
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 4 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 
normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

1 decembrie  2016 - 1 februarie 2017 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul 

Campaniei media împotriva informației false și tendențioase STOP FALS!, 

desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism 

Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova 

(ATVJI). 



 

 

 

INFORMAȚII GENERALE 

În perioada 1 decembrie 2016 - 1 februarie 2017, Centrul pentru Jurnalism 

Independent a monitorizat 12 instituții media - portaluri de știri și posturi TV - pentru 

a identifica dacă în materialele jurnalistice difuzate se conțin încălcări ale normelor 

deontologice și elemente de manipulare informațională. A fost analizat modul în care 

instituțiile de presă din Republica Moldova reflectă evenimentele de interes public 

major din domeniul politicii, economiei, politicii externe etc., dacă respectă normele 

jurnalistice referitoare la: verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de 

opinii, asigurarea echilibrului în cazul știrilor conflictuale etc. Raportarea la Codul 

Deontologic și la lucrările științifice de referință a permis identificarea procedeelor și 

tehnicilor de manipulare informațională folosite de mass-media din Moldova. 

Scopul monitorizării: 

De a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, respectă 

deontologia profesională saudacă, dimpotrivă, folosesc procedee de manipulare.  

Monitorizarea a urmărit să scoată la iveală greșelile comise de jurnaliști, cu intenție 

sau fără, la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele de monitorizare 

să aibă un rol instructiv. Un alt scop al monitorizării este să contribuie la sporirea 

vigilenței consumatorilor de presă față de riscurile informării din surse nesigure și să-

i ajute să înțeleagă în ce mod presa poate manipula, astfel încât ei să poată distinge 

între un produs jurnalistic manipulator și unul care reflectă echidistant realitatea. 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate: 

 Aria de acoperire - națională 

 Limba - română și rusă 

 Impactul - tirajul și auditoriul 

Instituțiile de presă monitorizate: 

Audiovizual:Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Jurnal TV, Accent TV, 

RTR (buletinele de știri produse în Republica Moldova ), REN TV; 

Presa online: Ziarulnațional.md, Pan.md; Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, 

Sputnik.md, Deschide.md. 

Notă:Jurnal TV a fost monitorizat până la 15 ianuarie 2017, atunci când,ca urmare a 

modificării grilei de emisie au fost sistate buletinele de știri. 

Metodologie: 

Au fost selectate evenimentele din domeniile politic, economic și social de interes 

public major care au avut loc în perioada monitorizării și a fost analizată modalitatea 

în care aceste evenimente au fost reflectate în media. Au fost analizate limbajul și 

imaginile folosite de jurnaliști, modul de selectare a evenimentelor pentru reflectare, 

corectitudinea citării surselor, tonalitatea expunerii etc. prin prisma Codului 



 

 

Deontologic al Jurnalistului
1
, ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei 

responsabile și de calitate
2
 și noțiunilor de manipulare și propagandă, în sensul 

oferit deDicționarul de Sociologie
3
.  

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, 

grup, colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele 

inițiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, 

care distorsionează intenționat adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de 

decizie. Spre deosebire de influența de tipul convingerii raționale, prin manipulare 

nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a situației, ci inculcarea 

unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare cu argumente 

falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

Propaganda: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a 

unor doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, 

în scopul influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, 

convingeri sau comportamente. Propaganda se realizează astfel, încât să conducă la 

realizarea scopurilor și intereselor grupului pe care îl servește, neexistând o 

propagandă neutrală valoric sau una obiectivă”. 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 decembrie 2016 - 1 februarie 

2017: 

 Validarea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, 13 

decembrie 2016; 

 Adoptarea în prima lectură a proiectelor de lege cu privire la amnistia fiscală și 

liberalizarea capitalului, 16 decembrie 2016; 

 Protestele angajaților din învățământ, 17 ianuarie 2017; 

 Declarația președintelui Igor Dodon privind anularea Acordului de Asociere la 

UE, 17 ianuarie 2017;  

 Bilanțul activității Guvernului la un an de la învestire, 20 ianuarie 2017. 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

Datele monitorizării relevă faptul că unele materiale jurnalistice au fost realizate cu 

abateri de la normele deontologice. De asemenea, au fost identificate elemente 

caracteristice practicilor de propagandă și manipulare informațională, cum ar fi: 

Prezentarea selectivă a faptelor - Publika TV, Prime TV, Deschide.md, Accent 

TV; 

                                                 
1
Codul deontologic al jurnalistului din Republica 

Moldova,http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 
2
Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3
Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-
Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

Omisiunea unor fapte din relatarea subiectelor - abatere constatată la Publika TV, 

Prime TV, Accent TV, Pan.md, Sputnik.md, RTR, Gagauzinfo.md, 

Newspmr.com; 

Omisiunea subiectelor
4
 de pe agenda zilei - Accent TV, RTR, Pan.md; 

Lipsa pluralismului de opinii - încălcare a Codului Deontologic și a Codului 

Audiovizualului, constatată laPublika TV și Prime; 

Estomparea - prezentarea detaliilor sau a informațiilor irelevante în detrimentul 

esenței - Publika TV; 

Generalizarea - prezentarea unei opinii sau idei drept opinie a majorității - Publika 

TV; 

Manipulare prin imagini - tehnică utilizată de Publika TV. 

