
 

 

     

 

  

   

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 6 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor 

deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

 1 aprilie 2017 - 1 iunie 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media 

împotriva informaţiei false şi tendenţioase, desfăşurată de Asociaţia Presei Independente (API), 

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din 

Moldova (ATVJI). 



 

 

I. INFORMAȚII GENERALE 

 

În perioada 1 aprilie 2017 – 1 iunie 2017 Centrul pentru Jurnalism Independent a continuat să 

monitorizeze 11 instituții media – portaluri de știri și posturi TV – pentru a stabili dacă în materialele 

jurnalistice difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare 

informațională. A fost analizat modul în care acestea reflectă evenimentele de interes public din 

domeniul politic, economic, al politicii externe și altele asemenea. De asemenea, analiza a vizat 

respectarea normelor jurnalistice referitoare la verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul 

de opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale, etc. Raportarea la Codul Deontologic 

și la lucrările științifice de referință a permis identificarea procedeelor și tehnicilor de manipulare 

informațională folosite de mass-media din Republica Moldova. 

 

Scopul monitorizării: 

 

Monitorizarea s-a făcut cu scopul de a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes 

public, respectă deontologia profesională și folosește tehnici de manipulare. Mai exact, am urmărit 

să identificăm greșelile comise de jurnaliști (cu intenție sau fără) la relatarea faptelor, astfel încât 

studiile de caz și rapoartele de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un alt scop este să contribuim 

la sporirea vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile informării din surse nesigure. 

Monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în ce moduri presa poate manipula și să poată 

distinge între un produs jurnalistic manipulator și altul care reflectă echidistant realitatea. 

 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

• Aria de acoperire – naţională  

• Limba – română şi rusă 

• Impactul – tirajul şi auditoriul 

 

Audiovizual: Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Jurnal TV, Accent TV, RTR (buletinele 

de știri produse în Republica Moldova ), REN TV; 

 

Presa online: Ziarulnațional.md, Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, Sputnik.md, Deschide.md. 

 

Metodologie: 

 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major care 

au avut loc în perioada monitorizării și a fost studiată modalitatea în care aceste evenimente au fost 

reflectate în media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a 

evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citării surselor și tonalitatea expunerii prin prisma 

Codului Deontologic al Jurnalistului1, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei responsabile 

                                                 
1 Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf


 

 

și de calitate2, dar și a noțiunilor de manipulare și propagandă, așa cum sunt definite acestea în 

Dicționarul de Sociologie3.  

 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu 

cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează intenționat 

adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul 

convingerii raționale, prin manipulare nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a 

situației, ci inculcarea unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare cu 

argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, 

teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, 

schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda se 

realizează astfel încât să ducă la realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, 

neexistând o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 aprilie 2017 - 1 iunie 2017 au fost: 

 

- Condamnarea lui Veaceslav Platon la 18 ani de închisoare (20 aprilie); 

- Părăsirea majorității parlamentare de către deputatul liberal Lilian Carp (28 aprilie); 

- Adoptarea, în prima lectură, a proiectelor de modificare a sistemului electoral (5 mai); 

- Marșul solidarității „Fără frică!” (21 mai); 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

 

Datele monitorizării arată că o serie de materiale jurnalistice au fost realizate cu abateri de la normele 

deontologice și cu folosirea elementelor de manipulare informațională. Au fost identificate elemente 

caracteristice practicilor de manipulare informațională și încălcări ale Codului Deontologic: 

 

Prezentarea selectivă a faptelor: Publika TV, Prime TV, Accent TV, Sputnik.md (în știrile 

despre condamnarea lui Veaceslav Platon; ieșirea lui Lilian Carp din majoritatea parlamentară; 

adoptarea proiectelor de modificare a sistemului electoral); 

 

Trunchierea declarațiilor sursei și scoaterea din context: Accent TV (în știrea despre ieșirea lui 

Lilian Carp din majoritatea parlamentară) 

