
 

 

     

 

 

 

 

 

 

Raport de monitorizare nr. 2 

 

Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a 

normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton 

 

1 februarie 2016 - 30 aprilie 2016 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul 

Campaniei media împotriva informației false și tendențioase - STOP FALS!, 
desfășurată de Asociația Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism 

Independent (CJI) și Asociația VIP a Telejurnaliștilor Independenți din Moldova 

(ATVJI). 
 

http://api.md/category/stop-fals


 

 

 

I. INFORMAȚII GENERALE 

În perioada 1 februarie - 30 aprilie 2016, Centrul pentru Jurnalism Independent a monitorizat 12 

instituții media - portaluri de știri și posturi TV - pentru a identifica dacă în materialele jurnalistice 

difuzate se conțin încălcări ale normelor deontologice și elemente de manipulare informațională. A 

fost analizat modul în care mass-media vizate reflectă evenimentele de interes public din domeniul 

politicii, economiei, politicii externe, dacă sunt respectate normele jurnalistice referitoare la 

verificarea informațiilor din câteva surse, pluralismul de opinie, asigurarea echilibrului în cazul 

știrilor conflictuale etc. Raportarea la Codul Deontologic și la lucrările științifice de referință a 

permis depistarea procedeelor și tehnicilor folosite de presa din Republica Moldova pentru a 

influența publicul prin răspândirea de mesaje manipulatoare. 

Scopul monitorizării 

De a stabili dacă mass-media, în abordarea subiectelor de interes public, respectă deontologia 

profesională sau recurg la procedee de manipulare, și de a identifica respectivele procedee. De 

asemenea, monitorizarea a urmărit să scoată la iveală greșelile comise de jurnaliști, cu intenție sau 

fără, la relatarea faptelor, astfel încât studiile de caz și rapoartele să aibă un rol instructiv. Un alt 

scop al monitorizării este să contribuie la sporirea vigilenței consumatorilor de presă față de 

riscurile informării din surse nesigure. Astfel, monitorizarea îi ajută pe consumatori să înțeleagă în 

ce mod presa poate manipula, să poată distinge între un produs jurnalistic manipulator și unul ce 

reflectă echidistant realitatea, și să îi încurajeze ca să consulte mai multe surse de informare atunci 

când au dubii asupra credibilității unor informații. 

Criteriile de selectare a instituțiilor de presă monitorizate 

Aria de acoperire: națională și regională 

Limba: română și rusă 

Impactul: tirajul și auditoriul 

 

Presa scrisă: Ziarul Național, Panorama (versiunile online ale acestor publicații) 

Audiovizual: Publika TV (știri de pe Publika.md), Prime TV, Jurnal TV, Accent TV, RTR 

Moldova, REN TV 

Presa online: Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, Sputnik.md, Deschide.md 

 

Metodologia 

Au fost selectate evenimentele politice, economice și sociale de interes public, care au avut loc în 

perioada monitorizării și, raportat la normele Codului Deontologic al Jurnalistului, dar și la tehnicile 

de manipulare informațională, a fost analizată modalitatea în care aceste evenimente au fost 

reflectate în mass-media. Au fost analizate limbajul și imaginile folosite de jurnaliști, modul de 

selectare a evenimentelor pentru reflectare, corectitudinea citării surselor, tonalitatea expunerii etc. 

prin prisma Codului Deontologic al Jurnalistului
1
, a ghidurilor și recomandărilor în domeniul presei 

                                                 
1 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf


 

 

responsabile și de calitate
2
 și a noțiunilor de manipulare și propagandă, în sensul oferit de 

Dicționarul de Sociologie
3
. 

Manipularea este definită ca: „Acțiunea de a determina un actor social (persoană, grup, 

colectivitate) să gândească și să acționeze într-un mod compatibil cu interesele inițiatorului, iar nu 

cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune care distorsionează intenționat 

adevărul, lăsând impresia libertății de gândire și de decizie. Spre deosebire de influența de tipul 

convingerii raționale, prin manipulare nu se urmărește înțelegerea mai corectă și mai profundă a 

situației, ci întipărirea în minte a unei înțelegeri convenabile, recurgându-se la inducerea în eroare 

cu argumente falsificate, cât și la apelul la palierele emoționale non-raționale”. 