 

III. ANALIZA DATELOR 

Subiectul 1. Validarea rezultatelor alegerilor prezidențiale de la 13 noiembrie 

2016
5
 

La 13 decembrie 2016 Curtea Constituțională a validat rezultatele turului doi al 

alegerilor prezidențiale, iar liderul Partidului Socialiștilor, Igor Dodon, a fost declarat 

oficial președinte al Republicii Moldova. În timpul ședinței, reprezentanții Partidului 

Acțiune și Solidaritate (PAS), a cărui candidată, Maia Sandu, a pierdut scrutinul din 

13 noiembrie, au depus o contestație, invocând inclusiv faptul că mii de moldoveni 

din diaspora nu au putut vota, și au solicitat invalidarea alegerilor. Același lucru l-au 

cerut câțiva tineri dintr-o organizație unionistă, care au protestat în fața Curții.  

Publika TV, în principala ediție de știri a zilei, și Prime TV la „Primele știri” au 

prezentat selectiv informația, anunțând despre decizia Curții Constituționale și 

protestele tinerilor, însă au trecut sub tăcere contestația depusă de PAS și 

argumentele întru susținerea acesteia. În condițiile în care, după turul doi de scrutin, 

sute de cetățeni moldoveni, stabiliți peste hotare, au sesizat instanțele de judecată, 

acuzând încălcarea dreptului la vot, iar PAS a depus mai multe acțiuni judiciare 

privind încălcarea legislației electorale, argumentele aduse de reprezentantul 

partidului în favoarea invalidării scrutinului constituie fapte relevante, fără de care 

știrea nu este completă. De asemenea, validarea alegerii președintelui țării este în sine 

unul dintre cele mai importante evenimente din viața unui stat, respectiv ar fi trebuit 

reflectat pe larg, cu toate faptele produse în ziua evenimentului, precum si cu 

background-ul corespunzător. Cele două știri au fost construite pe fapte selectate 

însă, unele fiind omise, iar omisiunea este o tehnică de manipulare informațională. 

                                                 
4
HERJEU, Radu. Tehnici de manipulare, propagandă și persuasiune în televiziune, 

https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-
tv.pdf 
5
Studiu de caz 1, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-validarea-rezultatelor-alegerilor-prezidentiale-de-la-

13-noiembrie-2016-omisiuni-si-abordare-selectiva/ 

http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4757751.html#gallery
http://www.prime.md/rom/news/politics/item43685/
https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-tv.pdf
https://dorinpopa.files.wordpress.com/2008/04/herjeu-radu-tehnici-de-propaganda-manipulare-si-pers-in-tv.pdf
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-validarea-rezultatelor-alegerilor-prezidentiale-de-la-13-noiembrie-2016-omisiuni-si-abordare-selectiva/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-validarea-rezultatelor-alegerilor-prezidentiale-de-la-13-noiembrie-2016-omisiuni-si-abordare-selectiva/


 

 

După o tehnică similară a fost prezentat evenimentul și în buletinul de știri de la 

Accent TV, unde nu s-a spus nimic despre contestația depusă de PAS și protestul din 

fața Curții Constituționale, dar și la Sputnik.md, care la fel a omis unele detalii. 

Portalul a informat selectiv despre validarea alegerilor, prezentând doar o parte din 

faptele relevante. La fel, publicația online Pan.md, care a transmis două știri despre 

eveniment, nu s-a oprit la detaliile ședinței - raportul CEC sau contestația PAS. 

Celelalte media monitorizate au reflectat evenimentul respectând, în general, normele 

deontologice și standardele de pluralism și echidistanță. 