 

                                                 
2 Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

Distorsionarea mesajului citat prin interpretare sau prin scoatere din context: Prime TV, 

Publika TV, Accent TV (în știrile despre condamnarea lui Veaceslav Platon; ieșirea lui Lilian Carp 

din majoritatea parlamentară); 

 

Afirmații/informații false: Publika și Prime (în știrea despre condamnarea lui Veaceslav Platon) 

 

Amestec dintre adevăr și minciună: Sputnik.md, Publika TV (în știrea despre ieșirea lui Lilian 

Carp din majoritatea parlamentară) 

 

Etichetare: Publika TV, Prime TV, Deschide.md (în știrile despre condamnarea lui Veaceslav 

Platon); 

  

Omisiunea unor detalii relevante din știre: RTR Moldova, Gagauzinfo.md (în știrile despre 

condamnarea lui Veaceslav Platon); 

 

Exagerarea faptelor: Accent TV (în știrea despre adoptarea proiectelor de modificare a sistemului 

electoral) 

 

Ironizarea unei persoane pentru a-i submina autoritatea - Publika și Prime (în știrea despre marșul 

Fără Frică!”)  

 

Elemente de propagandă: Accent TV (în știrea despre votarea schimbării sistemului electoral) 

 

 

III. ANALIZA DATELOR 

 

Subiectul 1. Condamnarea lui Veaceslav Platon la 18 ani de închisoare (20 aprilie)4 

 

La 20 aprilie 2017, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, l-a găsit vinovat de escrocherie și spălare 

de bani în proporții deosebit de mari pe omul de afaceri și fostul deputat Veaceslav Platon, pe care l-

a condamnat la 18 ani de detenție. Platon ar fi scos din „Banca de Economii” 800 de milioane de lei. 

La intrarea și la ieșirea din sala de judecată, după pronunțarea sentinței, el a strigat în fața camerelor 

de luat vederi: „Este un circ marca Plahotniuc”, „Astăzi am fost condamnat nu doar eu, ci toată 

Moldova”. A fost singurul comentariu pe care l-a făcut condamnatul, în timp ce era condus și 

supravegheat de polițiști. 

 

La Jurnal TV, Ziarulnational.md sau Sputnik.md subiectul a fost reflectat în general echidistant. 

La Publika TV și la Prime s-a anunțat că inculpatul a fost condamnat și că îi vor fi sechestrate o 

serie de bunuri, însă a fost omisă reacția celui vizat, adică fragmentul de video în care condamnatul 

                                                 
4 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-condamnarea-lui-veaceslav-platon-la-18-ani-de-

inchisoare/ 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/4/20/jurnalul-orei-19-20-aprilie-10280587/#2
http://www.ziarulnational.md/video-ultima-ora-veaceslav-platon-condamnat-la-18-ani-de-inchisoare-si-obligat-sa-achite-peste-869-de-milioane-de-lei/
https://sputnik.md/moldova/20170420/12267460/veaceslav-platon-condamnat-la-18-ani-de-inchisoare.html
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4969241.html#gallery
http://www.prime.md/ro/emisiune/primele-stiri_2514_video_54984_pagev_6.html


 

 

strigă, în limba rusă: „Acesta este un circ marca Plahotniuc!”, „Astăzi am fost condamnat nu doar eu, 

ci toată Moldova!”. De asemenea, din discursul avocatului lui Platon, reporterii au selectat doar un 

fragment în care acesta spune că va ataca sentința și au eliminat comentariul despre adresarea la 

Curtea Europeană a Drepturilor Omului și despre condițiile, considerate de avocat inechitabile, în 

care a fost examinat dosarul lui Veaceslav Platon. În aceeași știre a fost folosită o etichetare -- 

