
 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 5 

 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 

normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul Campaniei media 

împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, desfășurată de Asociația Presei 

Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația VIP a 

Telejurnaliștilor Independenți din Moldova (ATVJI). 

 

 

 



 

 

I. INFORMAȚII GENERALE 

Înperioada 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017 Centrul pentru Jurnalism Independent a monitorizat 12 

instituții media - portaluri de știri și posturi TV - pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice 

difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare informațională. A 

fost analizat modul în care instituțiile de presă din țară reflectă evenimentele de interes public major 

din domeniul politicii, economiei, politicii externe etc.; dacă respectă normele jurnalistice 

referitoare la: verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinii, asigurarea 

echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Raportarea la Codul Deontologic și la lucrările 

științifice de referință a permis identificarea procedeelor și tehnicilor de manipulare informațională 

folosite de către mass-media din Republica Moldova. 

Scopul monitorizării: 

De a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, respectă deontologia 

profesională sau dacă, dimpotrivă, folosesc procedee de manipulare. Monitorizarea a urmărit să 

scoată la iveală greșelile comise de jurnaliști, cu intenție sau fără, la relatarea faptelor, astfel încât 

studiile de caz și rapoartele de monitorizare să aibă un rol instructiv. Un alt scop al monitorizării 

este să contribuie la sporirea vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile informării din surse 

nesigure și să-i ajute să înțeleagă în ce mod presa poate manipula, astfel încât ei să poată distinge 

între un produs jurnalistic manipulator și unul care reflectă echidistant realitatea. 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire - națională  

 Limba - română și rusă 

 Impactul - tirajul și auditoriul 

Instituțiile de presă monitorizate: 

Audiovizual - Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Jurnal TV, Accent TV, RTR 

(buletinele de știri produse în Republica Moldova ), REN TV; 

Presa online- Ziarulnațional.md, Pan.md; Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, Sputnik.md, 

Deschide.md. 

Metodologie: 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes public major, 

care au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea în care aceste evenimente 

au fost reflectate în media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de 

selectare a evenimentelor, corectitudinea citării surselor, tonalitatea expunerii etc. - toate, prin 

prisma Codului Deontologic al Jurnalistului
1
, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei 

responsabile și de calitate
2
 și a noțiunilor de manipulare și propagandă,în sensul oferit 

deDicționarul de Sociologie
3
. 

Manipularea: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, colectivitate) să 

gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu cu interesele 

sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsionează intenționat adevărul, lăsând 

impresia libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii 

raționale, prin manipulare nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci 

                                                 
1
 Codul deontologic al jurnalistului din Republica 

Moldova,http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2
Ghid de stil cu normeeticepentrujurnaliști, API, http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 

3
CătălinZamfir, LazărVlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 



 

 

inculcarea unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare cu argumente 

falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a unor doctrine, 

teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul influențării, 

schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. Propaganda 

se realizează astfel încât să ducă la realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, 

neexistând o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”.  

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 februarie 2017 - 1 aprilie 2017: 

 Scumpirea serviciilor medicale pentru persoanele care nu dețin poliță de asigurare medicală;  

 Lansarea de către liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, a inițiativei de introducere a votului 

uninominal; 

 Dezbaterea în Parlament a proiectului de lege care prevede trecerea la sistemul de vot 

uninominal; 

 Adoptarea în lectură finală a proiectului de lege de modificare a Codului audiovizualului; 

 Votarea, în prima lectură, a proiectului de lege privind anularea imunității deputaților. 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

Datele monitorizării relevă faptul că unele materiale jurnalistice au fost realizate cu abateri de la 

normele deontologice. La fel, au fost identificate elemente caracteristice practicilor de propagandă 

și manipulare informațională și încălcări ale Codului Deontologic, după cum urmează: 

Omisiuni la realizarea edițiilor de știri și la construcția știrii - Publika TV, Prime TV,Accent TV 

(toate trei în știrile despre serviciile medicale); 

Prezentarea unilaterală a subiectului–Publika TV, Prime TV (în știrile despre votul uninominal); 

Citarea experților necunoscuți-Publika TV, Accent TV (în știrile despre votul uninominal); 

Opinii combinate cu fapte - Accent TV, PublikaTV (în știrile despre votul uninominal); 

Prezentarea selectivă a faptelor și opiniilor - Accent TV, PublikaTV (în știrile despre votul 

uninominal și despre modificarea Codului audiovizualului); 

Generalizarea-Publika TV (în știrile despre moldovenii susțin schimbarea sistemului electoral și 

diaspora salută inițiativa PDM de a introduce votul uninominal). 