2. Adoptarea în prima lectură a proiectelor de lege cu privire la amnistia fiscală 

și liberalizarea capitalului
6
 

Un grup de deputați, din care a făcut parte și președintele 

Parlamentului,AndrianCandu, a depus în Legislativ, la 1 decembrie 2016, două 

proiecte de lege ce prevăd ca persoanele care au capital nedeclaratsub formă de 

bunuri, bani, acțiuni sau cote-părți în societăți comerciale, să-l poată declara, plătind 

2% din valoare și plasându-l astfel în circuitul legal, însă fără să fie pedepsite pentru 

eschivarea de la plata impozitelor. Proiectele au fost adoptate în prima lectură în 

procedură de urgență, la 16 decembrie 2016. Organizațiile neguvernamentale active 

pe segmentele economie, integritate și anticorupție au explicat pericolele pe care le 

implică adoptarea proiectelor, iar unii politicieni din Opoziție au declarat că în acest 

mod guvernarea ar încerca să legalizeze banii obținuți în urma fraudei bancare din 

2014. Subiectul a fost reflectat în presă, în special, la 14 decembrie când în Parlament 

au fost organizate dezbateri publice și 16 decembrie când proiectele au fost adoptate 

în plen. La 16 decembrie, reprezentanți ai unor organizații neguvernamentale au 

protestat în fața Parlamentului, cerând scoaterea proiectelor de pe agenda 

legislativului, iar patru zile mai târziu, pe 21 decembrie, Oficiul Băncii Mondiale la 

Chișinău anunța, într-un comunicat, că prevederile propuse comportă „un șir de 

riscuri de integritate”. 

Publika TV și Prime TV au transmis despre dezbaterea din Parlament o știre cu titlul 

„Proiectul legii privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală. Declarațiile 

președintelui Parlamentului”, care a fost marcată de lipsă de pluralism. Raportul de 

surse utilizate în știre - trei reprezentanți ai autorităților care exprimă o opinie pro 

amnistie și un expert care exprimă o părere neutră - denotă carențe în echilibrul știrii 

și lipsa pluralismului de opinie. De asemenea, faptele au fost prezentate selectiv, din 

știre lipsind secvențe din intervențiile acelor participanți la dezbatere, care au criticat 

proiectele de lege. În consecință, produsul care a avut formă de știre nu a fost unul 

informativ, întrucât nu a răspuns la una dintre principalele întrebări ale știrii: de ce?  

De ce autoritățile propun noile prevederi, de ce anume la acel moment, de ce sunt 

necesare țării și care vor fi consecințele acestei amnistii fiscale? În ambele cazuri -

șiîn egală măsură la Publika și la Prime -reporterii nu au considerat oportun să 

anunțe cine sunt autorii proiectului și nu au spus că, de fapt, unul dintre ei este chiar 

AndrianCandu, folosit ca sursă în știre. Detaliul este relevant, în condițiile în care 
                                                 
6
Studiu de caz 2, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-lege-cu-

privire-la-amnistia-fiscala-si-liberalizarea-capitalului/ 

http://a-tv.md/index.php?newsid=24519
https://sputnik.md/politics/20161213/10313764/moldova-Igor-Dodon-presedinte.html
http://pan.md/politika/ks-prinimaet-segodnya-reshenie-o-podtverjdenii-rezultatov-prezidentskih-vyiborov
http://www.worldbank.org/ro/news/press-release/2016/12/21/world-bank-statement-on-capital-liberalization-and-fiscal-stimulation-law-in-moldova
http://www.publika.md/proiectul-legii-privind-liberalizarea-capitalului-si-stimularea-fiscala-declaratiile-presedintelui-parlamentului_2843491.html
http://www.publika.md/proiectul-legii-privind-liberalizarea-capitalului-si-stimularea-fiscala-declaratiile-presedintelui-parlamentului_2843491.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-lege-cu-privire-la-amnistia-fiscala-si-liberalizarea-capitalului/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-adoptarea-prima-lectura-proiectelor-de-lege-cu-privire-la-amnistia-fiscala-si-liberalizarea-capitalului/


 

 

normele propuse au fost contestate puternic pe motiv că ar fi dăunătoare pentru 

economie și sistemul de integritate al țării. De asemenea, reporterii au omis și faptul 

că proiectele au fost examinate în procedură de urgență, fără să existe avizul 

Guvernului, procedural obligatoriu, și fără consultarea partenerilor de dezvoltare - 

FMI și Banca Mondială. 

La omisiunes-a recurs și în știrile de la Prime TV și Publika TVdin ziua de 16 

decembrie, când cele două proiecte au fost adoptate în prima lectură. Reporterii au 

relatat despre eveniment fără să vorbească despre protestul din fața Parlamentului și 

despre dezbaterile din plen, unde deputații din Opoziție au criticat dur proiectele. 

Deschide.md a realizat la subiect o știrecu titlul: „Candu la dezbateri: liberalizarea 

capitalului și stimularea fiscală sunt niște drepturi, nu obligații”, în care reporterul a 

explicat detaliat ce reprezintă și cum vor funcționa prevederile, însă nu a inclus și 

opiniile critice exprimate de alți participanți, citânddoar reprezentanții autorităților, 

care au exprimat opinii pro. În treacăt, a fost citat expertul în economie Roman 

Chircă, care a spus că „o astfel de inițiativă este binevenită, dar că îi lipsește o 

componentă importantă, și anume, motivația persoanelor de a-și declara 

proprietățile”. Astfel, prin selectarea părtinitoare a opiniilor și lipsa pluralismului, 

cititorii nu au fost informați obiectiv, întrucât ei nu au aflat că normele propuse 

comportă și pericole, care au fost expuse pe larg și argumentate de către 

reprezentanții societății civile. 