Propaganda este definită ca: „Activitatea sistematică de transmitere, promovare sau răspândire a 

unor doctrine, teze sau idei de pe pozițiile unei anumite grupări sociale și ideologii, în scopul 

influențării, schimbării, formării unor concepții, atitudini, opinii, convingeri sau comportamente. 

Propaganda se realizează astfel, încât să conducă la realizarea scopurilor și intereselor grupului 

pe care îl servește, neexistând o propagandă neutrală valoric sau obiectivă”. 

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 februarie - 30 aprilie 2016 sunt: 

 Votarea Legii cu privire la Procuratură (23 și 25 februarie) 

 Conferința de pace de la Munchen (13 februarie) 

 Eliberarea din arest a „grupului Petrenco” (22 februarie) 

 Adunarea Generală a Judecătorilor (11 martie) 

 Manifestațiile organizate la 2 martie cu ocazia împlinirii a 24 de ani de la declanșarea 

războiului de pe Nistru (2 martie) 

 Protestele șoferilor și proprietarilor de automobile înmatriculate peste hotare (29 și 30 

martie) 

 Protestul organizat de Partidul „Platforma Demnitate și Adevăr” la 24 aprilie 

 Examinarea în instanța de judecată a dosarului de corupție deschis pe numele fostului 

prim-ministru Vlad Filat (luna aprilie) 

 

II. TENDINȚE GENERALE 

Datele monitorizării relevă faptul că unele materiale jurnalistice au fost realizate cu abateri de la 

normele deontologice și cu prezența unor elemente caracteristice practicilor de propagandă și 

manipulare informațională, între care vom evidenția: 

Prezentarea selectivă a faptelor – Abatere constatată, în special, în știrile despre protestul din 

Chișinău de la 24 aprilie publicate pe Publika.md, Sputinik.md, Newspmr.ru.  

Prezentarea unilaterală a faptelor - Știri dintr-o singură sursă au fost plasate pe Publika.md, 

Deschide.md și au vizat, preponderent, procesul de judecată în care este implicat liderul PLDM, 

Vlad Filat. 

Folosirea surselor anonime fără verificarea informației din surse independente - Abatere 

înregistrată la publicarea unei știri despre martorii apărării în dosarul Vlad Filat pe Deschide.md, 

Publika.md, Accenttv.md, Rtr.md. 

                                                 
2 

Ghid de stil cu norme etice pentru jurnaliști, API, 

http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf 
3 

Cătălin Zamfir, Lazăr Vlăsceanu, Dicționar de Sociologie, București, 1998, p. 332., p. 457. 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-

Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro 

http://www.publika.md/adevaratul-scop-al-protestului-soldat-cu-violente-organizat-de-partidul-platforma-da-fotoreport_2604351.html
http://sputnik.md/politics/20160311/5164338.html
http://newspmr.ru/
http://www.publika.md/eroii-nu-se-uita-victimele-razboiului-de-la-nistru-comemorate-la-chisinau-si-la-cocieri_2549991.html
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-%C3%AEn-care-pune-speran%C8%9Ba-Vlad-Filat.htm
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-%C3%AEn-care-pune-speran%C8%9Ba-Vlad-Filat.htm
http://www.publika.md/martorii-lui-filat-cine-sunt-persoanele-care-au-fost-chemate-sa-l-apere-in-instanta_2594241.html
http://accenttv.md/index.php?newsid=16720
http://rtr.md/novosti/politika/obnarodovan-spisok-svidetelej-vyzvannyx-advokatami-filata
http://www.unicef.org/moldova/Ghid_Etica_Jurnalist_RO.pdf
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro
http://vignette4.wikia.nocookie.net/nccmn/images/1/1c/Dictionar-de-Sociologie-Catalin-Zamfir-Lazar-Vlasceanu.pdf/revision/latest?cb=20150813042511&path-prefix=ro


 

 

Exacerbarea faptelor - Accentuarea nejustificată, intensificarea artificială a amplorii faptelor și 

exagerarea sentimentelor cu scopul de a promova anumite mesaje sau a discredita persoane sau 

grupuri. La astfel de procedee a recurs Jurnal TV în ediția de știri din 24 aprilie, când a relatat 

despre manifestația organizată de Platforma DA împotriva guvernării. 