Propaganda-Publika TV, Prime TV(în ce știrile despre votul uninominal) 

Trunchierea citatelor și scoaterea din context - PublikaTV, Prime TV (în știrile despre votul 

uninominal și despre ridicarea imunității deputaților); 

Distorsionarea, prin text, a mesajului surselor - PublikaTV (în știrea despre ridicarea imunității 

deputaților); 

Etichetarea - „penalul fugar RenatoUsatâi” (Publika TV), „oligarhul Vladimir Plahotniuc” (Jurnal 

TV). 

 

III. ANALIZA DATELOR 



 

 

Subiectul 1. Scumpirea serviciilor medicale pentru persoane care nu dețin poliță 

de asigurare medicală
4
 

Guvernul a modificat, la 10 februarie 2017, Regulamentul cu privire la tarifele medico-sanitare, 

operând scumpiri pentru persoanele care nu dețin polițe de asigurare medicală. Subiectul a apărut în 

presă abia la 20 februarie, majoritatea instituțiilor media reflectându-l în știri în zilele 20-24 

februarie. La 20, 21 și 22 februarie, când discuțiile referitoare la majorarea tarifelor pentru serviciile 

medicale luau amploare în societate și în presă, Publika TV nu a reflectat subiectul. Abia la 23 

februarie, când Ministerul Sănătății a emis un comunicat, iar deputații socialiști și susținătorii lor au 

pichetat sediul instituției, cerând anularea majorării și demisia ministrei Ruxanda Glavan, pe 

Publika.md a apărut o știre la temă, cu titlul „Ministerul Sănătății: 86 la sută din populație va avea 

acces la servicii medicale gratuite”. Jurnaliștii nu au depus însă efortul să informeze oamenii despre 

majorări și să explice motivul acestora, ci s-au limitat la a prezenta poziția Ministerului, prin 

publicarea integrală a comunicatului de presă. Alte informații la subiect, precum și protestul 

socialiștilor, au fost omise. 

O știre scurtă la acest subiect a apărut la Publika și a doua zi, pe 24 februarie. Atât pe online, cât și 

în emisia TV a postului, a fost prezentată doar reacția RuxandeiGlavan față de nemulțumirile 

socialiștilor: „Ministrul Sănătății, Ruxanda Glavan: Moțiunea socialiștilor, POPULISM IEFTIN”. 

Faptul că postul a ocolit subiectul și a protejat astfel imaginea ministrei Glavan- care, în cazul dat, 

avea de făcut față unei situații „neplăcute” - este demonstrat și de lipsa, din conținutul difuzat, a 

informației despre comunicatul CNAM, emis pe 21 februarie, în care instituția a venit cu explicații 

asupra majorărilor.  

Omisiunea subiectului din agenda zilei și a unor detalii relevante din știre a fost constatată și la 

Prime TV, unde a fost difuzată o singură știre, la 23 februarie, în care au fost prezentate, pe scurt, 

precizările Ministerului Sănătății, din propriul său comunicat de presă. Alte informații, inclusiv 

despre protestele socialiștilor, au lipsit. 

Accent TV a difuzat o știre la 22 februarie, în care au fost intercalate mici comentarii ale 

reporterului: „În Republica Moldova se pare că modernizarea instituțiilor nu începe prin reforme, 

dar cu creșterea prețurilor”, iar la 23 februarie - un amplu reportajdespre protestul socialiștilor în 

fața Ministerului Sănătății, din care a fost însă omisă reacția Ministerului Sănătății, care fusese 

exprimată într-un comunicat difuzat în aceeași zi. 

