantă 

de ministru și a decis suspendarea președintelui Igor Dodon din funcție pentru numirea noilor 

membri ai Guvernului. La 10 ianuarie 2018, noii miniștri au fost învestiți în funcții, decretul 

fiind semnat de Andrian Candu, care a și executat temporar interimatul funcţiei de şef al 

statului. 

 

Concluzia generală: Subiectul a fost reflectat de majoritatea instituțiilor monitorizate, cu 

excepția NTV Moldova și RTR Moldova. Cele mai multe știri la acest subiect le-au difuzat 

Deschide.md și Publika TV. Sub raport valoric, evenimentul a fost politizat – multe din 

instituțiile media au favorizat anumite partide sau instituții și le-au defavorizat pe altele (PDM 

vs. PSRM; Parlament și Guvern vs. Președinție). 

 

Accent TV i-a dat evenimentului o conotație mai curând negativă, reflectându-l dezechilibrat, 

cu accent pe comentariile și declarațiile președintelui Igor Dodon pe marginea subiectului. 

Instituţia media a comis mai multe abateri de la normele Codului Deontologic al Jurnalistului, 

printre care: 

● Etichetarea („…postul de ministru al justiției i-a revenit fostului președinte al Curții 

Constituționale, unionistul Alexandru Tănase”).  

● Transmiterea informațiilor și mesajelor false („Participanții la furtul miliardului – 

reîntorși la guvernare de către democrați”). 

● Combinarea faptelor cu opinii („Datorită democraților, banii urmează să fie întorși 

de cetățeni”). 

 

Jurnal TV a reflectat acest subiect punând accentul pe ideea că aceste modificări la nivel de 

Guvern nu ar fi altceva decât scenariul și moftul unui singur om – liderul PDM, Vladimir 

Plahotniuc. Evenimentul a fost prezentat într-un context negativ, iar reporterii de fiecare dată 

au încercat să facă conexiunea miniștrilor nou-numiți cu liderul PDM. Jurnal TV a făcut uz de 

etichetări („decretele au fost semnate de către finul lui Plahotniuc, șeful legislativului, 

Andrian Candu”) și au amestecat faptele cu opiniile („…Gaburici a fost întâmpinat cu 

înflăcărare de către subalterni”). 

 

Televiziunea publică Moldova 1 a dedicat subiectului învestirii o treime din totalul buletinului 

de știri din 10 ianuarie, difuzând două ştiri voluminoase despre acest eveniment. Moldova 1 a 

folosit un scenariu de reflectare a știrilor asemănător celor de la posturile Prime TV, Canal 2 

și Canal 3. Postul TV Moldova 1 a citat surse irelevante în una din știrile despre învestire. 

Astfel, în știrea care prezintă reacția PSRM se menționează că acest partid va depune o moțiune 

http://pdm.md/ro/comunicat-de-presa/biroul-politic/
http://a-tv.md/index.php?newsid=39637
http://jurnaltv.md/ro/news/2018/1/10/jurnalul-orei-19-10-ianuarie-10317819/#3
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-10-ianuarie-2018/


de cenzură împotriva Guvernului – respectiv, reporterii televiziunii publice aveau misiunea de 

a solicita opinia reprezentanților Guvernului, dar nicidecum pe cea a lui Vitalie Gămurari, 

purtătorul de cuvânt al PDM. 

 

Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 au reflectat subiectul în mod asemănător. 

Materialele au urmat același scenariu, împărtășind între ele aceleași formulări și imagini (cu 

unele diferențe pe alocuri). În mare parte, informația a fost prezentată neutru, cu mici excepții 

atunci când jurnaliștii au făcut uz de tehnica amestecului faptelor cu opiniile („Ministrul 

Justiţiei, Alexandru Tănase, ministrul Economiei şi Infrastructurii, Chiril Gaburici şi 

viceprepremierul pentru Integrare Europeană, Iurie Leancă, au avut, probabil, senzaţia de 

deja vu, aşa cum au mai depus, cel puţin o dată, acest jurământ” (Prime TV).  

 

Dintre toate instituțiile monitorizate, Deschide.md a dedicat acestui subiect cele mai multe știri 

(nouă). În câteva dintre ele, reporterii Deschide.md au făcut uz de amestecul faptelor și 

opiniilor: „…la sfârșitul mesajului său, Dodon se adresează amenințător garniturii 

guvernamentale”; „PSRM face spume. Îndeamnă lumea la „mobilizare generală” și anunță 

moțiune împotriva noilor miniștri”. 

