
 

 

                       

 

  

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 8 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor 

deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

 1 august 2017 - 1 octombrie 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media 

împotriva informaţiei false şi tendenţioase STOP FALS!, desfăşurată de Asociaţia Presei 

Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor 

Independenți din Moldova (ATVJI). 

http://api.md/category/stop-fals


 

 

 

I. INFORMAȚII GENERALE 

 

În perioada 1 august 2017 – 1 octombrie 2017, Centrul pentru Jurnalism Independent a monitorizat 

12 instituții media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice 

difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare informațională. A 

fost analizat modul în care acestea reflectă evenimentele de interes public din domeniul politicii, 

economiei, politicii externe și altele, precum și dacă respectă normele jurnalistice referitoare la 

verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor 

conflictuale, etc. Astfel, raportarea la Codul Deontologic și la lucrările științifice de referință a permis 

identificarea unor procedee și tehnici de manipulare informațională.  

 

La baza analizei a fost pusă premisa că știrile sunt principalul produs mediatic din care oamenii se 

informează asupra actualității la zi. De aceea, indiferent de opiniile proprietarilor redacțiilor în 

chestiuni politice sau economice, știrile trebuie să conțină în exclusivitate fapte, și nu opinii ale 

jurnaliștilor, trebuie scrise într-un limbaj neutru și accesibil, și să reflecte cât mai fidel realitatea, cu 

respectarea echilibrului surselor. 

 

Scopul monitorizării: 

 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes 

public, respectă deontologia profesională și folosește tehnici de manipulare. Mai cu seamă, am 

urmărit să identificăm greșelile comise de jurnaliști (cu intenție sau fără) la relatarea faptelor, astfel 

încât studiile de caz și rapoartele de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un alt scop este să 

contribuim la sporirea vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile informării din surse 

nesigure. Monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în ce moduri presa poate manipula și să 

poată distinge între un produs jurnalistic manipulator și altul care reflectă echidistant realitatea. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

• Aria de acoperire – naţională 

• Limba – română şi rusă 

• Impactul – tirajul şi auditoriul 

 

Audiovizual: Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Canal 2, Jurnal TV, Accent TV, RTR 

Moldova (buletinele de știri produse în Republica Moldova ), NTV Moldova; 

 

Presa online: Ziarulnational.md, Noi.md, Gagauzinfo.md, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Metodologie: 

 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major care 

au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea în care aceste evenimente au fost 



 

 

reflectate în media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a 

evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citării surselor și tonalitatea expunerii prin prisma 

Codului Deontologic al Jurnalistului1, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei responsabile 

și de calitate,2 dar și a noțiunilor de manipulare și propagandă, așa cum sunt definite acestea în 

Dicționarul de Sociologie3. 

 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu 

cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează intenționat 

adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul 

convingerii raționale, prin manipulare nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a 

situației, ci inculcarea unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare cu 

argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, 

teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, 

schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se 

realizează astfel încât să ducă la realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, 

neexistând o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 august 2017 – 1 octombrie 2017: 

 

- Declararea vicepremierului rus Dmitri Rogozin persona non-grata pe teritoriul Republicii Moldova 

(2 august 2017); 

- Disputa dintre Guvern și Președinție privind participarea militarilor moldoveni la exerciții militare 

în Ucraina (5 septembrie 2017); 

- Protestul anti-guvernare organizat de opoziție (17 septembrie 2017);  

- Protestul anti-guvernare și pro-președinte, organizat de socialiști (24 septembrie 2017). 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

 

Datele monitorizării relevă faptul că jurnaliștii de la unele instituții media monitorizate continuă să 

scrie știrile comițând abateri de la normele deontologice. Au fost identificate atât elemente 

caracteristice practicilor de propagandă și manipulare informațională, cât și încălcări ale Codului 

Deontologic: 

 

                                                 
1 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

Lipsă de echilibru în materialul jurnalistic – Publika.md, Accent TV (în știrile despre declararea 

lui Dmitri Rogozin drept persona non-grata), Publika.md, Prime TV, Canal 2, Jurnal TV (știrea despre 

protestul din 17 septembrie); NTV Moldova (subiectul despre plecarea militarilor moldoveni la un 

stagiu de pregătire în Ucraina; subiectul despre protestele socialiștilor); Accent TV, Noi.md (subiectul 

despre protestele socialiștilor). 

 

Estompare – Accent TV (în știrea despre declararea lui Dmitri Rogozin drept persona non-grata). 

 

Lipsa reacției persoanei vizate într-un subiect ce se referă la un conflict – Accent TV (în știrea 

despre declararea lui Dmitri Rogozin drept persona non-grata); NTV Moldova (subiectul despre 

plecarea militarilor moldoveni la un stagiu de pregătire în Ucraina); Prime TV (știrea despre protestul 

socialiștilor). 