Eliminarea subiectelor conflictuale de pe agenda mass-media
4
 - Procedeu aplicat la discutarea și 

adoptarea în Parlament a variantei finale a proiectului de Lege cu privire la procuratură  de Publika 

TV și Publika.md. 

Interpretarea/comentarea faptelor – Încălcarea normei Codului Deontologic, prin care jurnalistul 

își impune propria opinie în materiale informative a fost depistată la RTR, Sputnik.md, REN TV. 

Elemente de propagandă – Abatere constatată în subiectele despre Conferința de securitate de la 

Munchen la RTR și în câteva materiale relevante privind dosarul penal în care este inculpat Vlad 

Filat la Publika.md. 

Citarea inexactă și interpretarea mesajului surselor - Tehnică prin care mesajele surselor sunt citate 

selectiv și nuanțate prin formulările jurnalistului, astfel încât mesajul general transmis să 

corespundă intereselor celui care transmite; procedeu utilizat de Publika.md privind protestul din 24 

aprilie. 

Citarea experților necunoscuți și repetarea unei idei false pentru a-i conferi credibilitate. 

Aceste procedee au fost identificate în majoritatea știrilor despre protestul din centrul Chișinăului, 

de la 24 aprilie a.c., plasate pe Publika.md. 

Etichetarea - aplicarea de porecle sau calificative peiorative sau de altă natură, cu scopul de a slăbi 

autoritatea persoanei sau de a o discredita. Etichetarea a fost aplicată de Jurnal TV, la adresa 

politicianului Vlad Plahotniuc; de Publika TV la adresa oamenilor de afaceri Viorel și Victor Țopa 

și de Ziarul Național la adresa omului de afaceri Ilan Șor.  

Titluri/imagini, efecte video și audio - unele instituții de presă au selectat imaginile foto și video 

astfel, încât să prezinte subiecți sau grupuri în lumină negativă sau au folosit imagini care aveau 

doar tangențial legătură cu tema articolului, dar ajutau la accentuarea ideii promovate în text și, în 

acest mod, amplificau mesajul negativ pe care doreau să -l transmită publicului (Publika.md, 

Sputnik.md, ZiarulNațional.md). 

Manipularea emoțională prin folosirea muzicii și versurilor în edițiile informative din 24 aprilie la 

Jurnal TV. 

 

III. ANALIZA DATELOR 

Subiectul 1. Votarea Legii cu privire la Procuratură (23 și 25 februarie 2016)
5
 

La 23 februarie 2016, în ședința Comisiei parlamentare juridice, numiri și imunități au fost discutate 

proiectul Legii Procuraturii și pachetul de legi de reformare a sistemului de declarare a veniturilor și 

intereselor persoanelor cu funcții publice. Cele două documente au o relevanță majoră, întrucât 

implică reforme în sistemul judiciar și în cel de prevenire a corupției, iar adoptarea lor este una 

dintre condițiile puse de către partenerii externi ai Republicii Moldova pentru a continua creditării 

țării noastre. 

                                                 
4 

Tehnici de manipulare a electoratului prin cercetări de marketing, teză de doctor, Universitatea 