 

 

Subiectul 2. Adoptarea Legii anti-propagandă, prilej de polarizare jurnalistică  

 

Context: În urma adoptării Legii anti-propagandă pe 7 decembrie 2017, Codul 

Audiovizualului a fost modificat cu scopul de a-i proteja pe cetățenii Republicii Moldova de 

dezinformarea și manipularea externă. Încălcarea acestor prevederi de către radiodifuzori va 

duce la amenzi de până la 70 mii de lei.  președintele Igor Dodon a refuzat să promulge legea 

dată, la 5 ianuarie 2018 Curtea Constituțională a Republicii Moldova (CCM) a stabilit că 

refuzul președintelui constituie o încălcare a Constituției. Astfel, Curtea a dispus ca decretul 

de promulgare a Legii anti-propagandă să fie semnat de președintele Parlamentului sau de 

către prim-ministru. La 10 ianuarie 2018, decretul de promulgare a legii a fost semnat de 

speakerul Andrian Candu. 

 

Concluzie generală: Subiectul Legii anti-propagandă a pus la încercare instituțiile media 

monitorizate, la multe din ele acționând ca un filtru de polarizare: în timp ce unele mass-media 

au scos în evidență doar lacunele – reale sau imaginare – din această lege (Accent TV, NTV 

Moldova), altele au prezentat-o dintr-o perspectivă exclusiv pozitivă (Prime TV, Publika TV, 

Canal 2, Canal 3). Al treilea grup de instituții media au prezentat neutru și echidistant 

informația (RTR Moldova, Noi.md). Pentru anumite instituții media (Jurnal TV), 

evenimentul a servit drept ocazie pentru a acuza un partid politic (PDM). 

 

Accent TV s-a folosit de tehnica sugestiei, încercând să inducă ideea că respectiva lege a fost 

recomandată (cu subînțelesul că ar fi impusă) Republicii Moldova de către SUA și UE, țara 

noastră fiind prezentată drept unealtă în arsenalul de luptă al acestora împotriva Federației Ruse. 

Astfel, Accent TV a făcut uz de tehnica dușmanului extern, unde UE și SUA sunt prezentate 

drept un dușman extern care se implică direct în treburile interne ale țării. Totodată, Accent TV 

a expus informația din perspectiva unei singure părți implicate în acest proces și a făcut 

trimitere la surse imposibil de verificat („Poziție susținută și de reprezentanții puterii locale 

din diferite colțuri ale țării”). 

 

În mod similar, NTV Moldova nu a prezentat subiectul în baza faptelor, ci mai curând a 

interpretat știrea (și implicit, legea). În particular, se încearcă inducerea ideii că Rusia și SUA 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_66444_pagev_4.html
https://www.publika.md/noii-ministri-au-fost-prezentanti-colegilor-declaratiile-premierului-filip-si-a-membrilor-guvernului_2991869.html#ixzz56LQ7fKWA
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-10-ianuarie-2018-1900_79424.html
http://www.canal3.md/ro/sapte-noi-membri-ai-guvernului-au-depus-juramantul-in-prezenta-presedintelui-parlamentului-andrian-c_60044.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24382/Dodon-mai-potolit-dec%C3%A2t-partidul-Protestele-nu-s-oportune-acum-dar-lumea-trebuie-s%C4%83-fie-preg%C4%83tit%C4%83.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24378/Sociali%C8%99tii-fac-spume--%C3%8Endeamn%C4%83-lumea-la-%E2%80%9Emobilizare-general%C4%83%E2%80%9D-%C8%99i-anun%C8%9B%C4%83-mo%C8%9Biune-%C3%AEmpotriva-noilor-mini%C8%99tri.htm
http://a-tv.md/index.php?newsid=39637
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1487&v=Ut12EwiJuC0


ar fi de fapt actorii principali ai acestei știri, în timp ce Republica Moldova este redusă la statutul 

de teren de luptă pentru bătălia puterilor mondiale. NTV Moldova a comis aceleași abateri ca 

și Accent TV, la care s-au mai adăugat: tehnica generalizării („La rândul lor, cetățenii sunt 

împotriva deciziei guvernării pe care o consideră incorectă și lipsită de sens”); a prezentat 

selectiv opiniile Vox Populi (toate cele 4 opinii selectate în cadrul Vox-ului au fost negative și 

au criticat direct această lege). 