Alte media monitorizate, cum ar fi Deschide.md sau Ziarulnational.md, au reflectat subiectul în 

câteva știri în care au prezentat detalii și diferite puncte de vedere. Ex: „DOC/ Statul „ne 

îmbolnăvește” cu prețuri noi la servicii medicale. La dentist, polița - fără valoare”,„PSRM va 

depune o moțiune simplă. Cer debarcarea RuxandeiGlavan” (Deschide.md); „Important. Serviciile 

medicale din spitale s-au scumpit de câteva ori”, „Studiu de caz: Cum au fost majorate pe ASCUNS 

prețurile la serviciile medicale” (Ziarulnational.md). 

2. Lansarea de către liderul PDM, Vladimir Plahotniuc, a inițiativei de 

introducere a votului uninominal
5
 

La 6 martie 2017 președintele Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc, a anunțat că formațiunea 

sa va depune la Parlament un proiect de modificare a Codului Electoral, care va prevedea 

schimbarea sistemului de alegere a deputaților: de la cel bazat pe liste de partid la unul pe 

circumscripții uninominale. 

În știrile de la Publika și Prime, subiectul a fost prezentat unilateral, cu accent exclusiv pepărțile 

considerate pozitive ale modificării. Știrile au fost construite pe tehnici de propagandă electorală: 

                                                 
4
Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/?s=studiu+de+caz 

5
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-lansarea-de-catre-liderul-pdm-vladimir-plahotniuc-initiativei-de-introducere-

votului-uninominal/ 



 

 

„CE ESTE VOTUL UNINOMINAL. Precizările pe care trebuie să le știe fiecare cetățean” 

(Publika, 6 martie); „A început campania națională de colectare a semnăturilor pentru votul 

uninominal. Ce spun oamenii” (Publika, 9 martie). De exemplu, în prima zi când a fost lansată 

inițiativa, pe portalul Publika.md au apărut șase știri, majoritatea cu video, referitoare la 

propunerea făcută de Vladimir Plahotniuc. La acestea se adaugă alte două știri - una despre reacția 

lui Igor Dodon și a câțiva deputați și alta, intitulată „Cetățenii susțin inițiativa privind votul 

uninominal și demiterea deputaților”. În total, șapte știri „pozitive”, în care este promovată 

inițiativa, iar una și cu reacții. Din 7 martie, pe Publika.md au apărut zilnic cel puțin una-trei știri 

în care se promova votul uninominal, fără ca să fie prezentate și opinii contrare. Raportat la 

definițiile din Dicționarul de Sociologie[1], constatăm că această repetare sistematică și promovarea 

insistentă a ideii că votul uninominal este un fapt exclusiv benefic pentru Republica Moldova 

reprezintă o mostră de propagandă. 

De asemenea, în știrile Publika a fost constatată citarea unor experți necunoscuți, care este o 

tehnică de manipulare. În știrea„Liderul PLDM, Viorel Cibotaru, despre votul uninominal: Este mai 

uman, va aduce personalități în Parlament”, difuzată la 7 martie, se spune: „Observatorii 

politicisusțin că fiecare dintre cei trei politicieni au propriile interese pentru a respinge 

modificarea sistemului electoral: Andrei Năstase critică tot ce vine din partea lui Vlad Plahotniuc, 

Maia Sandu nu are echipă în teritoriu, astfel că se reduc șansele ca cineva de la PAS să acceadă în 

Parlament, iar Viorel Cibotaru este interesat în menținerea actualului sistem, care s-a dovedit a fi 

vicios, în speranța că va reuși să facă un bloc electoral cu PAS și PPDA, ca să mențină PLDM în 

Parlament”. Faptul că „observatorilor” nu li s-a spus pe nume și nu au fost citați cu exactitate - când 

anume și ce au spus - arată că s-a urmărit transmiterea unei opinii (care poate fi și a reporterului) ce 

pune într-o lumină negativă adversarii ideii de introducere a votului uninominal. Reporterii acestui 

post au realizat și voxpopuli cu opinii selectate în funcție de mesaj, contrar regulilor referitoare la 

pluralism și au generalizat nejustificat: „Cetățenii susțin inițiativa privind votul uninominal și 

demiterea deputaților” (6 martie); „Diaspora salută inițiativa PDM de a introduce votul uninominal 

la alegerile parlamentare” (8 martie). În ambele știri au fost incluse doar opinii pozitive, fiind 

prezentate în titlu și text generalizat. Afirmațiile din titluri nu corespund realității, deoarece, o arată 

sondajele, nu toți „cetățenii susțin”, iar în a doua știre, niciuna dintre persoanele intervievate nu a 

vorbit în numele întregii diaspore. 