Transilvania, http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf 
5 

Studiu de caz, http://www.media-azi.md/ro/node/316974 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/jurnalul-orei-19-24-aprilie-10209808/#1
http://www.publika.md/proiect-revolutionar-deputatii-risca-sa-si-piarda-jobul-daca-nu-vor-face-asta_2541351.html
http://www.publika.md/proiect-revolutionar-deputatii-risca-sa-si-piarda-jobul-daca-nu-vor-face-asta_2541351.html
http://www.publika.md/proiect-revolutionar-deputatii-risca-sa-si-piarda-jobul-daca-nu-vor-face-asta_2541351.html
http://russia.tv/video/show/brand_id/5217/episode_id/1272262/
http://sputnik.md/moldova/20160424/6196466.html
http://ren.tv/novosti/2016-02-13/kerri-ukazal-rossii-dorogu-k-oslableniyu-sankciy
http://russia.tv/video/show/brand_id/5217/episode_id/1272262/
http://www.publika.md/dosarul-vlad-filat-martorii-alesi-de-aparare-nu-se-grabesc-sa-i-sara-in-ajutor-fostului-premier_2601401.html
http://www.publika.md/observatori-credo-protestele-din-centrul-capitalei-au-fost-acte-de-huliganism-si-in-forma-grava_2604711.html
http://www.publika.md/manifestatii-in-pman-cu-intarziere-de-o-ora-partidul-platforma-da-si-a-scos-simpatizantii-la-un-nou-protest_2603871.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/alterca-ii-la-casa-oligarhului-10209775/
http://www.publika.md/manifestatii-in-pman-cu-intarziere-de-o-ora-partidul-platforma-da-si-a-scos-simpatizantii-la-un-nou-protest_2603871.html
http://ziarulnational.md/live-video-sedintele-in-dosarul-filat-ar-putea-fi-publice-in-instanta-vor-veni-martorii-apararii/
http://www.publika.md/puscarie-sau-hotel-de-lux-conditiile-in-care-isi-asteapta-sentinta-vlad-filat_2598481.html
http://sputnik.md/moldova/20160415/5995607.html
http://ziarulnational.md/balbaieli-in-parlament-cum-a-justificat-sarbu-ca-se-leapada-de-amendamentele-buclucase/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/un-nou-protest-de-amploare-in-capitala-10209769/
http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%2520de%2520doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf
http://www.media-azi.md/ro/node/316974


 

 

La Publika TV subiectul discuțiilor în contradictoriu din cadrul Comisiei - unde deputatul democrat 

Sergiu Sârbu și Procurorul General de atunci, Corneliu Gurin, au propus câteva amendamente 

criticate de autorii proiectului - a fost totalmente trecut cu vederea. Postul a relatat, în două știri și în 

emisiunea Newsroom din aceeași zi de 23 februarie, despre un alt fapt de la ședința Comisiei 

parlamentare, și anume, că Ministerul Justiției, condus de un ministru al Partidului Democrat, a 

depus la Parlament un proiect de lege care prevede lipsirea de mandat a deputaților care nu își 

declară averile și interesele corect: „PROIECT REVOLUȚIONAR: Deputații riscă să-și piardă 

jobul, dacă nu vor face ASTA”. În acest caz s-a recurs la tehnica de manipulare numită „eliminarea 

subiectelor conflictuale de pe agenda mass-media”
6
, prin care se distrage atenția de la problemele 

existente și de la subiectele cu adevărat relevante prin înlocuirea cu altele pozitive și mai puțin 

stringente. Mai exact, un subiect relevant și de interes public a fost înlocuit cu unul în care 

reprezentanții unui partid, PD, au apărut într-o lumină exclusiv pozitivă. La 25 februarie 2016, când 

Legea Procuraturii a fost votată în lectură finală în Parlament fără amendamentele propuse de 

Sergiu Sârbu, întrucât acesta și le-a retras, Publika TV a tratat subiectul în treacăt, rezervându-i în 

ediția Newsroom 1,20 de minute, care a inclus și un insert video din declarația lui Andrian Candu. 

De notat că unui alt subiect din ședința Parlamentului - adoptarea unei declarații de intenții a 

Legislativului „privind stabilitatea și modernizarea țării” - i-au fost rezervate 2,31 de minute, care 

au inclus un reportaj din Parlament, cu patru inserturi video din declarațiile deputaților și o discuție 

în studio cu un reporter Publika TV. S-a conturat și aici intenția de estompare și de înlocuire a 

subiectelor relevante și de interes public cu altele de o relevanță scăzută. 

Ziarul Național a tratat subiectul în mai multe știri, însă într-un caz prezentarea faptelor a fost 

afectată de tendențiozitate, manifestată mai ales prin titlu și imagini. Este vorba de știrea intitulată 

„Bâlbâieli în Parlament. Cum a justificat Sârbu că se „LEAPĂDĂ„ de amendamentele buclucașe la 

Legea Procuraturii”, în care au fost aduse explicațiile deputatului PD în legătură cu faptul că a 

renunțat la câteva amendamente la proiectul Legii Procuraturii, pe care le propusese cu o zi înainte. 