 

Jurnal TV a prezentat informația despre legea anti-propagandă punând în lumină negativă 

PDM și pe liderul acestuia, Vladimir Plahotniuc. Totodată, Jurnal TV nu a solicitat opinia unei 

surse vizate direct în știre și nu a oferit dreptul la replică acestei surse (Vladimir Plahotniuc). 

De asemenea, jurnaliștii de la această instituție media au amestecat în știre faptele cu opiniile: 

„Întâmplător sau nu, examinarea şi votarea inițiativei au fost propuse în ziua în care presa de 

la Moscova a scris despre faptul că Plahotniuc este cercetat penal în Rusia pentru omor şi 

tentativă de omor”. 

 

Televiziunea publică Moldova 1 a difuzat două știri la acest subiect. În prima din ele, Moldova 

1 a prezentat neutru și echidistant detaliile despre prevederile legii. Într-o altă știre însă, postul 

public național a încercat să facă conexiunea între legea nou-adoptată și decizia unei instanțe 

de judecată din Moscova, care a păstrat în vigoare mandatul de arest pe numele lui Vladimir 

Plahotniuc. Reporterii Moldova 1 au solicitat o declarație oficială PDM prin intermediul 

purtătorului de cuvânt al partidului, Vitalie Gămurari, în care acesta afirma că prelungirea 

mandatului de arest în Rusia pentru liderul PDM ar fi legată de adoptarea acestei legi. Moldova 

1 a încercat să le sugereze consumatorilor media că această lege este una foarte bună, iar PDM, 

prezentat într-o ipostază pozitivă, e un partid ce luptă cu propaganda străină. Exact același 

scenariu al știrii – cu excepția câtorva mici nuanțe – a putut fi observat și la Canal 2. 

 

Sputnik.md a publicat opt știri în perioada monitorizată. În câteva din ele, Sputnik.md a 

prezentat informație într-o manieră ironică și a făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile 

(„Republica Moldova nu mai este amenințată de propagandă și dezinformare din exterior după 

ce astăzi președintele Parlamentului, Andrian Candu, a promulgat, în locul președintelui Igor 

Dodon, așa numita lege anti-propagandă”; „Dodon promite să facă prăpăd după alegerile 

parlamentare”). 

 

Cele mai multe știri (11) pe marginea subiectului Legii anti-propagandă au fost publicate de 

portalul Deschide.md, care a reflectat în general neutru și echidistant informația referitor la 

Legea anti-propagandă. Totuși, s-a putut sesiza o ușoară defavorizare a președintelui Igor 

Dodon. În una din știrile sale, Deschide.md a ironizat în titlu asupra persoanei președintelui 

țării, iar jurnaliștii au amestecat faptele cu opiniile („Dodon a ajuns a treia oară pe banca de 

rezerve. CCM l-a mai suspendat o dată”). 

 

 

Subiect 3. Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău  

 

Context: La 16 februarie 2018, Dorin Chirtoacă a anunțat că îşi dă demisia din funcţia de 

primar general al municipiului Chişinău, în semn de protest față de actuala guvernare, cerând 

organizarea de alegeri anticipate. În mai 2017, Dorin Chirtoacă a fost reținut și plasat în arest 

la domiciliu timp de cinci luni, iar în noiembrie arestul la domiciliu i-a fost înlocuit cu plasarea 

sub control judiciar. Între timp, în iulie 2017, Dorin Chirtoacă a fost suspendat din funcția de 

primar al municipiului Chișinău. Fostul edil figurează în calitate de învinuit în două dosare de 

corupție, în care este acuzat de trafic de influență şi corupere pasivă. 

http://jurnaltv.md/ro/news/2018/1/10/jurnalul-orei-19-10-ianuarie-10317819/#3
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-10-ianuarie-2018/
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-10-ianuarie-2018-1900_79424.html
https://sputnik.md/politics/20180110/16587778/andrian-candu-promulgat-in-locul-lui-dodon-legea-anti-propaganda.html
https://sputnik.md/politics/20180105/16525644/dodon-promite-prapad-dupa-alegerile-parlamentare.html
https://sputnik.md/politics/20180105/16525644/dodon-promite-prapad-dupa-alegerile-parlamentare.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/24172/NEWS-ALERT--Dodon-a-ajuns-a-treia-oar%C4%83-pe-banca-de-rezerve-CCM-l-a-mai-suspendat-o-dat%C4%83.htm


 

Concluzie generală: Subiectul demisiei lui Dorin Chirtoacă s-a regăsit pe agenda tuturor 

instituțiilor media monitorizate. În unele cazuri, informațiile esențiale au fost reflectate neutru 