Deși omisiuneasubiectelor de pe agenda zilei este o tehnică frecventă de manipulare 

informațională, postul RTR Moldova nu a reflectat, în edițiile sale de știri, nici 

dezbaterea din 14 decembrie șinici adoptarea, peste două zile, a celor două proiecte 

de legeÎn schimb a plasat, pe pagina sa web, o știre scurtă preluată de pe golos.md, cu 

titlul „МайяСандувышланапротестпротивзаконопроекта о 

либерализациикапитала”, în care a informat că lidera PAS, Maia Sandu, a participat 

alături de reprezentanți ai societății civile la un flashmob organizat în fața 

Parlamentului. 

Subiectul celor două proiecte de lege a lipsit și din buletinele de știri de la Accent 

TV- atât la 14 decembrie, cât și la 16 decembrie-, dar și de pe portalurile 

gagauzinfo.md și newspmr.ru.Celelalte mass-media monitorizate au reflectat 

subiectul respectând, în general, normele deontologice și standardele de pluralism și 

echidistanță. 

3. Protestele angajaților din învățământ
7
 

La începutul lunii ianuarie 2017, Federația Sindicală a Educației și Științei a înaintat 

Guvernului o serie de revendicări, între care majorarea cu 50% a salariilor 

profesorilor. Liderii sindicali au discutat subiectul în cadrul mai multor întâlniri cu 

reprezentanții Cabinetului de miniștri, iar la 17 ianuarie câteva sute de angajați în 

învățământ au protestat în PMAN. După ce reprezentanții Executivului au promis 

schimbarea metodologiei de calculare a salariilor în educație, indexarea burselor cu 

                                                 
7
Studiu de caz 3, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestele-angajatilor-din-invatamant-relatate-cu-

omisiuni-pentru-face-loc-laudelor-la-adresa-guvernului/ 

http://deschide.md/ro/stiri/politic/4457/Candu-la-dezbateriLiberalizarea-capitalului-%C8%99i-stimularea-fiscal%C4%83-sunt-ni%C8%99te-drepturi-nu-obliga%C8%9Bii.htm
http://deschide.md/ro/stiri/politic/4457/Candu-la-dezbateriLiberalizarea-capitalului-%C8%99i-stimularea-fiscal%C4%83-sunt-ni%C8%99te-drepturi-nu-obliga%C8%9Bii.htm
http://rtr.md/novosti/politika/majya-sandu-vyshla-na-protest-protiv-zakonoproekta-o-liberalizacii-kapitala
http://rtr.md/novosti/politika/majya-sandu-vyshla-na-protest-protiv-zakonoproekta-o-liberalizacii-kapitala
http://a-tv.md/index.php?newsid=24565
http://a-tv.md/index.php?newsid=24660
http://newspmr.ru/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestele-angajatilor-din-invatamant-relatate-cu-omisiuni-pentru-face-loc-laudelor-la-adresa-guvernului/
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-protestele-angajatilor-din-invatamant-relatate-cu-omisiuni-pentru-face-loc-laudelor-la-adresa-guvernului/


 

 

5% și majorarea indemnizației unice pentru profesorii începători, liderii sindicali au 

anunțat că sistează protestul și așteaptă ca Guvernul să pună în practică cele promise. 

Publika TV a tratat subiectul în mai multe știri difuzate în zilele de 10-18 ianuarie. 

Toate au fost întocmite din perspectivă guvernamentală, fără ca să fie expuse clar 

revendicările profesorilor, ceea ce constituie prezentarea selectivă a faptelor. La 

fel, în știrile difuzate la TV și plasate, ulterior, pe pagina web a postului, secvențele 

din cadrul discuțiilor sindicaliștilor cu Pavel Filip au fost selectate în așa fel, încât în 

ele au nimerit doar argumentele premierului și niciuna dintre pretențiile față de 

guvernare, sonorizate de liderii sindicatelor. (Vezi exemplu, știrile „Salarii mai mari 

în educație! Solicitările premierului Pavel Filip”, din 10 ianuarie și „Premierul Pavel 

Filip în dialog cu sindicatele din învățământ: la cinci din șase solicitări au fost găsite 

soluții”, din 11 ianuarie). În cea de-a doua știre, deși în titlu și în manșetă se vorbește 

despre existența a șase revendicări, în text nu se spune care sunt acestea, precum nu 

se spune care sunt cele cinci soluții identificate. La fel, nici din această știre 

consumatorii de media n-au aflat opinia sindicaliștilor cu care a negociat premierul în 

privința celor cinci soluții.  