Și Accent TV, în ediția de știri din 6 martie, a citat experți necunoscuți - dar cu alt scop, ca să 

blameze inițiativa PDM: „Experții prezic de mult timp acest scenariu, subliniind că este singura 

posibilitate ca Partidul Democrat să rămână la putere”. „Experții” apar și într-o știre din 7 martie: 

„Precizăm că aceasta nu e o primă tentativă a guvernării de a promova inițiative calificate de 

experți drept „deocheate”. Mai mult, în știrea difuzată la 6 martie în unele cazuri aufost 

amestecate opiniile cu faptele: „Acesta a promis că Partidul Democrat va fi mai aproape de 

oameni, iar după ce și-a scos masca, a anunțat vestea principală”. Tehnica a fost prezentă și în 

textul reporterului din știrea difuzată de Accent TV la 7 martie: „Partidul Socialiștilor din Republica 

Moldova spune un ferm NU perspectivei continuării regimului aflat sub cizma PDM”. 

Accent TV, dar și Sputnik.md au relatat subiectul cu prezentarea selectivă a opiniilor despre 

inițiativa Partidului Democrat. În știrile difuzate de Sputnik.md a fost prezentat doar punctul de 

vedere al lui Igor Dodon, chiar dacă și unii lideri ai fracțiunilor parlamentare sau ai altor partide de 

opoziție au făcut declarații la subiect în aceeași zi.  

3. Dezbaterea în Parlament a proiectului de lege care prevede trecerea la 

sistemul de vot uninominal
6
 

                                                 
6
 Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-dezbaterea-parlament-proiectului-de-lege-care-prevede-

introducerea-votului-pe-circumscriptii-uninominale/ 



 

 

Prima dezbatere a proiectului de modificare a Codului Electoral, desfășurată la 31 martie 2017 în 

Parlament, a fost reflectată în unele mass-media cu abateri de la Codul Deontologic și cu aplicarea 

tehnicilor de manipulare informațională. 

Și aici am atestat prezentarea unilaterală a opiniilor, combinată cu generalizarea și selectarea. La 

Publikași Canal 3 știrile în cauză au fost anticipate de către prezentator cu următoarele fraze: 

„Parlamentul a organizat astăzi primele dezbateri publice pe marginea proiectului privind 

introducerea votului uninominal. Cei prezenți au vorbit despre avantajele schimbării sistemului 

electoral și așteptările cetățenilor de la clasa politică”. Această abordare este unilaterală și 

reflectă o prezentare selectivă a faptelor, căci nu toți participanții „au vorbit despre avantajele 

schimbării sistemului electoral”. Printr-un alt enunț din aceeași știre de la PublikaTV s-a 

generalizat și s-a obținut o afirmație falsă: „Reprezentanții societății civile cred că implementarea 

votului uninominal va permite ca în Parlament să aibă acces oamenii devotați țării”. În realitate, cel 

puțin șase participanți la dezbatere, ale căror opinii au fost reflectate în alte știri decât cele de la 

Publika, au declarat că sunt contra votului pe circumscripții. 

Jurnaliștii de la Publika au fost acuzați și de trunchierea citatelor în această știre, cu scopul de a 

schimba sensul expunerii. Din discursul ținut în cadrul dezbaterii de către Nicolae Panfil, 

reprezentantul „Promo-Lex”, a fost extrasă o bucată de frază, astfel fiind denaturat sensul 

mesajului. Organizația „Promo-Lex” a adus argumente, în baza cărora a solicitat retragerea 

proiectului privind votul uninominal. În știre s-a arătat însă că Panfil ar fi exprimat o opinie 

favorabilă: „Da, trebuie să conștientizăm și spunem lucrul acesta: și sondajul de opinie comandat de 

„Promo-Lex” confirmă faptul că cetățenii văd o necesitate și o oportunitate în modificarea 

sistemului electoral”. „Promo-Lex” a denunțat, la câteva zile, faptul că i-a fost distorsionat mesajul 

și a difuzat un comunicat în care a inclus întreg discursul, inclusiv pasajul trunchiat. 