 

Amestec dintre fapte și opinii – NTV Moldova (subiectul despre plecarea militarilor moldoveni la 

un stagiu de pregătire în Ucraina; subiectul despre protestul socialiștilor).  

 

Citarea unor experți necunoscuți – NTV Moldova, Accent TV (subiectul despre plecarea militarilor 

moldoveni la un stagiu de pregătire în Ucraina), Prime TV (știrea despre protestul socialiștilor). 

 

Prezentarea selectivă a faptelor/opiniilor – NTV Moldova (subiectul despre plecarea militarilor 

moldoveni la un stagiu de pregătire în Ucraina), Publika.md, Noi.md (știrea despre protestul din 17 

septembrie).  

 

Omisiunea unor fapte din știre – Accent TV (subiectul despre protestul din 17 septembrie). 

 

Generalizare – Publika.md, Canal 2, NTV Moldova (știrea despre protestul socialiștilor).  

 

 

III. ANALIZA DATELOR 

 

Subiectul 1. Declararea vicepremierului rus Dmitri Rogozin persona non-grata pe teritoriul 

Republicii Moldova (2 august 2017)4 

 

Guvernul Republicii Moldova a votat, la 2 august 2017, o decizie prin care vicepremierul Federației 

Ruse Dmitri Rogozin a fost declarat persona non-grata, argumentându-se prin faptul că oficialul rus 

ar fi făcut declarații ofensatoare la adresa Republicii Moldova și cetățenilor ei. Decizia vine după ce, 

cu o săptămână mai devreme, o vizită a lui Rogozin la Chișinău și Tiraspol a eșuat pentru că România 

a interzis aeronavei în care se afla acesta să survoleze spațiul său aerian, bazându-se pe o interdicție 

stabilită încă în anul 2014 de Uniunea Europeană. O parte din instituțiile media monitorizate au 

                                                 
4 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-declararea-vicepremierului-rus-dmitri-rogozin-persona-non-

grata-pe-teritoriul-republicii-moldova/ 

https://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/9/18/jurnalul-orei-19-18-septembrie-10300996/#1
http://ntv.md/news/13449
http://a-tv.md/index.php?newsid=35566
https://www.noi.md/md/news_id/246337
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://ntv.md/news/13449
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13417
http://a-tv.md/index.php?newsid=34932
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://ntv.md/news/13449
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.noi.md/md/news_id/245087
http://a-tv.md/index.php?newsid=35376
https://www.publika.md/psrm-a-scos-oamenii-in-strada-sa-ceara-republica-prezidentiala-si-alegeri-anticipate_2981493.html
http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
http://ntv.md/news/13848


 

 

reflectat subiectul cu prezentarea majorității informațiilor relevante, mai puțin a celor de background. 

Printre acestea sunt Noi.md, Ziarulnational.md, Deschide.md și Sputnik.md. În același timp, 

Jurnal TV, NTV Moldova și RTR Moldova nu au reflectat subiectul, întrucât nu au avut ediții de 

știri în ziua de 2 august 2017. 

 

La Publika.md, în emisiunea Newsroom, subiectul a fost prezentat în detalii, cu argumentele 

guvernării referitoare la decizia luată și cu reacția președintelui Igor Dodon, care a criticat hotărârea. 

Subiectul a fost prezentat ușor dezechilibrat, cu elogierea – prin vocile reprezentanților puterii și ale 

analiștilor politici – a deciziei luate de guvernare, dar fără ca reporterii să ia în calcul contextul și 

istoria acestei decizii. Din background-ul știrilor au lipsit detalii relevante din trecutul relației lui 

Rogozin cu Guvernul de la Chișinău, inclusiv faptul că vicepremierul rus a fost primit cu un an în 

urmă de premierul Pavel Filip și de ministrul Economiei, Octavian Calmîc. Acest detaliu i-ar fi putut 

face pe telespectatori să analizeze obiectiv deciziile guvernării în legătură cu acest reprezentant al 

autorităților Federației Ruse, responsabil la Moscova de reglementarea problemei transnistrene. 

La Canal 2, în ediția de știri de la ora 19.00, subiectul a fost prezentat pe scurt, cu informații din 

ședința Guvernului și cu reacția lui Igor Dodon, fără informații de context. La Prime TV știrea a 

conținut aceleași informații ca și cea de la Publika.md, doar că Prime TV a transmis și reacția 

autorităților de la Kremlin. 