„mafioții condamnați Țopa” -- însoțită de o afirmație neprobată și una falsă, obținută prin 

distorsionarea mesajului citat. Reporterii au spus că liderul Platformei DA, Andrei Năstase, „și-a 

exprimat compasiunea față de Platon” într-o postare pe Facebook. În realitate, Andrei Năstase l-a 

numit „bandit” pe Platon, alături de proprietarul Publika TV și Prime, Vlad Plahotniuc. Iată declarația 

lui Năstase de pe Facebook, la care au făcut trimitere Publika TV și Prime: „În 2013 îi deconspiram 

pe cei doi bandiți, Plahotniuc și Platon, ca beneficiari ai spălătoriei rusești de zeci de miliarde de 

dolari, realizată în paralel cu atacurile raider cu complicitatea lui Tănase, Muruianu, Colenco, 

Poalelungi, Draguțan, Harunjen, Pleșca, Zubco, Gurin și atâția ziși judecători, executori, procurori. 

Din toți ăștia, Plahotniuc l-a ales pe cel mai periculos pentru siguranța sa, pe Platon, să-l condamne 

și să preia proprietățile acestuia pentru sine, nu pentru stat, să-și facă un capital și un PR politic la 

sărbători sfinte, călcând în copitele sale murdare Convenția Europeană a Drepturilor Omului, 

Constituția și Codurile țării…”.  

 

Deschide.md a reflectat subiectul în două știri: „Veaceslav Platon a fost condamnat la 18 ani de 

închisoare” și „Platon, dator Republicii Moldova cu peste 800 de milioane de lei. Lista bunurilor 

sechestrate”. Portalul a transmis majoritatea informațiilor relevante, însă a folosit o etichetare care 

este întâlnită și în textele de la Publika TV și Prime: „raiderul nr. 1 în CSI”. Din știrile la acest subiect 

transmise de Gagauzinfo.md și RTR Moldova a lipsit o parte din scurta declarație a condamnatului, 

și anume „Este un circ marca Plahotniuc!”. 

 

2. Părăsirea majorității parlamentare de către deputatul liberal Lilian Carp (28 aprilie)5 

 

La 28 aprilie 2017, deputatul liberal Lilian Carp a anunțat că părăsește majoritatea parlamentară pe 

motiv că partenerii de coaliție ar urmări lichidarea partidului său. Totul ar fi parte a unui „proiect de 

lichidare a partidelor tradiționale”, pentru înlocuirea acestora cu „parteneri politici loiali”. Declarația 

a venit după reținerea de către ofițerii Anticorupție a ministrului liberal al Transporturilor, Iurie 

Chirinciuc. Carp a mai spus că partidele ar fi „în mașina de tocat a lui Plahotniuc” și că PDM sacrifică 

Partidul Liberal cu ajutorul majorității parlamentare pe care democrații au format-o împreună cu 

deputații neafiliați.  

 

Publika TV a transmis, în ediția Newsroom din 28 aprilie 2017, o știre în care a extras o frază din 

declarațiile politicianului, denaturându-i mesajul prin textul reporterului: „Liberalul Lilian Carp a 

anunțat astăzi că părăsește majoritatea parlamentară pentru că opiniile sale nu ar fi luate în 

considerare. Liderul PL, Mihai Ghimpu, a calificat decizia drept pripită”, a anunțat prezentatorul. Prin 

                                                 
5 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-parasirea-majoritatii-parlamentare-de-catre-

deputatul-liberal-lilian-carp/  

https://www.facebook.com/AndreiNastase.DA/
https://deschide.md/ro/stiri/social/10477/Breaking-NEWS--Veaceslav-Platon-a-fost-condamnat-la-18-ani-de-%C3%AEnchisoare.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/10477/Breaking-NEWS--Veaceslav-Platon-a-fost-condamnat-la-18-ani-de-%C3%AEnchisoare.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/10477/Breaking-NEWS--Veaceslav-Platon-a-fost-condamnat-la-18-ani-de-%C3%AEnchisoare.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/10500/DOC--Platon-dator-R-Moldova-cu-peste-800-mln-de-lei-Lista-bunurilor-sechestrate.htm
https://deschide.md/ro/stiri/social/10500/DOC--Platon-dator-R-Moldova-cu-peste-800-mln-de-lei-Lista-bunurilor-sechestrate.htm
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=32565
https://www.youtube.com/watch?v=wYmTLfjwFqs&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=26
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4984181.html#gallery
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4984181.html#gallery
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-parasirea-majoritatii-parlamentare-de-catre-deputatul-liberal-lilian-carp/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-parasirea-majoritatii-parlamentare-de-catre-deputatul-liberal-lilian-carp/