și echidistant (Moldova 1, RTR Moldova, Noi.md), în timp ce alte instituții media au insistat 

pe detaliile din viața privată a lui Dorin Chirtoacă (Deschide.md) sau au folosit știrea ca pretext 

pentru a prezenta Partidul Liberal într-o lumină negativă (Sputnik.md). Majoritatea instituțiilor 

media au scos în evidență mai degrabă aspectele ce țin de probleme legale și dosarele de 

corupție în care figurează Dorin Chirtoacă (Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Accent 

TV, NTV Moldova) decât evenimentul demisiei propriu-zis.  

 

Accent TV a prezentat informaţia într-un mod neutru şi echidistant, deși s-a putut sesiza o 

uşoară favorizare a PSRM şi a membrilor acestui partid. Concomitent, Dorin Chirtoacă şi 

Partidul Liberal din Republica Moldova (PL) au fost prezentați într-un context negativ. NTV 

Moldova a prezentat informaţia din același unghi de abordare ca și Accent TV. Totuși, aceasta 

a făcut uz de amestecul faptelor cu opiniile („Dorin Chirtoacă a demisionat din funcţia de 

primar general al capitalei. El nu a avut însă curajul să păşească pragul primăriei…”) şi 

selectarea părtinitoare în sondajul de tip Vox Populi doar a opiniilor celor care au aprobat 

demisia lui Chirtoacă, prezentându-l într-o lumină exclusiv negativă. 

 

Prime TV a difuzat o ştire cu referinţă la demisia lui Dorin Chirtoacă. Televiziunea a prezentat 

informaţia neutru, însă a folosit în exces imagini care l-au prezentat pe Dorin Chirtoacă într-un 

context negativ. Majoritatea imaginilor video l-au prezentat pe acesta fie în momentul reţinerii 

şi arestării sale, fie în momentul când acesta se afla în faţa CNA şi era intervievat de jurnalişti. 

S-a insistat de asemenea foarte mult pe detaliile procesului de judecată împotriva lui Dorin 

Chirtoacă, și nu pe demisia sa, care constituia știrea de bază. Acest scenariu și modalitate a fost 

preluată cu exactitate de Canal 3, Canal 2 și Publika TV. Eticheta preferată a celor patru 

televiziuni a fost „suspendat”. Publika TV a repetat-o într-o singură ştire de 5 ori, Canal 3 de 

4 ori, Prime TV – 3 ori, la fel ca şi Canal 3.  

 

Moldova 1 a reflectat neutru și echidistant subiectul monitorizat. Toate părțile implicate sau 

vizate au fost solicitate să-și exprime opinia, fiind incluse în știre – inclusiv opinia unui analist 

politic, care a interpretat evenimentul și a oferit unele explicații. Jurnal TV a fost singura 

instituție media care nu a solicitat și nu a difuzat direct opinia PDM și PSRM, partide cărora li 

s-au adus învinuiri și au fost vizate în știrea difuzată.  

 

Sputnik.md a insistat în toate cele trei știri publicate să îl prezinte pe Chirtoacă mai întâi ca pe 

vicepreședinte al PL, iar mai apoi în calitate de primar al municipiului Chișinău 

(„Vicepreședintele Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă, anchetat în două dosare de corupție, 

a anunțat în cadrul unei conferințe de presă că renunță oficial la funcția de primar al 

municipiului Chișinău”), insistând mult pe arestul lui, decât pe actul demisiei în sine.  

Deschide.md l-a prezentat atât pe Dorin Chirtoacă, cât și PL într-un context negativ. În una din 

știri, Deschide.md a făcut uz de tehnica etichetării („PLDM apreciază demisia primarului 

Dorin Chirtoacă, precum și pe cea a primarului fugar de Bălți, Renato Usatîi...”). Într-o altă 

știre, Deschide.md a făcut uz masiv de amestecul faptelor și opiniilor, punând accentul în mod 

clar pe detaliile vieții private a acestuia.  