Accent TV a prezentat subiectul într-o cheie negativă, dezechilibrat, cu accent pe comentariile 

președintelui Igor Dodon și ale analiștilor politici care au calificat decizia Guvernului drept o greșeală 

politică. Dintre toate afirmațiile care au servit drept bază pentru declararea lui Dmitri Rogozin drept 

persona non grata, a fost citată pe text doar cea care se referă la Vladimir Plahotniuc: „În interviul 

acordat postului de televiziune Rossia 24, oficialul rus și-a exprimat părerea că în spatele eșecului 

privind vizita sa în Republica Moldova ar fi liderul Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc, care, 

potrivit vicepremierului Rusiei, este liderul mafiei care controlează întreaga Moldovă”. Astfel, s-a 

sugerat că decizia ar fi o reacție de răspuns a Guvernului de la Chișinău la criticile aduse de Rogozin 

la adresa liderului PDM, deci o răfuială între politicieni. De asemenea, a fost folosită o formă a 

tehnicii de manipulare numită de Vladimir Volkoff estompare, și anume suprainformarea deliberată 

cu prezentarea unor fapte exclusiv pozitive5. Accent TV a reprodus o serie de declarații și informații 

despre planurile, considerate benefice, pe care Dmitri Rogozin le-ar fi pus în aplicare dacă era lăsat 

să intre în Republica Moldova. Astfel, expresiile injurioase pe care le-a folosit cu referire la Republica 

Moldova, invocat de autorități, ar fi trebuit să treacă pe planul doi dacă se pun în balanță beneficiile 

pierdute în urma interdicției stabilite oficialului rus. S-a încercat, prin această metodă, influențarea 

telespectatorului prin distragerea atenției de la faptele care îi erau reproșate lui Dmitri Rogozin, prin 

accentuarea altor fapte, considerate pozitive. De asemenea, cel puțin două acuzații au fost lăsate fără 

reacția persoanei vizate, fapt ce contravine normelor deontologice6. Reporterul a anunțat că Rogozin 

a spus că Vladimir Plahotniuc este „liderul mafiei care controlează întreaga Moldovă” și că acesta 

                                                 
5 Vladimir Volkoff, Tratat de dezinformare, https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-de-

Dezinformare-Cartea-194-Pagini 
6 „Jurnalistul solicită opinia tuturor părților relevante pentru subiect”, art. 2.2, Codul Deontrologic al Jurnalistului din 

Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf 

https://www.noi.md/md/news_id/237479
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-vicepremierul-rus-dmitri-rogozin-declarat-persona-non-grata-in-r-moldova/
https://deschide.md/ro/stiri/politic/15781/Breaking-NEWS--Dmitrii-Rogozin-declarat-persona-non-grata-%C3%AEn-RMoldova.htm
https://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_5002848.html#gallery
http://www.publika.md/dmitrii-rogozin-a-ajuns-la-chisinau-cum-a-fost-intampinat-vicepremierul-rus-galerie-foto_2677351.html
http://www.publika.md/dmitrii-rogozin-a-ajuns-la-chisinau-cum-a-fost-intampinat-vicepremierul-rus-galerie-foto_2677351.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-02-august-2017-1900_70373.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-02-august-2017-1900_70373.html
http://www.prime.md/ro/dmitri-rogozin-a-fost-declarat-persona-non-grata-pe-teritoriul-republicii-moldova_59234.html
http://www.prime.md/ro/dmitri-rogozin-a-fost-declarat-persona-non-grata-pe-teritoriul-republicii-moldova_59234.html
http://www.prime.md/ro/replica-kremlinului-peskov-decizia-chisinaului-este-inacceptabila_59252.html
http://www.prime.md/ro/replica-kremlinului-peskov-decizia-chisinaului-este-inacceptabila_59252.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
http://a-tv.md/index.php?newsid=33753
https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-de-Dezinformare-Cartea-194-Pagini
https://fr.scribd.com/doc/10034683/Vladimir-Volkoff-Tratat-de-Dezinformare-Cartea-194-Pagini
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf


 

 

din urmă ar „sta în spatele vizitei eșuate în Republica Moldova și regiunea transnistreană”, fără să 

solicite un comentariu liderului PDM. 