 

 

această aranjare a frazelor se sugerează că cel care nu ține cont de opiniile lui Carp este Mihai 

Ghimpu. În realitate, deputatul a vorbit despre partenerul de coaliție, PDM, și liderul acestuia, Vlad 

Plahotniuc, care ar avea standarde duble și ar urmări eliminarea partidelor tradiționale, cotate tot mai 

slab în sondaje – inclusiv a Partidului Liberal – și crearea altor formațiuni pe care să le aibă ca 

parteneri politici. Din argumentarea lui Lilian Carp transmisă de Publika au lipsit declarațiile despre 

PDM și Vlad Plahotniuc. Astfel, s-a recurs la distorsionarea mesajului prin trunchierea 

declarațiilor, amestecul dintre adevăr și minciună și la selectarea faptelor (în cazul dat, a 

fragmentelor de discurs). La Prime știrea a arătat aproape la fel ca la Publika, doar că a fost puțin 

mai scurtă. 

 

La Accent TV declarațiile lui Lilian Carp au fost, la fel, trunchiate, cu distorsionarea mesajului. 

Fragmente din diferite părți ale discursului au fost scoase din context și unite într-o singură bucată, 

rezultând în distorsionarea mesajului și golirea lui de sens, întrucât principalele argumente ale 

deputatului nu au fost expuse. Reporterul a plasat declarațiile lui Carp doar în contextul reținerii 

reprezentanților PL (Iurie Topală și Iurie Chirinciuc) și a ignorat total mesajul accentuat de deputatul 

liberal referitor la ceea ce el a numit „planul PDM” și al liderului acestuia de a reconfigura scena 

politică. Accent TV a încălcat astfel art. 2.3 al Codului deontologic[1] al jurnalistului din Republica 

Moldova6, dar și art. 7 al Codului Audiovizualului7.  

 

Reporterii portalului Sputnik.md au făcut unele afirmații ce nu corespund adevărului: „Carp a criticat 

dur modul în care funcționează actuala majoritate parlamentară și a sugerat că Partidul Liberal se 

află într-o situație extrem de proastă din cauza liderului acestuia”. Potrivit discursului original 

transmis live de Realitatea TV, Lilian Carp nu a spus nimic despre situația partidului său și nici despre 

Mihai Ghimpu. El a spus doar că în sondaje domină două-trei partide politice și că populația nu mai 

are încredere în partidele tradiționale. Jurnaliștii de la Sputnik au interpretat și alte fraze ale lui Lilian 

Carp (împotriva Partidului Liberal și liderului acestuia), în consecință obținând o știre manipulatoare, 

bazată pe amestecul dintre adevăr și minciună. Portalul Deschide.md a reflectat evenimentul, 

transmițând principalele teze din discursul lui Carp, iar Ziarulnational.md a consemnat evenimentul 

într-o știre scurtă, realizată în baza informațiilor preluate de pe Deschide.md. Ziarul Național a 

transmis, în general, mesajul lui Lilian Carp, însă nu s-a oprit asupra explicațiilor și argumentelor 

detaliate expuse de liberal. Gagauzinfo.md nu a publicat nicio știre la acest subiect. RTR Moldova 

a reflectat subiectul, însă din știre nu a fost clar că Lilian Carp acuză PDM și pe Vlad Plahotniuc de 

situația în care s-au pomenit „partidele tradiționale”. 