 

 

Subiectul 4. Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova, 

reflectate în funcție de interesele editoriale ale instituției media  

http://a-tv.md/index.php?newsid=41554
http://ntv.md/news/16341
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_68284_pagev_3.html
http://www.canal3.md/ro/dorin-chirtoaca-isi-da-demisia-din-functia-de-primar-al-capitalei_62301.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-16-februarie-2018-1900_81567.html
https://www.publika.md/primarul-suspendat-dorin-chirtoaca-si-a-anuntat-demisia_2995977.html
http://trm.md/ro/mesager/mesager-din-16-februarie-2018/
http://jurnaltv.md/news/e02690dda821ca73/dorin-chirtoaca-si-a-anuntat-demisia.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://sputnik.md/moldova/20180216/17334636/dorin-chirtoaca-primar-chisinau-.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26424/PLDM-Apreciem-demisiile-lui-Chirtoac%C4%83-%C8%99i-Usat%C3%AEi.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26424/PLDM-Apreciem-demisiile-lui-Chirtoac%C4%83-%C8%99i-Usat%C3%AEi.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26409/FOTO--VIDEO--Agonie-%C8%99i-Extaz-Deceniul-de-mariaj-al-lui-Chirtoac%C4%83-cu-prim%C4%83ria.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/26409/FOTO--VIDEO--Agonie-%C8%99i-Extaz-Deceniul-de-mariaj-al-lui-Chirtoac%C4%83-cu-prim%C4%83ria.htm


 

Context: Consiliul de Afaceri Externe, constituit din Miniştrii de Externe ai ţărilor membre 

ale UE, s-a reunit la 26 februarie 2018 pentru a discuta despre progresul reformelor din 

Republica Moldova. Întrunirea s-a încheiat cu adoptarea a 27 concluzii, în care Consiliul a 

făcut o descriere pe domenii a succeselor, dar şi a insucceselor guvernării de la Chişinău în 

implementarea reformelor stipulate prin Acordul de Asociere Republica Moldova-Uniunea 

Europeană.  

 

Concluzie generală: Concluziile consiliului Afaceri Externe al UE au fost mediatizate pe larg 

de majoritatea instituțiilor media monitorizate, dar au fost şi unele care au ignorat subiectul 

(NTV Moldova, Accent TV şi Sputnik.md). Jurnaliștii au pus accentele în funcție de 

interesele editoriale ale instituţiei media din care fac parte. Astfel, Publika TV, Prime TV, 

Canal 2 şi Canal 3 au trecut cu vederea criticile de la Bruxelles, subliniind necesitatea 

continuării reformelor, în timp ce Jurnal TV a scos în prim-plan problemele şi criticile 

menţionate în raport. RTR Moldova şi Moldova 1 au reflectat neutru și informativ concluziile 

Consiliului Afacerilor Externe al UE, iar Noi.md s-a rezumat în mare parte la preluarea 

articolelor din alte surse, având o singură știre proprie. 

 

Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 au reflectat doar părțile pozitive ale documentului, 

în schimb cele critice au fost trecute cu vederea sau amintite doar formal (reforme în mass-

media, schimbarea sistemului electoral, etc). Aceste televiziuni au folosit: 

● Tehnica sugestiei. „Pe final, miniștrii au adoptat un raport în care se precizează că 

Uniunea Europeană apreciază pașii făcuți de țara noastră și recomandă continuarea 

reformelor demarate în 2016”. Astfel, reporterul a sugerat că reformele au început a se 

implementa doar odată cu venirea PDM în fruntea guvernării (Canal 2); 

● Amestecul faptelor cu opiniile: „UE: Moldova e pe calea cea dreaptă” (Canal 2); 

„Miniștrii Consiliului Afacerilor Externe al Uniunii Europene, care s-au întrunit în 

Bruxelles… au apreciat înalt reformele începute de Republica Moldova în 2016…” 

(Canal 3);  

● Omisiunea: „Miniștrii Afacerilor Externe ai UE au subliniat importanța respectării 

recomandărilor Comisiei Europene, Comisiei de la Veneția și OSCE…”, fără însă a 

menționa că aceste recomandări se referă expres la modificarea sistemului electoral 

(Canal 3);  

● Fals și amestecul faptelor cu opiniile: „Pentru laudele și susținerea autorităților 

Republicii Moldova, UE a fost criticată de către Maia Sandu, lidera PAS, care a 

menționat că cetățenii nu simt efectul integrării europene” (Canal 3); 

● Tehnica dușmanului intern, în care PDM și guvernarea au reflectate într-o lumină 

pozitivă, iar PAS și Maia Sandu într-un context negativ (Prime TV). 

 

Modul de reflectare ales de Jurnal TV a urmat un model opus celui de la Prime TV, Canal 2, 

Canal 3 și Publika TV. Jurnal TV a insistat doar pe aspectele negative din raportul UE 

(modificarea sistemului electoral, corupția, lipsa independenței în sectorul judiciar și 

provocările în domeniul mass-media).  