 

Subiectul 2. Disputa dintre Guvern și Președinție privind participarea militarilor moldoveni la 

exerciții militare în Ucraina (5 septembrie 2017)7; 

 

La 5 septembrie 2017, președintele Igor Dodon a anunțat că a respins cererea Ministerului Apărării 

de a permite plecarea unui contingent de 57 de militari moldoveni la un exercițiu internațional, 

desfășurat în Ucraina sub egida SUA. A doua zi, pe 6 septembrie, Guvernul a aprobat hotărârea cu 

privire la plecarea militarilor, iar Președinția a calificat actul drept o sfidare și a anunțat că suspendă 

hotărârea și o atacă la Curtea Constituțională. În seara zilei de 6 septembrie, Ministerul Apărării a 

anunțat că militarii au plecat în Ucraina. Presa a reflectat acest subiect timp de câteva zile: pe 5, 6 și 

7 septembrie. Cea mai mare parte a instituțiilor media monitorizate au reflectat subiectul în general 

echidistant, dar nu au oferit suficiente informații de background referitor la natura exercițiului la care 

urmau să participe militarii, ceea ce ar fi ajutat la eliminarea confuziilor legate de percepția - 

promovată intens de către unele media - că acesta ar fi un exercițiu al NATO. La Prime TV, 

Publika.md și Canal 2 subiectul a fost prezentat cu un ușor accent pe victoria premierului Pavel 

Filip în disputa cu președintele Igor Dodon. La Deschide.md a fost inserat un titlu care poate fi 

considerat părtinitor în favoarea primului-ministru: „Filip îl lasă pe Dodon cu ochii în soare. Își asumă 

participarea militarilor la exerciții în Ucraina”. La Sputnik.md, Ziarulnational.md, RTR Moldova 

și Noi.md, care au transmis mai multe știri la subiect, nu au fost înregistrate abateri de la normele de 

scriere a știrilor. Jurnal TV nu a reflectat subiectul în ediția de știri de la ora 19.00, nici pe 5 

septembrie și nici pe 6 septembrie, ceea ce poate fi considerat drept omisiune. 

 

NTV Moldova și, parțial, Accent TV au prezentat subiectul tendențios, acreditând ideea că 

președintele Igor Dodon se opune participării militarilor moldoveni la un exercițiu al NATO și că 

Republica Moldova riscă să nu mai fie un stat neutru. Această practică este numită în literatura de 

specialitate „exagerarea mizei sau introducerea în discuție a unor mize false”8 și reprezintă o „metodă 

de manipulare care încearcă fie credibilizarea unei afirmații, fie determinarea unei anumite atitudini 

prin focalizarea atenției asupra unor probleme inexistente, secundare sau lipsite de relevanță”. 

 

Reporterii NTV Moldova au făcut un amestec dintre fapte și opinii și au lăsat unele afirmații 

negative fără reacția părții vizate, acesta fiind în cazul dat viceministrul Apărării, Gheorghe 

Galbură. În știrea difuzată la 5 septembrie, reporterul a afirmat că „în solicitarea adresată 

președintelui, viceministrul Apărării, Gheorghe Galbură, a înlocuit în solicitarea sa termenul de 

„exercițiu militar” cu unul mai neutru – „stagiu de pregătire” în speranța că-l va convinge pe 

comandantul suprem”. Același procedeu a fost aplicat și într-o știre difuzată a doua zi, pe 6 

septembrie. Exemplu NTV Moldova: „După ce comandantul suprem al Forțelor Armate a suspendat 

                                                 
7 Studiu de caz,http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-participarea-

militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/  
8 Teză de doctorat, Universitatea Transilvania din Brașov, Tehnici de manipulare a electoratului prin  cercetări de 

marketing, http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf 

http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_60510_pagev_3.html
https://www.publika.md/militarii-moldoveni-vor-participa-la-exercitiile-de-instruire-in-ucraina-la-decizia-premierului-filip_2979744.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-victor-nofit-06-septembrie-2017-1900_71977.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/17641/Filip-%C3%AEl-las%C4%83-pe-Dodon-cu-ochii-%C3%AEn-soare-%C3%8E%C8%99i-asum%C4%83-participarea-militarilor-la-exerci%C8%9Bii-externe.htm
https://sputnik.md/moldova/20170905/14375659/igor-dodon-efectivul-armatei-nationale-exercitiu-militar-ucraina.html
http://www.ziarulnational.md/ultima-ora-guvernul-pune-piciorul-in-prag-si-decide-ca-militarii-moldoveni-sa-participe-la-exercitiul-din-ucraina-filip-poate-cineva-urmareste-sa-avem-o-armata-slaba/
https://www.youtube.com/watch?v=zO11ioGXutA
https://www.noi.md/md/news_id/243137
http://jurnaltv.md/ro/news/2017/7/6/jurnalul-orei-19-6-iulie-10291598/#6
http://ntv.md/news/13417
http://a-tv.md/index.php?newsid=34932
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13417
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-participarea-militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-disputa-dintre-guvern-si-presedintie-privind-participarea-militarilor-moldoveni-la-aplicatii-militare-ucraina/
http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf


 

 

scandaloasa hotărâre, Guvernul a recurs la un nou abuz. Prin intermediul purtătorului de cuvânt, 

Executivul a anunțat că, indiferent de decizia președintelui Igor Dodon, militarii moldoveni vor 

participa la exercițiul militar din Ucraina”. Exemplu Accent TV: „Rapiditatea cu care a fost 

publicată decizia Guvernului în „Monitorul Oficial” arată cât de importantă a fost aceasta pentru 

Guvernul Filip”.  