Unele instituții media - Accent TV,  în ediția de știri  din 31 martie și Sputnik.mdau omis subiectul 

dezbaterii din programele de știri. Altele au omis elemente relevante din știre. Publika și celelalte 

trei posturi din grupul GMG -Prime, Canal 2 și Canal 3- au omis cel puțin un fapt relevant: 

președinta organizației „Transparency International Moldova”, LiliaCarașciuc, a părăsit dezbaterile, 

în semn de protest, după ce și-a rostit discursul în care a criticat inițiativa. Selectarea și omisiunea 

unor fapte s-a făcut pentru a tăinui de telespectatori/cititori faptul că există o rezistență puternică din 

partea organizațiilor active din societatea civilă față de proiectul propus de PDM. 

La reflectarea dezbaterii au fost, de asemenea, folosite etichetarea - „penalul fugar RenatoUsatâi” 

(Publika TV), „oligarhul Vladimir Plahotniuc” (Jurnal TV) și amestecul dintre fapte și opinii:„În 

timp ce majoritatea partidelor parlamentare și extraparlamentare dezbăteau proiectul, câțiva membri 

ai formațiunii „Partidul Nostru”, condus de penalul fugar RenatoUsatâi, au preferat și de această 

dată să facă scandal și au protestat în fața Parlamentului” (PublikaTV și Canal 3). 

Tehnicile constatate mai sus la Publika, Prime, Canal 3 și Canal 2 -prin intermediul cărora au fost 

promovate exclusiv avantajele sistemului de vot uninominal, în același timp fiind eliminate vocile 

care vorbeau despre minusurile acestuia - au contribuit, toate împreună, la realizarea acțiunilor 

depropagandă în cadrul campaniei de introducere a sistemului de vot uninominal, lansată de 

Partidul Democrat din Moldova. 

4. Adoptarea în lectură finală a proiectului de lege de modificare a Codului 

audiovizualului
7
 

Parlamentul a adoptat, la 30 martie 2017, un proiect de modificare a Codului audiovizualului care 

obligă posturile de televiziune să transmită opt ore de produs autohton pe zi, șase dintre care să fie 

difuzate în orele de prime-time. O astfel de prevedere, propusă spre atenția opiniei publice și în 

                                                 
7
Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-lectura-finala-proiectului-de-lege-cu-privire-la-

modificarea-codului-audiovizualului/ 



 

 

2015, a fost anterior criticată de unele posturi TV, care au susținut că, dacă vor scoate din grila de 

emisie programele de mare audiență retransmise, vor pierde clienții de publicitate. De asemenea, s-a 

argumentat cu faptul că posturile care nu au finanțare garantată de la proprietari - persoane sau 

grupuri - vor fi puse în concurență neloială cu celelalte, deoarece nu-și pot permite să producă un 

volum mare de programe proprii. Unii experți media și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu 

riscurile pe care le implică acest proiect. 

La Publika TV și Accent TV - posturi deținute de persoane sau grupuri apropiate de PDM, respectiv 

PSRM - s-a vorbit exclusiv despre părțile considerate pozitive ale proiectului de lege, fiind omise 

părerile critice. De asemenea, nu a fost solicitată opinia părților vizate - a proprietarilor sau a 

administratorilor de posturi de radio și de televiziune.La Publika TV a fost prezentată doar poziția 

guvernării, prin vocea lui AndrianCandu, și omisă opinia unor reprezentanți ai Opoziției, care și-au 

făcut publică poziția în aceeași zi. Deputatul PLDM Vadim Pistrinciuca declarat pentru jurnaliștică 

proiectul nu rezolvă problema securității informaționale a Republicii Moldova, ci va consolida 

prezența pe piața media a două monopoluri - ale grupurilor mediatice apropiate de PDM și PSRM. 