Tehnicile de manipulare informațională -omisiunea și prezentarea selectivă a 

faptelor - au fost preluate și în următoarea știre la acest subiect, difuzată la 16 

ianuarie cu titlul: „Pavel Filip, la întrevederea cu sindicatele: Soluțiile se identifică în 

cadrul dialogului”. În ziua protestului profesorilor, la ora 16.47, pe Publika.md, a 

apărut știrea cu titlul „Sindicatele din învățământ sistează protestele”, fără să se spună 

mai întâi că, mai devreme, în fața Guvernului au avut totuși loc proteste. În aceeași 

seară, în principala ediție de știri a zilei de la Publika TV, Newsroom, care începe la 

ora 19.00, a fost difuzată o știre prin care a fost consemnat evenimentul, însă nu au 

fost oferite prea multe informații relevante. Reporterii au anunțat că protestatarii au 

cerut „majorarea salariului de funcție”, fără să precizeze cu cât. Nici în text și nici în 

cele câteva vox-uri culese de jurnalist de la participanții la manifestație nu a fost 

numită cota creșterii salariale solicitate. S-a anunțat că în fața manifestanților a ieșit 

viceministra Educației, Elena Cernei, care „a declarat că membrii Guvernului 

analizează posibilitatea majorării salariilor pentru profesori”, după care sindicaliștii ar 

fi decis să întrerupă protestele. Nici în declarațiile viceministreiCernei, nici în textul 

reporterului, nu au fost transmise informații concrete referitoare la soluțiile pentru 

revendicările profesorilor, ceea ce poate fi calificat ca o formă de estompare. S-a 

încercat ascunderea, pe cât este posibil, a informației care transmite ideea că în 

timpul Guvernării Filip în țară există probleme sociale și că cineva este nemulțumit 

de administrarea unor sectoare. 

Știrile difuzate la acest subiect de Prime TV au fost realizate dintr-o singură sursă - 

una oficială -, fiind expusă doar poziția Guvernului: „Premierul Pavel Filip în dialog 

cu sindicatele din învățământ - la cinci din șase solicitări au fost găsite soluții” și 

„Nou sistem de salarizare. Guvernul negociază cu sindicatele din învățământ”. 

Celelalte media monitorizate au reflectat protestul și revendicările Sindicatelor 

respectând, în mare, normele deontologice și standardele de pluralism și echidistanță. 

http://www.publika.md/salarii-mai-mari-in-educatie-solicitarile-premierului-pavel-filip_2865381.html
http://www.publika.md/salarii-mai-mari-in-educatie-solicitarile-premierului-pavel-filip_2865381.html
http://www.publika.md/premierul-pavel-filip-in-dialog-cu-sindicatele-din-invatamant-la-cinci-din-sase-solicitari-au-fost-gasite-solutii_2866181.html
http://www.publika.md/premierul-pavel-filip-in-dialog-cu-sindicatele-din-invatamant-la-cinci-din-sase-solicitari-au-fost-gasite-solutii_2866181.html
http://www.publika.md/premierul-pavel-filip-in-dialog-cu-sindicatele-din-invatamant-la-cinci-din-sase-solicitari-au-fost-gasite-solutii_2866181.html
http://www.publika.md/pavel-filip-la-intrevederea-cu-sindicatele-solutiile-se-identifica-in-cadrul-dialogului_2869881.html
http://www.publika.md/pavel-filip-la-intrevederea-cu-sindicatele-solutiile-se-identifica-in-cadrul-dialogului_2869881.html
http://www.publika.md/sindicatele-din-educatie-sisteaza-protestele-continua-negocierile-cu-guvernul_2870891.html
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4814291.html%23gallery
http://www.prime.md/rom/news/politics/item44638/
http://www.prime.md/rom/news/politics/item44638/
http://www.prime.md/rom/news/politics/item44884/


 

 

4. Declarația lui Igor Dodon la Moscova privind anularea Acordului de Asociere 

cu UE 

La 17 ianuarie 2017, președintele Igor Dodon a declarat la Moscova că, dacă partidul 

său va câștiga alegerile parlamentare din 2018, Legislativul de la Chișinău va anula 

Acordul de Asociere al Republicii Moldova la Uniunea Europeană, pe motiv că 

acesta nu ar fi adus niciun beneficiu țării noastre. Denunțarea Acordului, semnat la 27 

iunie 2014, ar însemna însă schimbarea cursului european al Republicii Moldova. 