 

Prezentarea selectivă, în cazul dat a opiniilor experților, este o altă tehnică de manipulare 

informațională folosită de NTV Moldova. În jurnalul din 6 septembrie au fost prezentate opiniile –  

asemănătoare – a doi experți, la subiectul plecării în Ucraina a militarilor moldoveni. Astfel, nu a fost 

respectat echilibrul surselor. După un procedeu asemănător s-a procedat și în cazul unui vox-populi 

realizat de jurnaliștii de la NTV Moldova pe 6 septembrie, în care toți vorbitorii au declarat că 

președintele trebuie să aibă ultimul cuvânt în disputa cu Guvernul, că Republica Moldova trebuie să 

fie o țară neutră. Nu este clar ce întrebare a pus reporterul. Regulile de realizare a sondajelor stradale9 

prevăd că tuturor vorbitorilor trebuie să le fie pusă aceeași întrebare și că vocile trebuie selectate cu 

respectarea echilibrului de opinie, cu voci pro și contra. În acest caz putem deduce că a avut loc o 

selectare a opiniilor în funcție de mesajul transmis – și anume, au fost incluse doar cele favorabile 

socialiștilor și președintelui Igor Dodon. Unuia dintre interlocutori reporterul i-a pus o întrebare 

manipulatoare, prin care a transmis un mesaj fals: „Dumneavoastră, ca cetățean, cum credeți, 

trebuie Moldova să participe la exerciții NATO sau totuși trebuie să rămână o țară neutră?”. 

Participarea la exerciții militare împreună cu țări membre NATO nu înseamnă aderarea Republicii 

Moldova la acest bloc militar, reporterul însă, prin formularea sa, a indus această idee. Tot în ediția 

de știri difuzată la 6 septembrie au fost citați experți necunoscuți, ceea ce face ca autenticitatea 

mesajului transmis de ei să fie imposibil de verificat. Această tehnică de manipulare – trimiterea la 

experți necunoscuți – poate fi folosită pentru transmiterea unor mesaje dorite de manipulator: 

„Experții în securitate menționează că orice apropiere de NATO a Republicii Moldova se va 

răsfrânge imediat asupra situației din regiunea transnistreană și va spulbera orice posibilitate de a 

soluționa pașnic acest conflict”. Același procedeu a fost aplicat și la Accent TV, într-o știre difuzată 

la 7 septembrie: „Menționăm că decizia Guvernului de a merge împotriva voinței președintelui ales 

de popor, în opinia mai multor analiști, nu este altceva decât îndeplinirea unei comenzi, care vine de 

la Vest”.  

 

Subiectul 3. Protestul anti-guvernare organizat de opoziție (17 septembrie 2017)10 

 

La 17 septembrie 2017, partidele de opoziție Platforma Demnitate și Adevăr, Partidul Acțiune și 

Solidaritate și Partidul Liberal-Democrat au organizat o acțiune de protest în fața Parlamentului și au 

cerut abrogarea modificărilor sistemului electoral, a prevederilor legislative privind transformarea în 

datorie de stat a banilor dispăruți în urma fraudei bancare, dar și acces periodic pentru opoziție în 

                                                 
9 Ion Laza, Universitatea din Oradea, Curs, Genurile presei, https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-

Genurile-Presei-TV 
10 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestul-anti-guvernare-organizat-de-opozitie-la-

17-septembrie/ 

http://a-tv.md/index.php?newsid=34998
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://ntv.md/news/13449
http://a-tv.md/index.php?newsid=34998
http://a-tv.md/index.php?newsid=34998
https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-Genurile-Presei-TV
https://fr.scribd.com/doc/25149536/CURS-Genurile-Presei-TV


 

 

emisia televiziunii naționale. Protestatarii au mers în marș până la sediul Televiziunii publice 

Moldova 1, unde un microbuz despre care organizatorii au spus mai târziu că ar fi transportat 

echipamentul de sonorizare a ajuns, prin mulțime, în fața cordonului de polițiști. Acest fapt a fost 

comunicat presei de către poliție drept „o încercare de a rupe cordonul de polițiști”. 