 

                                                 
6 Art 2.3 al Codului Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova: „Jurnalistul atribuie citatele cu 

acuratețe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parțiale, jurnalistul are obligația de a nu denatura 

mesajul persoanei citate”; https://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
7 Art. 7 al Codului Audiovizualului: „(4) Pentru a asigura în cadrul emisiunilor informative ale 

radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, echidistanței și obiectivității, aceștia vor 

plasa fiecare știre astfel, încât: a) informația care compune știrea să fie veridică; b) să nu fie deformat 

sensul realității prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”; 

http://lex.justice.md/document_rom.php?id=041D82D8:3A07C731  

http://www.prime.md/ro/impotriva-coalitiei-liberalul-lilian-carp-a-plecat-din-majoritatea-parlamentara_55278.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=29713
https://sputnik.md/politics/20170428/12401984/deputat-plecare-majoritate-parlamentara.html
https://deschide.md/ro/stiri/politic/10915/News-ALERT--Deputatul-PL-Lilian-Carp-p%C4%83r%C4%83se%C8%99te-majoritatea-parlamentar%C4%83.htm
http://www.ziarulnational.md/un-deputat-liberal-paraseste-majoritatea-parlamentara-noi-suntem-in-masina-de-tocat-a-lui-plahotniuc/
http://www.ziarulnational.md/un-deputat-liberal-paraseste-majoritatea-parlamentara-noi-suntem-in-masina-de-tocat-a-lui-plahotniuc/
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=32565
https://www.youtube.com/watch?v=o1AWM7rpQgs&index=22&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy
https://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://lex.justice.md/document_rom.php?id=041D82D8:3A07C731


 

 

3. Adoptarea, în prima lectură, a proiectelor de modificare a sistemului electoral8 

 

La 5 mai 2017, Parlamentul a adoptat două proiecte de legi privind modificarea sistemului electoral: 

unul propus de PDM (privind votul uninominal) și altul -- de PSRM (privind votul mixt), pe care 

ulterior le-a comasat pentru a fi examinate în lectura a doua. Cele două proiecte au fost puse pe agenda 

Legislativului în grabă, fără respectarea procedurilor obligatorii, ceea ce a generat nemulțumirea 

organizațiilor societății civile, care au organizat un protest în fața Parlamentului. 

 

În știrile de la Publika și Prime faptele au fost prezentate selectiv, comasarea fiind prezentată drept 

un compromis la care a ajuns PDM cu „cei nemulțumiți”.  Telespectatorii celor două posturi nu au 

aflat nimic despre condițiile în care au fost adoptate cele două proiecte și nici despre reacțiile 

opoziției. De asemenea, despre protestul ad-hoc din fața clădirii Legislativului, reporterii au făcut o 

afirmație neadevărată: „Pe durata dezbaterilor, câteva zeci de persoane au protestat față de dreptul 

cetățenilor de a-și alege direct deputații”. Așa cum au arătat alte media, dar și cum se poate citi de 

pe pancartele pe care le țineau, manifestanții au cerut oprirea schimbării sistemului electoral în 

general, indiferent dacă această schimbare prevede vot uninominal sau mixt. 

 

Accent TV a prezentat subiectul din perspectivă exclusiv socialistă, atribuind victoria președintelui 

Igor Dodon și fracțiunii PSRM, despre care a spus că „au salvat democrația”. Jurnaliștii au recurs la 

exagerări și ironii, transformând astfel știrea într-un text de propagandă. „Socialiștii au reușit să dea 

peste cap planurile guvernării, acțiune deloc ușoară în condițiile în care te încumeți să declari război 

formațiunii politice care în decurs a 7 ani a subjugat o țară întreagă. Primii care au spus NU 

metodelor mișelești ale democraților de a-și face mendrele au fost socialiștii, după care stafeta a fost 

preluată și de alte fracțiuni. (…) Curajul unora nu a fost însă unul de lungă durată. În loc să-și apere 

poziția până la capăt, liberalii au mers pe calea cea mai ușoară – cea a pribegiei. Socialiștii însă au 

decis să rămână pentru a ține piept luptei”.  