Din titlu  devine clar că știrea nu este una neutră, reporterul folosind ironicul „se leapădă” în locul 

verbului neutru „a renunța”. În text au mai fost utilizate expresiile „Sârbu a încercat să dreagă 

busuiocul”, „s-a grăbit să explice Sârbu”, „a încercat să se justifice Sârbu”, care au o conotație 

peiorativă și nu ar trebui folosite într-un text neutru. La fel, în fotografia utilizată pentru ilustrarea 

textului, Sergiu Sârbu apare surprins cu o poziție a buzelor care sugerează că ar fi într-o stare de 

confuzie, ceea ce vine să accentueze mesajul transmis prin titlu. Astfel, reporterii au nuanțat cele 

expuse prin cuvinte, expresii și imagini care au lăsat să se întrevadă atitudinea lor față de unii 

subiecți ai știrilor. 

Știrea despre discuțiile din cadrul ședinței Comisiei parlamentare juridice, referitoare la proiectul 

Legii Procuraturii și care a fost difuzată de Jurnal TV la 23 februarie 2016, se încadrează în 

standardele de echilibru. Materialul a avut o durată de peste patru minute și a conținut inserturi 

video din declarațiile lui Tudor Deliu, Raisa Apolschi, Corneliu Gurin, Vlad Gribincea. Totodată, s-

a constatat nesepararea faptelor de opinie prin afirmația că „în apărarea amendamentului deputatului 

PD a sărit procurorul general” în știrea „Scandal pe reforma Procuraturii”, din 23 aprilie, iar în 

știrea intitulată „Legea Procuraturii, votată”, difuzată la 25 februarie, a lipsit background-ul sau 

informația de context. Consumatorii nu au fost informați de ce era necesară o nouă Lege a 

Procuraturii și de ce deputații au votat-o anume acum, câtă vreme adoptarea a fost tărăgănată etc. 

 

 

                                                 
6 

http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%20de%20doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf 

http://www.publika.md/proiect-revolutionar-deputatii-risca-sa-si-piarda-jobul-daca-nu-vor-face-asta_2541351.html
http://www.publika.md/proiect-revolutionar-deputatii-risca-sa-si-piarda-jobul-daca-nu-vor-face-asta_2541351.html
http://ziarulnational.md/balbaieli-in-parlament-cum-a-justificat-sarbu-ca-se-leapada-de-amendamentele-buclucase/
http://ziarulnational.md/balbaieli-in-parlament-cum-a-justificat-sarbu-ca-se-leapada-de-amendamentele-buclucase/
http://ziarulnational.md/balbaieli-in-parlament-cum-a-justificat-sarbu-ca-se-leapada-de-amendamentele-buclucase/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/2/23/scandal-pe-reforma-procuraturii-10194506/
http://jurnaltv.md/ro/news/2016/2/25/legea-procuraturii-votata-10194982/
http://www.unitbv.ro/Portals/31/Sustineri%252520de%252520doctorat/Rezumate/Vierasu.pdf


 

 

Subiectul 2. Conferința de securitate de la Munchen (13 februarie)
7
 

Programul de știri „Вести в субботу” din 13 februarie 2016, ora 20.00, difuzat de postul RTR din 

Rusia, a conținut un subiect referitor la Conferința de securitate de la Munchen, organizată 

tradițional în fiecare an și la care participă șefi de stat și de guvern din diferite țări. Materialul 

difuzat de jurnaliștii ruși a fost scris în stilul unui editorial - conținea comentarii, aprecieri, judecăți 

de valoare - și nu conform rigorilor știrii, care se bazează exclusiv pe fapte. Iată un fragment din 

textul prezentatorului: „De altfel, președintele în funcție al Ucrainei, Petro Poroșenko, era vădit 

nervos și extrem de transpirat, stând la panoul de discuții de la Munchen mai degrabă dintr-un alt 

motiv. Din care? Versiunea noastră, posibil neașteptată, este că Poroșenko s-a lăsat influențat de 

învățăturile lui George Soros”. În reportaj au fost inserate masiv fragmente din discursurile 

premierului rus Dmitri Medvedev și al ministrului rus de Externe, Serghei Lavrov, iar singurele 

inserturi video mai puțin favorabile Moscovei au fost cele ale Secretarului General NATO, Jens 

Stoltenberg, și președintei Lituaniei, Dalia Grybauskaite. În subiectul care a durat circa 13 minute, 

opiniile autorului au ocupat un spațiu aproape cu cel al faptelor. Nu a fost respectat nici echilibrul 

surselor și, chiar dacă Petro Poroșenko a participat la eveniment, reporterii au omis să insereze în 

subiect vreun fragment din discursul sau declarațiile acestuia. Aceasta deși, precum am aflat din alte 

media, Poroșenko a făcut la Munchen o adresare către președintele Rusiei: „Dle Putin, în Ucraina 

este agresiunea Dvs., nu război civil. În Crimeea nu este război civil, acolo sunt soldații Dvs., care 

au ocupat țara mea. În Siria nu este război civil, acolo are loc bombardarea, de către Dvs. a 

populației civile!..”. 