 

La Publika.md, Canal 2 și Prime TV știrile despre proteste au avut un conținut și o abordare 

asemănătoare: faptele au fost prezentate apreciativ, ceea ce reprezintă o formă a tehnicii de 

manipulare amestecul dintre fapte și opinii. În începutul știrilor difuzate de cele trei posturi, 

jurnaliștii au vorbit despre faptul că la protest a venit un număr mic de oameni și că la sediul 

televiziunii naționale au avut loc ciocniri cu poliția. La Publika.md și Canal 2 nu s-a anunțat 

esențialul: care sunt nemulțumirile protestatarilor și ce revendicări au. La Prime TV s-a anunțat că a 

fost un protest împotriva votului mixt. A avut loc astfel o schimbare de accente: jurnaliștii nu au 

reflectat protestul ca pe un eveniment/fapt esențial (normele profesionale spun că jurnalistul redă 

fapte, și nu opinii în știri), ci au creat un nou eveniment – numărul de participanți – în jurul căruia au 

construit știrea. Faptele au fost prezentate selectiv, iar sursele, la fel, au fost alese în funcție de 

scopul reporterilor. Astfel, în știri nu s-a regăsit nici un fragment din discursurile vorbitorilor de pe 

scena manifestației și nici o ambianță cu scandările participanților. Reporterii nu au intervievat 

manifestanții pentru a vedea de ce au venit la protest, în schimb au inclus fragmente cu mesaj exclusiv 

negativ, în care unii manifestanți enervați adresau injurii la adresa echipei de filmare. La fel, drept 

surse pentru știre au fost folosiți și oameni din stradă, nemulțumiți de ambuteiajele generate de marșul 

manifestanților. Și în acest caz sursele au fost selectate astfel ca să exprime doar opinii negative. În 

consecință, telespectatorii celor trei posturi au aflat că protestatarii au fost puțini și agresivi – aceasta 

este imaginea construită de reporteri. Nu au aflat însă de ce au ieșit din nou în stradă, ce i-a 

nemulțumit, care le-au fost revendicările, ce au scandat, cum au argumentat liderii opoziției protestul 

și ce reacție au avut aceștia la incidentele cu poliția. Jurnaliștii au însă datoria profesională de a reda 

faptele echidistant și de a reflecta cât mai fidel realitatea. 

 

Posturile RTR Moldova, NTV Moldova și Accent TV nu au reflectat evenimentul în ziua în care s-

a produs, întrucât nu au jurnale de știri duminica. RTR Moldova a consemnat evenimentul a doua 

zi, printr-o știre scurtă, în format text și imagini, care a inclus principalele informații despre 

manifestație. Accent TV a transmis o știre scurtă a doua zi, în care informația a fost prezentată 

fragmentar și incomplet, fiind omise o parte din fapte – revendicările manifestanților, comentariile 

liderilor – protestatarii fiind prezentați drept violenți. 

 

Jurnal TV a transmis, cu pauze, evenimentul în direct. A doua zi, în ediția de știri, manifestația a 

fost prezentată cu un dezechilibru al surselor în favoarea manifestanților, fiind alocat un spațiu 

impunător fragmentelor din discursurile celor de pe scenă, vox-urilor din mulțime și detaliilor, uneori 

minore, de la eveniment.  

 

Ziarulnational.md și Deschide.md au transmis știri despre eveniment în ziua protestului, folosind 

video în direct și respectând, în general, normele de relatare a faptelor. 

 

https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html
https://www.publika.md/protest-esuat-al-opozitiei-unii-manifestanti-au-fost-agresivi-iar-altii-s-au-aratat-dezamagiti-ce-demnitate-mai-vor-ei-si-ce-adevar_2980788.html
http://www.canal2.md/emisiuni/reporter-cu-diana-spatarel-17-septembrie-2017-1900_72449.html
http://www.prime.md/ro/primele-stiri-17-septembrie-2017-21-00_60936.html
https://www.youtube.com/watch?v=vZdBWLRFU4s
http://a-tv.md/index.php?newsid=35376
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/9/18/jurnalul-orei-19-18-septembrie-10300996/#1
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/9/18/jurnalul-orei-19-18-septembrie-10300996/#1
http://www.ziarulnational.md/video-protestatarii-din-fata-parlamentului-au-adoptat-o-rezolutie-dupa-care-au-mers-la-m-1-constantin-cheianu-a-gasit-de-cuviinta-sa-l-atace-pe-nicolae-negru-o-masina-a-intrat-in-multime-si-s-a-deplasat-in-directia-cordonului-viu-de-politisti/
https://deschide.md/ro/stiri/social/18195/VIDEO--Protest-%C3%AEn-fa%C8%9Ba-cl%C4%83dirii-Parlamentului-%C3%AEmpotriva-votului-mixt.htm


 

 

Portalul Noi.md a transmis două știri: una în care a anunțat că protestul ar urma să aibă loc și a doua, 

în care jurnaliștii au redat un comunicat al poliției despre microbuzul care ar fi intrat în mulțime, la 

care au adăugat o secvență video de la Publika.md. Astfel, evenimentul a fost reflectat fragmentar 

și selectiv, o bună parte din fapte fiind ignorate. 