Publika TV a transmis mai multe știri referitoare la vizita lui Igor Dodon, însă 

informația despre declarația privind anularea Acordului de Asociere a apărut în 

contextul reacției liderului PDM, Vlad Plahotniuc. Astfel, la ora 16.40, pe pagina 

web Publika.md a fost plasată știrea „REACȚIA președintelui PDM, Vlad 

Plahotniuc, la anunțul lui Dodon privind denunțarea Acordului de Asociere cu UE”, 

care este o secvență din unul dintre jurnalelePublika TV. Din știre, telespectatorii au 

fost informați mai întâi despre faptul că Vlad Plahotniuc, PDM și, în treacăt, Valeriu 

Munteanu de la PL se pronunță contra anulării Acordului, și abia apoi - că Dodon are 

o asemenea intenție. Astfel, a avut loc o inversare a faptelor al cărei scopa fost să 

scoată în evidență și să impună o opinie - în cazul dat, a lui Vlad Plahotniuc și PDM - 

în detrimentul expunerii firești a faptelor: mai întâi a fost declarația, apoi reacția. 

Știrea „Dodon, la Moscova: Dacă PSRM va avea majoritatea, voi anula Acordul de 

Asociere cu UE”, împreună cu video de la Moscova, a apărut pe Publika.md abia la 

ora 19.08. Ulterior, Publika TV a transmis și opiniile unor experți invitați în platou, 

dar și reacția premierului Pavel Filip la declarația lui Igor Dodon despre Acord. În 

știrea „Premierul Pavel Filip comentează în presa internațională declarațiile făcute de 

președintele Dodon la Moscova”, reporterii au anunțat că prim-ministrul moldovean a 

declarat, pentru Associated Press, că „nu va permite nimănui să anuleze Acordul de 

Asociere”, declarațiile luifiind preluate de „mai multe instituții media din Statele 

Unite, dar și din Europa”. Totuși, din link-urile incluse în știre, doar două fac referire 

la știri privind declarația premierului. Celelalte sunt fie inaccesibile, fie fac referire la 

știri  în care nu este vorba de premier. 

Modul de prezentare a acestui subiect - prin inversarea faptelor și prin accentul pus 

pe „succesul” din presa internațională al premierului de la Chișinău, dar și prin lipsa 

reacțiilor altor politicieni locali, care puteau fi solicitați de jurnaliști să comenteze 

declarațiile președintelui moldovean - arată că s-a urmărit crearea unei imagini de 

„salvatori” pentru Vlad Plahotniuc și Pavel Filip, mai puțin informarea și explicarea 

pentru publicul larg a contextului și a consecințelor celor declarate de Igor Dodon.  

Prime TV a transmis două știri la subiectul dat: una despre declarațiile lui Igor 

Dodon, a doua conținând, ca și știrea de la Publika, opinia lui Vlad Plahotniuc (două 

alineate), poziția PDM (trei alineate) și o frază din reacția lui Valeriu Munteanu de pe 

Facebook. La rândul său, portalul Pan.md nu a transmis nicio știre despre declarația 

făcută de Dodonla Moscova. Excluderea/omisiunea de pe agenda zilei a subiectelor 

relevante sau înlocuirea lor cu altele neimportante reprezintă o tehnică de manipulare. 

http://www.publika.md/reactia-presedintelui-pdm-vlad-plahotniuc-la-anuntul-lui-dodon-privind-denuntarea-acordului-de-asociere-cu-ue_2870881.html
http://www.publika.md/reactia-presedintelui-pdm-vlad-plahotniuc-la-anuntul-lui-dodon-privind-denuntarea-acordului-de-asociere-cu-ue_2870881.html
http://www.publika.md/dodon-la-moscova-daca-psrm-va-avea-majoritatea-voi-anula-acordul-de-asociere-cu-uniunea-europeana_2870791.html
http://www.publika.md/dodon-la-moscova-daca-psrm-va-avea-majoritatea-voi-anula-acordul-de-asociere-cu-uniunea-europeana_2870791.html
http://www.publika.md/premierul-pavel-filip-comenteaza-in-presa-internationala-declaratiile-facute-de-presedintele-dodon-la-moscova_2871901.html
http://www.publika.md/premierul-pavel-filip-comenteaza-in-presa-internationala-declaratiile-facute-de-presedintele-dodon-la-moscova_2871901.html
http://www.prime.md/rom/news/politics/item44824/
http://www.prime.md/rom/news/politics/item44846/


 

 

Gagauzinfo.md a reflectat vizita lui Igor Dodon la Moscova, declarația despre Acord 

regăsindu-se într-un video cu o durată de 29 de minute, pe care Gagauzinfo.md l-a 

preluat. De asemenea, portalul a omis reacțiile la declarațiile lui Igor Dodon.    

Accent TV a reflectat vizita la Moscova pe larg, declarația referitoare la denunțarea 

Acordului de Asociere fiind inserată în una dintre știri, de rând cu alte fragmente din 

discursul lui Igor Dodon. Postul a omis să transmită reacțiile politicienilor din țară la 

declarațiile președintelui Dodon, inclusiv la cea referitoare la Acordul de Asociere. 