De asemenea, așa cum prevede și Codul Deontologic, jurnaliștii ar fi trebuit să solicite opinia 

„tuturor părților relevante pentru subiect” (p. 2.2.), adică a proprietarilor și administratorilor de 

instituții audiovizuale. Anterior unii dintre acești manageri au criticat, de rând cu organizațiile 

media, proiectul. Un conținut asemănător a avut știrea despre modificarea Codului Audiovizualului 

la Prime. 

Accent TV a reflectat subiectul, punând accent pe faptul că tocmai amendamentele socialiștilor la 

Codul audiovizualului au fost votate. Și aici a lipsitopinia deputaților care au votat împotrivă, dar și 

reacția părții vizate - radiodifuzorii. Totul a fost prezentat drept un succes exclusiv al socialiștilor, 

care „au dat dovadă de insistență” și au obținut patru ore de produs autohton pe zi în „limba de stat” 

și două ore în limba rusă.  

RTR Moldova, în ediția informativă în limba rusă de la ora 19.45, a difuzat o știre în care a explicat 

modificările și felul în care vor funcționa acestea. Jurnaliștii au amintit că „anterior, la audierile 

publice, radiodifuzorii au declarat că aceste modificări vor fi în beneficiul anumitor canale”, însă a 

omis poziția deputaților ce au fost împotrivă. 

5. Votarea, în prima lectură, a proiectului de lege privind anularea imunității 

deputaților
8
 

La 30 martie 2017 majoritatea parlamentară a votat, în prima lectură, un proiect de modificare a 

Constituției, care prevede anularea imunității deputaților. Documentul, propus de Partidul 

Democrat, a fost criticat de către deputații din Opoziție, care au declarat că, în condițiile actuale ale 

Republicii Moldova, o astfel de modificare ar putea însemna crearea unui instrument de persecutare 

a parlamentarilor incomozi. 

În știrea difuzată în principala ediție de știri de la Publika TV, Newsroom, s-a constatat 

distorsionarea mesajului surselor. Reporterii au inclus fragmente din opiniile exprimate de 

deputați la examinarea proiectului de lege în ședința plenară, însă prin textul cu care au introdus 

fragmentele din discursurile deputaților Vasile Bolea și Elena Bondarenco au denaturat mesajul 

acestora, care s-au pronunțat împotriva adoptării proiectului. Atât în cazul lui Bolea, cât și (mai 

ales) în cel al lui Bondarenco, declarațiile au fost trunchiate și scoase din context. La Publika TV 

reporterul a spus: „Unii deputați au recunoscut cu mâna pe inimă că nu au comis infracțiuni”, 

introducând în acest sens opinia deputatei comuniste Elena Bondarenco: „Eu nu am furat nimic în 

viața mea, nu am ucis pe nimeni, nu am luat mită, nu deranjez vecinii după ora 23.00, traversez 

întotdeauna la verde și pe zebră… acum, liniștit, într-o dimineață, la stația de troleibuz, fără să știe 

colegii mei de fracțiune, pot fi reținută…”.  

                                                 
8
Studiu de caz, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-proiectul-de-lege-privind-anularea-imunitatii-deputatilor-votat-

prima-lectura/ 



 

 

Intenția vorbitoarei nu a fost să recunoască faptul că nu a comis infracțiuni, ci să menționeze că, 

odată cu ridicarea imunității, parlamentarii ar putea fi expuși abuzurilor. Acest mesaj a fost însă 

distorsionat și trunchiat. Dovadă este continuarea discursului Elenei Bondarenco, transmis de 

Jurnal TV: „…pur și simplu într-o dimineață frumoasă, la stația de troleibuz, cum sugerează dl 

Diacov, mă vor opri și mă vor închide, pentru ca eu să devin ascultătoare sau ca să eliberez locul 

pentru un alt deputat ascultător”. De fapt, jurnaliștii de la Publika au selectat fragmente din care nu 

este clară ideea expusă de vorbitor și au comentat cele spuse în modul în care le-a convenit, 

inducând astfel în eroare telespectatorul. Pe lângă aceea că distorsionarea, trunchierea și scoaterea 

din context sunt tehnici de manipulare informațională, aceste procedee reprezintă și o încălcare a 

Codului Deontologic, punctul 2.3 al căruia spune: „Jurnalistul atribuie citatele cu acuratețe. Citatele 

trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parțiale, jurnalistul are obligația de a nu denatura mesajul 

persoanei citate”. 