 

Subiectul 4. Protestul anti-guvernare și pro-președinte, organizat de socialiști11 

 

La 24 septembrie 2017, Partidul Socialiștilor a organizat în trei orașe – Bălți, Cahul și Anenii Noi  – 

manifestații, pe care le-au numit mitinguri de susținere a președintelui Igor Dodon, prezentându-l 

drept un luptător solitar cu „regimul de la guvernare”. Participanții au aprobat o rezoluție prin care 

au cerut organizarea alegerilor anticipate și acordarea de împuterniciri suplimentare șefului statului. 

La Prime TV știrea a fost comentată negativ. Prezentatoarea a spus: „Analiștii politici consideră că 

opoziția de dreapta și cea de stânga se întrec în manifestații, întrucât nu au soluții concrete pentru 

problemele oamenilor”, însă nu a citat niciun analist concret. Așa cum s-a menționat anterior în acest 

raport, trimiterea la experți/analiști necunoscuți sau la surse imposibil de verificat de către 

cititor/ascultător reprezintă o tehnică de manipulare. 

 

La Canal 2 știrea despre manifestații a fost anunțată în debutul jurnalului cu fraza: „socialiștii s-au 

scăpat la proteste”, care vădește atitudinea reporterilor față de eveniment. Știrea a avut același 

conținut ca și la Prime TV, cu excepția faptului că fraza despre „analiștii politici” a fost argumentată 

cu opinia lui Petru Bogatu. S-a recurs, astfel, la generalizare, o tehnică de manipulare folosită pentru 

a acredita ideea că o anumită opinie este împărtășită de întreaga comunitate. În realitate, a fost redată 

opinia unui singur analist politic. 

 

Publika.md a reflectat subiectul de o manieră similară cu Prime TV și Canal 2, fiind prezentă și 

aici fraza despre analiștii politici care consideră că opoziția protestează pentru că „nu are soluții 

pentru problemele din societate”. Și aici a fost folosită generalizarea. 

 

NTV Moldova a alocat protestelor un spațiu exagerat în ediția de știri din 25 septembrie: 25 din cele 

45 de minute de jurnal. Textele au fost întocmite de o manieră comentată, înregistrându-se astfel o 

combinație de opinii cu fapte. O știre separată a fost dedicată opiniei locuitorilor capitalei referitoare 

la transformarea Republicii Moldova într-o republică prezidențială, inițiativă conținută în rezoluția 

votată de participanții la miting. Contrar normelor de realizare a vox-urilor, au fost selectate doar 

vocile care au exprimat opinii favorabile inițiativei, fără să existe în știre o opinie contrară sau neutră. 

Astfel, voxul a fost tendențios și lipsit de echilibru. În plus, a fost prezentat printr-o altă metodă de 

manipulare: generalizarea. Or, cinci persoane care exprimă o anumită opinie nu înseamnă toți 

locuitorii capitalei, așa cum a anunțat prezentatorul în introducere. La fel, lipsită de echilibru a fost 

și știrea în care a fost prezentată opinia unor experți independenți referitoare la sistemul prezidențial 

                                                 
11 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestul-anti-guvernare-si-pro-presedinte-

organizat-de-socialisti/ 

http://noi.md/md/news_id/245096
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
https://www.publika.md/psrm-a-scos-oamenii-in-strada-sa-ceara-republica-prezidentiala-si-alegeri-anticipate_2981493.html
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_61216.html
http://www.canal2.md/news/socialistii-au-iesit-la-miting_72833.html
http://ntv.md/news/13848


 

 

de guvernare. Doctorul în drept Serghei Mișin a vorbit doar despre avantajele unui asemenea sistem, 

fiind trecute cu vederea riscurile lui. 

 

Accent TV a transmis pe larg informații despre eveniment. Acest subiect a ocupat 12 minute din cele 

34 ale jurnalului. Știrile au fost lipsite de echilibru: prin fragmentele de discurs ale vorbitorilor de 

pe scenă și ale participanților din mulțime a fost lăudat președintele Igor Dodon și inițiativele acestuia, 

fără să fie solicitate și opinii din partea celor care au fost criticați (reprezentanții guvernării sau 

comentariile unor analiști politici independenți). 