Și la RTR Moldova, în principala ediție de știri a zilei, declarația în cauză a fost 

inclusă într-un colaj despre care prezentatoarea a anunțat că va conține cele mai 

relevante declarații ale lui Igor Dodon și Vladimir Putin. Jurnaliștii au tratat anunțul 

referitor la intenția de a anula Acordul de Asociere ca pe oricare altă declarație și au 

omis reacțiile pe care acesta le-a generat în țară în aceeași zi. La fel, din știre au lipsit 

informațiile de context despre acest subiect.Celelalte instituții media monitorizate - în 

special,Ziarul NaționalșiDeschide.md- au reflectat evenimentul respectând, în 

general, normele deontologice și standardele de pluralism și echidistanță jurnalistice. 

5. Bilanțul activității Guvernului la un an de la învestire
8
 

La 20 ianuarie 2017, Prim-ministrul Pavel Filip a susținut un briefing, în care a făcut 

bilanțul activității Guvernului pe care îl conduce, cu prilejul unui an de la învestire, 

care se împlinea în acea zi. Premierul a trecut în revistă, în termeni pozitivi, 

acțiunileExecutivului și a adresat mai multe mesaje Opoziției, reproșându-i, între 

altele, că ar fi făcut previziuni pesimiste și că nu ar fi crezut în reușita echipei 

guvernamentale. 

Publika TV, în principala ediție de știri a zilei, Newsroom, a difuzat un subiect cu 

mai multe componente, inclusiv o intervenție live. Reporterii au transmis declarațiile 

premierului și le-au comentat, accentuând că acțiunile enumerate de Pavel Filip au 

fost posibile „datorită eforturilor depuse de echipa pe care o conduce”. Prin text 

și comentarii jurnaliștii de la Publika i-au substituit, de facto, pe reprezentanții 

Guvernului, care în mod firesc își apără cauza și luptă cu oponenții politici. Totodată, 

reporterii au omis informațiile de context sau background-ul care, în știri, are rolul să 

completeze tabloul celor prezentate și să-i ajute pe consumatori să-și facă o impresie 

adecvată asupra celor întâmplate. De exemplu, din știrile de la Publika TV a lipsit 

informația despre faptul că Guvernul Filip a fost învestit noaptea, în pofida masivelor 

proteste stradale, dar și despre faptul că Legea cu privire la Procuratură, enumerată de 

premier printre reușite, a fost votată de Parlament, și nu de Guvern, și că s-a 

întâmplat aceasta nu la inițiativa Executivului, ci a fost o condiție pusă de partenerii 

europeni.  

Tot la Publika TV,pe 21 ianuarie,a fost difuzată știreacu titlul „Suntem mulțumiți!” 

Ce spun moldovenii despre Guvernul Pavel Filip”, realizată în baza unui vox-populi. 

În introducere, prezentatorul a anunțat că „Guvernul condus de Pavel Filip a trecut 

                                                 
8
Studiu de caz 4, http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-bilantul-activitatii-guvernului-la-un-de-la-

investire/#prettyPhoto 

http://gagauzinfo.md/index.php?newsid=30601
http://a-tv.md/index.php?newsid=25601
https://www.youtube.com/watch?v=KVOgEwupsFA&index=44&list=PLUIteKEAZKOuHEI-x2KWAVyl6lAZJgksy
http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331_video_4820221.html#gallery
http://www.publika.md/suntem-multumiti-ce-spun-moldovenii-despre-guvernul-condus-de-pavel-filip_2874921.html
http://www.publika.md/suntem-multumiti-ce-spun-moldovenii-despre-guvernul-condus-de-pavel-filip_2874921.html
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-bilantul-activitatii-guvernului-la-un-de-la-investire/#prettyPhoto
http://mediacritica.md/ro/studiu-de-caz-bilantul-activitatii-guvernului-la-un-de-la-investire/#prettyPhoto


 

 

testul încrederii” și că „moldovenii au dat o notă bună Cabinetului de miniștri”, iar 

cele opt persoane care apar intervievate în stradă au exprimat doar opinii favorabile la 

adresa lui Filip, ceea ce indică asupra faptului că ele au fost selectate special pentru a 

lăsa impresia că în societate există o opinie omogenă (pozitivă) despre activitatea 

premierului. La fel, prin textul prezentatorului s-a generalizat: „Moldovenii au dat o 

notă bună”. Această afirmație este falsă, or, opiniile exprimate de opt moldoveni nu 

pot fi date drept opinia tuturor. În plus, în aceeași știre, pe fundalul vocii oamenilorau 

fost proiectate de două ori imagini în care în cadru apăreau Pavel Filip și Vlad 

Plahotniuc, iar în spatele lor - un panou cu însemnele Partidului Democrat. O singură 

dată, în știre, Pavel Filip a fost arătat de la tribuna Guvernului și niciodată - alături de 

membrii Cabinetului. Astfel, mesajul transmis printr-o asemenea manipulare prin 

imagini este că activitatea bună a premierului este și un merit al lui Vlad Plahotniuc, 

precum și că se datorează faptului că Pavel Filip face parte din Partidul Democrat.  