 

Noi.md a publicat cinci ştiri relevante. Patru dintre acestea au fost preluate de la alte instituţii 

media (IPN, Publika TV, Anticoruptie.md) şi numai una a fost scrisă de jurnaliştii acestei 

instituţii media, în care s-a publicat doar opinia prim-ministrului Pavel Filip referitor la 

Concluziile raportului UE. În acest sens, deși nu se poate spune că portalul a recurs la metode 

de manipulare, totuși publicul nu a fost informat complet, deoarece știrea proprie a fost 

construită dintr-o singură sursă, reflectând poziția oficială a autorităților. 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_68773_pagev_2.html
https://www.publika.md/ministrii-de-externe-ai-ue-saluta-reformele-realizate-de-moldova-si-sustin-continuarea-acestora_2997055.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-vadim-stangaciu-26-februarie-2018-1900_82099.html
https://www.youtube.com/watch?v=sIfDYjkZbo4
http://www.jurnaltv.md/news/ade660474a5c59ec/jurnalul-orei-19-26-februarie.html
https://noi.md/politica/filip-recomandarile-bruxellesului-sint-realiste
https://noi.md/politica/filip-recomandarile-bruxellesului-sint-realiste


 

În știrile publicate de Deschide.md s-a sesizat o uşoară favorizare a PDM şi a autorităţilor ţării 

(Andrian Candu, Pavel Filip), suplinită de accente ironice, uşor defavorabile la adresa PAS şi a 

Maiei Sandu. În una din aceste ştiri, reporterii Deschide.md au făcut uz de amestecul faptelor 

şi opiniilor („Opiniile Maiei Sandu au fost imediat taxate de viceprim-ministrul pentru 

Integrare Europeană, Iurie Leancă. În conferința de presă susținută azi, Leancă îi recomandă 

liderului PAS să ia act în detaliu de concluziile raportului Consiliului Uniunii Europene”). 

Televiziunile NTV Moldova, Accent TV și portalul online Sputnik.md nu au difuzat sau 

publicat știri la această temă. Astfel, putem considera că toate cele trei instituții media au apelat 

la tehnica omisiunii, deoarece nu au informat consumatorii media despre un subiect important 

pentru interesul public. 

 

 

Subiectul 5. Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, 

care a dus la demisia celui din urmă din funcția de ministru al Justiției 

 

Context: La 10 martie, în cadrul emisiunii „60 de minute”, Jurnal TV a difuzat interceptarea 

unei discuții dintre Ministrul Justiției, Alexandru Tănase, și omul de afaceri Veaceslav 

Platon, condamnat în dosarul „furtului miliardului”. Discuția, potrivit mai multor surse, a 

avut loc în anul 2015, când Tănase era președinte al Curții Constituționale a Republicii 

Moldova, iar Veaceslav Platon era anunțat în căutare de organele de drept din Republica 

Moldova, fiind învinuit de escrocherie şi spălare de bani în proporţii deosebit de mari. Ca 

urmare a difuzării acestei înregistrări, a doua zi Alexandru Tănase și-a anunțat demisia din 

funcția de ministru pe o rețea de socializare.  

 

Concluzie generală: Subiectul a fost mediatizat de toate cele 12 mass-media monitorizate. 

Unele instituții de presă s-au concentrat doar pe demisia lui Tănase, omițând subiectul primar 

(înregistrarea audio): Prime TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV. Pentru Jurnal TV, subiectul 

a servit drept prilej de a ataca anumiți politicieni și/sau partide politice (PDM și în speță 

Vladimir Plahotniuc). Alte instituții media au încercat să geopolitizeze subiectul (Accent TV). 

Doar două instituții media nu au făcut abateri de la normele deontologice și au prezentat 

informația într-un mod neutru și echidistant (RTR Moldova, NTV Moldova), totuși, acestea 

au rezervat cel mai puțin timp de emisie subiectului monitorizat.  