 

RTR Moldova a reflectat evenimentul în ediția informativă de a doua zi, adică la 25 septembrie, în 

două știri, în care s-a relatat despre toate cele trei manifestații organizate la Bălți, Anenii Noi și Cahul, 

folosind fragmente din discursuri, fără vocile celor adunați la manifestații. Într-o știre separată s-a 

vorbit despre reacția lui Igor Dodon, exprimată pe Facebook, prin care acesta a mulțumit 

susținătorilor săi pentru sprijin. Știrile au fost unilaterale: nu au existat opinii independente sau din 

partea guvernării referitoare la propunerile făcute de socialiști la mitinguri – și anume, organizarea 

de alegeri anticipate și a unui referendum pentru transformarea țării în republică prezidențială. 

 

Ziarulnational.md și Sputnik.md au publicat câte o știre despre acțiunile de protest, care au inclus 

principalele informații la subiect. Totuși, jurnaliștii nu au solicitat opinii din afara Partidului 

Socialiștilor referitoare la revendicările și rezoluția aprobate de manifestanți. 

 

Jurnal TV nu a reflectat evenimentul, întrucât nu transmite jurnale de știri în zilele de week-end. 

 

Portalul Noi.md a transmis două știri. În prima, care se aseamănă cu un comunicat de presă al 

Partidului Socialiștilor, a anunțat că urmează să aibă loc manifestații, indicând explicit locul 

desfășurării lor. Portalul a devenit o tribună pentru chemarea oamenilor la proteste: „Partidul 

Socialiștilor îi invită pe toți cetățenii activi ai republicii să participe la acțiunile de protest, 

îndemnîndu-i să-l susțină împreună pe președintele ales de popor și inițiativele lui ce țin de 

protejarea statului, de restabilire a echității și de dezvoltare social-economică a țării” – aceasta este 

fraza cu care se încheie prima știre. Astfel, jurnaliștii nu au reflectat echidistant un subiect, ci au 

promovat o acțiune politică. În cea de-a doua știre, au transmis practic integral rezoluția aprobată 

la mitinguri, fără opinii din afară sau comentarii ale experților independenți. 

 

CONCLUZII 

 

Comparativ cu perioadele precedente de monitorizare, în perioada 1 august – 1 octombrie 2017 în 

știrile instituțiilor media monitorizate au fost constatate mai rar tehnici de manipulare, deși o parte 

din jurnaliști nu au abandonat utilizarea acestora.  

 

Instituțiile media ale căror proprietari fac parte sau simpatizează cu formațiuni politice continuă să 

transmită, prin știri, conținut tendențios și manipulator, în funcție de interesele formațiunilor 

respective. 

http://a-tv.md/index.php?newsid=35566
https://www.youtube.com/watch?v=B_fGDvSU_KA
http://www.ziarulnational.md/jos-guvernul-da-presedintelui-si-alegeri-anticipate-sociliastii-au-anuntat-la-balti-cahul-si-anenii-noi-ca-incep-sa-stranga-semnaturi-pentru-trecerea-la-republica-prezidentiala/
https://sputnik.md/politics/20170924/14706849/manifestatii-sustinerea-dodon-trei-orase-tara.html
http://jurnaltv.md/
http://jurnaltv.md/
http://www.noi.md/md/news_id/245441?com_page=1
https://www.noi.md/md/news_id/246337


 

 

 

Tehnici de manipulare informațională au fost constatate preponderent la NTV Moldova și Accent 

TV și, într-o măsură mai mică, la Publika.md, Prime TV, Canal 2 și Noi.md. 

 

Jurnaliștii aplică tehnici de manipulare în special la reflectarea subiectelor din domeniul politic, în 

cazurile în care este vorba despre confruntări dintre guvernare și opoziție. 

 

 

RECOMANDĂRI 

 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului, în baza art. 4 din Codul Audiovizualului, ar trebui să se 

autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV al căror conținut este semnalat ca sursă de 

informații manipulatoare, pentru a constata abaterile de la legislație și a aplica sancțiuni. 

 

Editorii posturilor TV sunt îndemnați să supravegheze conținutul editorial pentru ca acesta să 

corespundă misiunii presei de a informa publicul și de a relata corect realitatea, și nu dorinței 

cercurilor politice de a-și promova interesele și a distruge adversarii. 

 

Reporterii sunt îndemnați să relateze fapte și să se abțină de la inserarea în știri a propriilor comentarii 

sau a celor pe care, eventual, le adaugă editorii sau alte persoane ierarhic superioare din redacții. 

Jurnaliștii nu ar trebui să uite obligațiile deontologice pe care le au – să relateze faptele echidistant și 

complet. Jurnaliștii trebuie să rămână observatori neutri ai realității, nu să facă militantism în favoarea 

politicienilor.  

 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita 

riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare.  