Și la Prime reporterul a comentat și interpretat spusele Elenei Bondarenco: „Deși se jură că nu au 

încălcat niciodată legea, unii deputați se țin cu dinții de imunitate”. Alte media monitorizate au 

prezentat relativ imparțial subiectul. 

 

CONCLUZII 

Posturile Publika TV și Prime TV transmit, cu mici excepții, același conținut în știrile referitoare la 

evenimentele de interes public major și, în special în subiectele politice, prezintă faptele unilateral, 

favorizând Partidul Democrat. În știrile acestor posturi, cu precădere cele referitoare la votul 

uninominal și ridicarea imunității deputaților, au fost constatate o serie de tehnici de manipulare și 

încălcări ale Codului deontologic - omisiuni, generalizări, distorsionarea mesajului surselor, 

trunchierea citatelor și scoaterea din context, etichetări. 

Cele două posturi, Publikași Prime, au transmis zilnic știri referitoare la beneficiile votului 

uninominal, folosind tehnici de manipulare, fapt ce se denotă antrenarea lor într-o campanie de 

propagandă politică. 

Postul Accent TV vădește o abordare selectivă a subiectelor din programele de știri, în care dă 

preferință subiectelor legate de activitatea Partidului Socialiștilor, iar la realizarea știrilor pune 

accent pe acțiunile reprezentanților acestuia, ignorând alte opinii și fapte relevante. În cazul Accent 

TV s-a constatat prezentarea unilaterală a faptelor, omisiunea din program, citarea experților 

necunoscuți. 

Spre deosebire de monitorizarea precedentă (decembrie 2016 - ianuarie 2017), în perioada 

februarie-aprilie 2017 au fost constatate forme noi și mai grave de manipulare informațională - 

trunchierea declarațiilor, distorsionarea mesajului și scoaterea din context - și depropagandă, 

ceea ce de regulă ecaracteristicperioadelor electorale.  

Datele monitorizării mai arată că jurnaliștii sunt antrenați în campanii de propagandă. De 

asemenea, o parte dintre ei manifestă o abordare selectivă a faptelor și opiniilor, protejează 

imaginea unor politicieni și nu reflectă obiectiv realitatea.  

Alte instituții media decât cele menționate mai sus au reflectat subiectele monitorizate fără abateri 

semnificative de la normele deontologice sau, în funcție de specificul lor și aria de acoperire, nu au 

inclus aceste subiecte în știri. 

 

RECOMANDĂRI 

Instituțiile media și jurnaliștii în particular ar trebui să se abțină de la participarea în campanii de 

propagandă, iar în știri să reflecte faptele obiectiv, prezentând diferite puncte de vedere. Redacțiile 



 

 

ar trebui să selecteze pentru reflectare evenimentele în funcție de gradul de interes public pe care îl 

prezintă acestea și nu în funcție de interesele proprietarilor de media. 

Jurnaliștii ar trebui să abandoneze practicile neoneste de prezentare unilaterală a faptelor, de 

trunchiere a declarațiilor surselor și de scoatere din context, întrucât acestea, pe lângă faptul că 

induc în eroare consumatorul, vădesc neprofesionalism și rea-intenție, erodează încrederea în presă 

și le afectează reputația profesională. 

Managerii nu ar trebui să utilizeze propriile instituții de presă ca instrumente de propagandă și de 

promovare a intereselor, în detrimentul informării echidistante a publicului. 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar urma să monitorizeze modul în care radiodifuzorii 

reflectă subiectele referitoare la schimbarea sistemului electoral prin introducerea sistemului de vot 

uninominal sau a celui mixt, pentru a se asigura că oamenii nu sunt manipulați, ci informați complet 

și echidistant despre avantajele și dezavantajele acestor sisteme. 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, pentru a evita 

riscul de a primi o informație eronatăși manipulatoare. 