 

Jurnal TV a difuzat patru știri la subiectul monitorizat, cu o durată totală de 17 minute 8 

secunde – echivalentul a aproximativ 1/3 din întreg buletinul de știri. Poziția în buletinul de 

știri, precum și durata materialului semnalează o abordare subiectivă, prin care se încearcă 

sporirea importanței subiectului interceptării. Jurnal TV a făcut uz în știri de: 

● Generalizare și fals. În una din cele 4 știri, Jurnal TV a menționat: „Bruxelles: Demisia 

e binevenită” (inclusiv în burtieră). Jurnal TV a intervievat-o pe Katarina Mathernova, 

directoare adjunctă a Departamentului extindere a UE, care nu declară că demisia lui 

Tănase este binevenită, ci că „e un pas pozitiv că ministrul și-a dat demisia, pentru că 

arată maturitate…”. De asemenea, opinia Katarinei Mathernova nu reprezintă neapărat 

poziția oficială a Comisiei Europene. 

● Lipsa opiniei unor surse vizate/acuzate direct în știri. În una din știrile Jurnal TV 

(„Năstase: O demisie întârziată”), Alexandru Tănase a fost învinuit de complicitate în 

furtul miliardului, iar reporterii Jurnal TV doar au menționat că „Alexandru Tănase nu 

a comentat declarațiile celor doi lideri politici [Maia Sandu și Andrei Năstase]”. 

 

https://deschide.md/ro/stiri/politic/26992/Guvernarea-%C8%99i-opozi%C8%9Bia-citesc-diferit-concluziile-raportului-Consiliului-Uniunii-Europene.htm
http://www.jurnaltv.md/news/38d0f2e13552eb52/discutie-halucinanta-despre-jaful-bancar.html
http://www.jurnaltv.md/news/38d0f2e13552eb52/discutie-halucinanta-despre-jaful-bancar.html
http://www.jurnaltv.md/news/bd66675c575648c6/jurnalul-orei-19-12-martie.html


NTV Moldova a reflectat subiectul monitorizat doar în finalul buletinului de știri din 12 martie, 

la rubrica „Știri pe scurt” („Tănase a anunțat că demisionează”). Poziția în buletinul de știri, 

precum și durata materialului semnalează o abordare superficială, prin care se încearcă 

diminuarea importanței subiectului interceptării. Pe de altă parte, Accent TV a abordat acest 

subiect în buletinul de știri din 12 martie și în cel din 13 martie. Accent TV a insistat pe 

secvențele din înregistrarea audio care oarecum denigrează UE ca instituție. De asemenea, 

această instituție media a făcut uz de:  

● Amestecul flagrant al faptelor și opiniilor. („…Interesant este faptul că în timpul 

dialogului Tănase, care se poziționează drept o persoană cu viziuni pro-europene, 

aruncă la adresa UE și a angajaților Bruxelles-ului fraze deloc europene”); 

● Generalizare și trimitere la surse imposibil de verificat, amplificate de un alt amestec 

dintre fapte și opinii. („După cum se pare însă, Filip a uitat că în perioada în care 

șeful executivului a fost Vlad Filat, Tănase a fost autorul unei reforme tot în domeniul 

justiției de care partenerii noștri externi nu au fost deloc încântați”); 

● Prezentarea tendențioasă a informației, reflectând doar opinia președintelui unei 

singure părți (Igor Dodon) și nesolicitând opinia celeilalte surse (Alexandru Tănase), 

care a fost vizată direct; 

● Fals („Cu o persoană ce își dorește lichidarea Republicii Moldova mai puțin la 

guvernarea țării!”). 

● Etichetare („Cu un unionist mai puțin la guvernare”). 

 

Deschide.md a publicat două știri despre înregistrarea audio dintre Veaceslav Platon și 

Alexandru Tănase și demisia celui din urmă. În ambele știri, reporterii Deschide.md au făcut 

uz de amestecul faptelor și opiniilor. 

 

Publika TV, Canal 2, Canal 3 și Publika TV au difuzat câte două știri despre demisia lui 

Alexandru Tănase, toate acestea folosind un scenariu identic, cu aceleași imagini, text și mod 

de reflectare. În ambele știri, toate cele 4 televiziuni au omis să menționeze motivul real care a 

dus la această demisie – înregistrarea audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase –, 

ceea ce poate fi considerat drept un exemplu de utilizare a tehnicii omisiunii. 

  

http://ntv.md/news/16792
http://a-tv.md/index.php?newsid=42758
http://a-tv.md/index.php?newsid=42869
https://deschide.md/ro/stiri/politic/27603/Reac%C8%9Bia-ministrului-Alexandru-T%C4%83nase-la-discu%C8%9Bia-telefonic%C4%83-pe-care-ar-fi-avut-o-cu-Veaceslav-Platon.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/27622/Breaking-NEWS--Ministrul-Justi%C8%9Biei-Alexandru-T%C4%83nase-%C8%99i-a-anun%C8%9Bat-demisia.htm


 

CONCLUZII 

 

Mai multe instituții media monitorizate continuă să ignore normele de scriere a știrilor și 

reflectare a realității, difuzând sau publicând informații incomplete, tendențioase şi/sau 

prezentate unilateral. Au fost identificate atât încălcări ale Codului Deontologic al Jurnalistului, 

cât şi anumite tehnici de manipulare informaţională.  