Postul Accent TV nu a reflectat bilanțul făcut de Prim-ministru nici în ediția de știri 

de limbă română, nici în cea de limba rusă.Reiterăm, aici, că omisiunea subiectelor 

relevante de interes public din programul zilei este o tehnică de manipulare. 

 

CONCLUZII 

Tendințele de încălcare a normelor deontologice și de utilizare a tehnicilorde 

manipulare în reflectareaevenimentelor de interes public major, semnalate în 

rapoartele
9
 CJI din anul 2016

10
, s-au menținut și pe parcursul lunilor decembrie 2016 

și ianuarie 2017, însă au avut o intensitate mai mică. Acest fapt poate fi explicat prin 

perioada monitorizării - una post-electorală,când interesele politicienilor/grupurilor 

care dețin instituții media nu au mai fost atât de acute ca în campania electorală.În 

consecință, tehnicile de manipulare folosite au fost mai puține, cea mai frecventă 

fiind omisiunea - atunci când din știri au fost omise evenimente sau detalii ce l-ar 

dezavantaja pe proprietarul instituției media sau i-ar avantaja pe adversarii acestuia. 

Datele monitorizării arată că preocuparea unor jurnaliști la reflectarea evenimentelor 

de interes public nu este informarea completă, echilibrată și echidistantă a publicului, 

ci accentuarea meritelor unor politicieni sau denigrarea altora. 

În cea mai mare parte, în știrile difuzate de mass-media monitorizate a persistat 

tendința de a-i prezenta într-o lumină exclusiv pozitivă pe unii subiecți și de a-i 

dezavantaja mediatic pe alții - prin selectarea faptelor, omisiuni, exagerări, prin 

estomparea elementelor negative. Drept urmare, în multe cazuri, faptele au fost 

prezentate unilateral, fără asigurarea echilibrului știrilor și a pluralismului de opinii. 

                                                 
9
Raport de monitorizare nr. 1, http://media-

azi.md/sites/default/files/CJI_Media_Monitoring_Report_Nov.2015-Jan.2016_RO.PDF 
10

Raport de monitorizare nr. 2, http://mediacritica.md/wp-
content/uploads/2016/05/Raport_trimestrial_de_monitorizare_CJI.pdf 

http://a-tv.md/index.php?newsid=24806
http://a-tv.md/index.php?newsid=24805
http://media-azi.md/sites/default/files/CJI_Media_Monitoring_Report_Nov.2015-Jan.2016_RO.PDF
http://media-azi.md/sites/default/files/CJI_Media_Monitoring_Report_Nov.2015-Jan.2016_RO.PDF
http://mediacritica.md/wp-content/uploads/2016/05/Raport_trimestrial_de_monitorizare_CJI.pdf
http://mediacritica.md/wp-content/uploads/2016/05/Raport_trimestrial_de_monitorizare_CJI.pdf


 

 

Elemente de manipulare informațională au fost constatate mai des în știrile 

PublikaTV, Prime TV, Accent TV și, mai puțin, la Sputnik, Deschide.md, Pan.mdși 

RTR. 

 

RECOMANDĂRI 

La selectarea subiectelor pentru reflectare în edițiile informative, instituțiile media ar 

trebui să țină cont de gradul de interes public pe care îl reprezintă fiecare subiect, 

precum și de importanța și impactul acestuia pentru societate; la realizarea știrilor, 

reporterii să pornească de la o perspectivă neutră asupra subiectelor, pentru a reflecta 

corect realitatea și a oferi publicului o informație obiectivă, echidistantă și clară. 

Managerii instituțiilor de presă ar trebui să ceară de la angajați - ori să-i instruiască, 

dacă este cazul - ca aceștia să se conducă de normele Codului Deontologic și de 

standardele de calitate existente în jurnalism. Instituțiile media ar trebui să se abțină 

de la lăudarea și exagerarea, prin diferite tehnici, a meritelor unor politicieni și de la 

desconsiderarea altora. Din știri, publicul urmează să fie informat, și nu influențat.  

Jurnaliștii ar trebui să abandoneze practicile de prezentare unilaterală a faptelor. 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar trebui să monitorizeze modul în care 

radiodifuzorii asigură pluralismul de opinie și respectă legislația și normele europene 

în domeniul audiovizualului cu privire la informarea corectă, obiectivă și pluralistă. 

Este important ca autoritatea de reglementare să se autosesizeze în caz de necesitate. 

Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media, 

pentru a evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare. 