 

În știrea despre protestul desfășurat la inițiativa unor ONG-uri în fața Parlamentului  faptele au fost 

prezentate selectiv. La montaj au fost selectate doar cadrele în care nu apăreau placardele cu mesaje 

critice la adresa lui Igor Dodon și a Partidului Socialiștilor. Alte televiziuni au transmis imagini în 

care s-a văzut că participanții aveau placarde pe care scria: „Târgul Plahotniuc-Dodon”, „PDM și 

PSRM, aceeași mafie”.  

 

Prezentarea selectivă a faptelor a fost înregistrată și la portalul Sputnik.md, care, la fel, a pus accent 

pe poziția președintelui Igor Dodon referitoare la votul din Parlament și a ignorat în totalitate vocile 

opoziției. Niciuna dintre știrile difuzate de Sputnik în ziua votului nu le-a oferit cititorilor posibilitatea 

de a afla cum a reacționat opoziția parlamentară și cea neparlamentară la adoptarea în prima lectură 

a modificării sistemului electoral. 

 

                                                 
8 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-modificare-

sistemului-electoral/  

http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4986750.html#gallery
http://www.prime.md/ro/compromis-in-parlament-votul-uninominal-si-mixt-au-trecut-de-prima-lectura-iar-apoi-au-fost-comasate_55564.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=30016
https://sputnik.md/politics/20170505/12523705/dodon--votul-uninominal-proiectul-democratilor-terminat.html
https://sputnik.md/politics/20170505/12523705/dodon--votul-uninominal-proiectul-democratilor-terminat.html
https://sputnik.md/politics/20170505/12523516/sputnik-democrati-socialiti-palma-proiecte-comasate.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-modificare-sistemului-electoral/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-modificare-sistemului-electoral/


 

 

Ziarul Național și Deschide.md au transmis în live text, dar și în alte știri, informații despre mersul 

votului și discuțiile din Parlament, reflectând în general toate faptele și opiniile referitoare la subiect. 

 

Jurnal TV a reflectat pe larg subiectul, însă nu a transmis reacția președintelui Igor Dodon, care a 

susținut un briefing la tema votului din Parlament. Un reportaj despre eveniment care a inclus 

majoritatea faptelor și opiniilor relevante a transmis și RTR Moldova. 

 

Portalul Gagauzinfo.md a publicat o știre prin care a indus publicul în eroare, deoarece aceasta 

anunța, chiar din titlu, că „Deputații au votat pentru sistemul de vot uninominal”. În știre nu se spune 

nimic despre faptul că și proiectul privind sistemul mixt a fost votat în prima lectură, iar ulterior cele 

doua proiecte au fost comasate. Știrea respectivă, singura difuzată în acea zi despre votul din 

Legislativ, a fost publicată la ora 17.28, când situația se consumase (respectiv, reporterii nu puteau să 

nu știe că fusese votat și sistemul mixt), și a fost o preluare, dar fără link activ, de pe point.md. 

 

4. Marșul solidarității „Fără frică!”9 

 

Marșul solidarității „Fără frică!”, organizat la 21 mai la Chișinău la inițiativa centrului „Gender-Doc-

M”, a fost folosit de unele media pentru a ironiza și prezenta într-o lumină negativă persoane aflate 

în opoziție față de guvernare. De asemenea, una dintre instituțiile monitorizate a afișat o abordare 

negativă/discriminatorie a evenimentului folosind un limbaj denigrator.  