 

Majoritatea subiectelor au fost reflectate în lumina preferințelor politice manifestate de către o 

instituție media sau alta. Astfel, dacă posturile de televiziune Publika TV, Prime TV și Canal 

2 – care au difuzat în mare parte acelaşi conţinut de știri – au favorizat Partidul Democrat din 

Republica Moldova (PDM) și pe reprezentanții acestuia, atunci Accent TV și NTV Moldova 

au favorizat în știrile lor Partidul Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM) și, respectiv, pe 

membrii și reprezentanții acestuia. Principala sursă a știrilor la subiectele monitorizate la 

Accent TV și NTV Moldova a fost președintele Republicii Moldova, Igor Dodon.  

 

Publika TV, Prime TV, Canal 2 și Canal 3 au făcut uz de tehnici de manipulare și au admis 

încălcări ale Codului Deontologic al Jurnalistului: etichetarea; prezentarea selectivă a faptelor, 

opiniilor și declarațiilor; lipsa dreptului la replică; tehnica dușmanului și tehnica sugestiei. 

 

Televiziunile Accent TV şi NTV Moldova au reflectat subiectele monitorizate într-un mod 

unilateral şi tendenţios, favorizând direct Partidul Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM). 

În multe cazuri, aceste instituţii media au prezentat selectiv informaţia şi declaraţiile; au avut 

omisiuni în edițiile de știri; au făcut trimitere la surse imposibil de verificat; au răspândit 

informații false; au făcut abuz de tehnica generalizării și au apelat în câteva cazuri la tehnica 

dușmanului. 

 

La Jurnal TV s-au înregistrat cazuri de etichetare, lipsa dreptului la replică și amestecul 

faptelor cu opinii. 

 

În cazul postului public de televiziune Moldova 1 s-a sesizat că această instituție media, în 

unele știri, și-a construit scenariile și modul de prezentare a știrilor asemănător celui de la Prime 

TV, Canal 2, Canal 3 (a se vedea știrea despre „Învestirea noilor miniștri în Guvernul 

Republicii Moldova”). Totuși, în majoritatea cazurilor, televiziunea publică a prezentat 

informația într-un mod relativ neutru și echidistant. 

 

Deschide.md a folosit ironia pentru a prezenta informația și s-a folosit de tehnica informației 

prioritare; iar Noi.md a făcut trimitere în una din știri la surse imposibil de verificat.  

„Problemele” comune identificate în cazul multor instituţii monitorizate a fost faptul că 

jurnaliştii:  

A. Nu acordă dreptul la replică persoanelor care sunt vizate în știri în context negativ; 

B. S-au folosit de etichete, care au devenit mult mai frecvente în această perioadă de 

monitorizare;  

C. Au făcut uz de amestecul faptelor și opiniilor.  

 

 

RECOMANDĂRI 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în baza art. 4 din Codul Audiovizualului, ar 

trebui să se autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV despre al căror conținut 



primește semnale că difuzează informații manipulatoare, pentru a constata abaterile de la 

legislație și a aplica sancțiuni. 

Editorii posturilor TV sunt îndemnați să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să 

corespundă misiunii presei de a informa publicul și a relata corect realitatea, și nu dorinței 

cercurilor politice de a-și promova interesele și de a distruge adversarii. 

Reporterii sunt îndemnați să relateze de pe teren toate faptele relevante, echidistant și cu 

verificarea informațiilor, nu selectiv și unilateral. 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a 

evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare. 

 


	Subiectul 2. Adoptarea Legii anti-propagandă, prilej de polarizare jurnalistică
	Subiect 3. Demisia lui Dorin Chirtoacă din funcţia de primar al municipiului Chişinău
	Subiectul 4. Concluziile Consiliului de Afaceri Externe al UE privind Republica Moldova, reflectate în funcție de interesele editoriale ale instituției media
	Subiectul 5. Interceptarea discuției audio dintre Veaceslav Platon și Alexandru Tănase, care a dus la demisia celui din urmă din funcția de ministru al Justiției