 

În știrea difuzată de Prime, intitulată „Fără frică! Marș organizat de reprezentații comunității gay și 

susținătorii lor”, reporterii au accentuat neîntemeiat prezența la manifestație a unei persoane – Grigore 

Petrenco, cunoscut opozant al guvernării, apoi l-au întrebat pe președintele Igor Dodon ce părere are 

despre prezența acestuia la miting, sugerând astfel că Petrenco ar face o faptă condamnabilă. Dodon, 

cunoscut și el pentru poziția sa anti-homosexuali, a răspuns printr-un comentariu ironic: „Eu îl ştiu 

demult pe Grigore Petrenco, bine că şi-a dat arama pe faţă. Nu am ştiut că este tot din …”. S-a sugerat 

astfel, subtil, că întregul marș ar fi ceva rușinos, iar Petrenco, respectiv, o persoană discreditată prin 

această participare. Știrea a arătat la fel ca la Prime și la Publika TV. 

 

Portalul Sputnik.md a reflectat evenimentul părtinitor și neechilibrat, punând accent pe acțiunile 

contra-manifestanților (preoți și adepți ai bisericii ortodoxe) și folosind un vocabular discriminatoriu: 

„susținătorii practicilor sexuale amorale”, „participanții la marșul desfrâului”, „susținătorii practicilor 

sexuale perverse”. În știrea intitulată „Moldova, țară ortodoxă și Moldova fără homosexualitate” 

reporterul a folosit un limbaj stigmatizant și discriminator. La fel ca și Prime, Sputnik a accentuat 

prezența fostului deputat Grigore Petrenco: „Printre participanții la marșul susținătorilor practicilor 

sexuale perverse a fost observat și activistul civic Grigore Petrenco, unul dintre criticii actualului 

regim de la Chișinău”. 

  

                                                 
9 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-marsul-fara-frica-folosit-pentru-accentuarea-luptei-

politice/ 

http://www.ziarulnational.md/live-text-video-si-uninominal-si-mixt-parlamentul-a-votat-ambele-proiecte-in-prima-lectura/
http://www.ziarulnational.md/live-text-video-si-uninominal-si-mixt-parlamentul-a-votat-ambele-proiecte-in-prima-lectura/
http://www.ziarulnational.md/live-text-video-si-uninominal-si-mixt-parlamentul-a-votat-ambele-proiecte-in-prima-lectura/
http://www.ziarulnational.md/live-text-video-si-uninominal-si-mixt-parlamentul-a-votat-ambele-proiecte-in-prima-lectura/
https://deschide.md/ro/stiri/politic/11250/LIVE-TEXT--Parlamentul-dezbate-%C3%AEn-prima-lectur%C4%83-votul-uninominal-%C8%99i-cel-mixt.htm
https://deschide.md/ro/stiri/politic/11247/(UPDATE)-
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/5/5/jurnalul-orei-19-5-mai-10282255/#3
https://www.youtube.com/watch?v=OjYv0ugowF8&index=65&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&t=463s
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=32848
http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=32848
http://www.prime.md/ro/fara-frica-mars-organizat-de-reprezentantii-comunitatii-gay-si-sustinatorii-lor_56188.html
http://www.prime.md/ro/fara-frica-mars-organizat-de-reprezentantii-comunitatii-gay-si-sustinatorii-lor_56188.html
http://www.prime.md/ro/fara-frica-mars-organizat-de-reprezentantii-comunitatii-gay-si-sustinatorii-lor_56188.html
http://www.publika.md/parada-a-minoritatilor-sexuale-in-capitala-politistii-vor-asigura-ordinea-publica-strazile-care-vor-fi-inchise_2969522.html
https://sputnik.md/incidents/20170521/12753450/sputnik-mars-ho0mosesuali.html
https://sputnik.md/incidents/20170521/12753450/sputnik-mars-ho0mosesuali.html


 

 

Deschide.md a reflectat evenimentul printr-un reportaj amplu cu text și fotografii, în timp ce Jurnal 

TV a trasmis o știre care se încadrează în standardele de echilibru. RTR Moldova, în ediția de a doua 

zi, 22 mai, a consemnat evenimentul printr-o știre în care a prezentat faptele pe scurt, iar Ziarul 

Național a preluat transmisiunea în direct a evenimentului de pe portalul privesc.eu. Website-urile 

de știri regionale Gagauzinfo.md și Novostipmr.com nu au reflectat subiectul. 

 

CONCLUZII 

 

Posturile Publika TV și Prime au transmis, cu mici excepții, conținut similar în știrile referitoare la 

evenimentele de interes public major. În subiectele politice favorizează Partidul Democrat, recurgând 

la diferite tehnici de manipulare, cea mai frecvent întâlnită fiind prezentarea selectivă a faptelor. 

Sunt aplicate, de asemenea, distorsionarea mesajului surselor, ajungându-se până la falsificarea 

declarațiilor acestora, și etichetarea. 

 

Postul Accent TV face partizanat în favoarea Partidului Socialiștilor, fapt constatat în special în 

știrea referitoare la adoptarea proiectului de lege privind introducerea sistemului de vot mixt. De 

asemenea, Accent TV a folosit exagerarea faptelor și distorsionarea mesajului surselor prin 

trunchierea declarațiilor. 

 

Sputnik.md folosește limbaj discriminator și la adresa minorităților sexuale, impunând, în știri, o 

atitudine de condamnare a acestui grup social. 

 

Datele monitorizării arată că unii jurnaliști dau dovadă de părtinire la scrierea știrilor, exprimându-și 

în text sprijinul față de un anumit partid.  

 

Unele redacții încalcă atât Codul Deontologic în partea ce se referă la echilibru și acuratețe, cât și 

Codul Audiovizualului, care interzice deformarea sensului realității „prin tertipuri de montaj, 

comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

 

Alte instituții media decât cele menționate mai sus au reflectat subiectele monitorizate fără abateri 

semnificative de la normele deontologice sau, în funcție de specificul lor și aria de acoperire, nu au 

inclus aceste subiecte în știri. 

 

 

RECOMANDĂRI 

 

Instituțiile media și jurnaliștii în particular ar trebui să renunțe la practica selectării faptelor reflectate 

în știri în funcție de interesele proprietarilor. Ei sunt chemați să informeze publicul echidistant și 

neutru și nu să protejeze sau să promoveze imaginea unui partid sau lider politic.  

 

Redacțiile TV care trunchiază declarațiile surselor, distorsionându-le mesajul și inducând, astfel, în 

eroare consumatorii de presă, ar trebui sancționate în conformitate cu prevederile Codului 

https://deschide.md/ro/stiri/social/12007/Reportaj-Foto--Mar%C8%99-%C8%99i-anti---mar%C8%99-%E2%80%9EF%C4%83r%C4%83-Fric%C4%83%E2%80%9D.htm
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/5/22/jurnalul-orei-19-22-mai-10285013/#1
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2017/5/22/jurnalul-orei-19-22-mai-10285013/#1
https://www.youtube.com/watch?v=HjEPqmbYhh0&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy&index=56
https://www.youtube.com/watch?v=HjEPqmbYhh0&index=38&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy
https://www.ziarulnational.md/
https://www.ziarulnational.md/
http://privesc.eu/
https://novostipmr.com/ru


 

 

Audiovizualului. 

 

Membrilor Consiliului Coordonator al Audiovizualului li se recomandă să urmărească programele de 

știri TV produse în Republica Moldova și să se autosesizeze pentru a penaliza falsurile și alte acțiuni 

manipulatoare ale jurnaliștilor, care constituie încălcări ale Codului Audiovizualului.  

 

Consiliul pentru Prevenirea și Combaterea Discriminării și Asigurarea Egalității ar trebui să 

monitorizeze modul în care presa reflectă evenimentele referitoare la grupurile sociale vulnerabile la 

discriminare, pentru a sancționa derapajele de la normele referitoare la interzicerea propagării 

stereotipurilor și a limbajului discriminator. 

 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita 

riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare.  