În concluzie, evenimentul de la Munchen a fost folosit de RTR pentru a propaga politica oficială a 

Federației Ruse, pentru a impune punctul de vedere al autorităților, pentru a lovi în adversar, a-l 

discredita și a induce oamenii în eroare și nu pentru a informa telespectatorii. Jurnaliștii postului au 

reușit toate acestea prin selectarea fragmentelor din discursurile vorbitorilor, pe care le-au inclus în 

știre, prin selectarea informațiilor legate de eveniment, prin încălcarea intenționată a normelor de 

asigurare a echilibrului știrii, prin comentarea faptelor, prin lansarea de acuzații fără probe. 

Și postul Ren TV a reflectat subiectul, inclusiv pe pagina sa web, inserând în prima zi a conferinței 

14 știri la temă, o bună parte din care au conținut aprecieri, exprimări ironice și opinii ale 

jurnaliștilor. Exemplu: „Politicianul american a sonorizat cerințe de neînțeles: s-ar face că Rusia 

ar trebui să asigure accesul încărcăturilor umanitare în raioanele de conflict și să elibereze 

ostatecii. Ceva concret Kerry, ca de obicei, nu a spus. Nu este clar despre ce acces umanitar a 

vorbit și ce legătură are Rusia cu asta, precum nu este clar ce fel de „prizonieri” trebuie să 

elibereze țara noastră”.În alte știri Ren TV a selectat fragmente din discursurile unor vorbitori, 

preponderent referitoare la relația SUA-Rusia și NATO-Rusia, și le-a redat pe scurt, unilateral și 

neechilibrat, ignorând astfel alte subiecte și opinii exprimate în cadrul conferinței. 

 

Subiect 3. Eliberarea din arest a „grupului Petrenco” (22 februarie 2016)
8
 

La 22 februarie 2016 Judecătoria sectorului Râșcani din municipiul Chișinău i-a eliberat din izolator 

și i-a plasat în arest la domiciliu, sub „garanția deputaților socialiști”, pe șase participanți la un 

protest organizat, în luna septembrie 2015, în fața Procuraturii Generale, între care și fostul deputat 

comunist Grigore Petrenco. Eliberarea a avut loc după ce deputații socialiști au depus o garanție în 

instanță.  

                                                 
7 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-conferinta-de-securitate-de-la-munchen-

reflectata-de-posturile-rusesti-retransmise-republica-moldova/ 
8 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-eliberarea-din-arest-grupului-petrenco-

argumentul-emotiei-locul-informatiei-obiective-etichetare-tendentiozitate/ 

http://russia.tv/video/show/brand_id/5217/episode_id/1272262/
http://politolog.net/novosti-mira/poroshenko-obratilsya-k-putinu-v-myunxene/
http://politolog.net/novosti-mira/poroshenko-obratilsya-k-putinu-v-myunxene/
http://politolog.net/novosti-mira/poroshenko-obratilsya-k-putinu-v-myunxene/
http://ren.tv/novosti/2016-02-13/kerri-ukazal-rossii-dorogu-k-oslableniyu-sankciy
http://mediacritica.md/studiu-de-caz-eliberarea-din-arest-grupului-petrenco-argumentul-emotiei-locul-informatiei-obiective-etichetare-tendentiozitate/
http://mediacritica.md/studiu-de-caz-eliberarea-din-arest-grupului-petrenco-argumentul-emotiei-locul-informatiei-obiective-etichetare-tendentiozitate/


 

 

În știrea de la Jurnal TV, cu durata de circa patru minute, intitulată „Grupul Petrenco, în arest la 

domiciliu”, au răsunat acuzații la adresa democratului Vad Plahotniuc, chiar dacă aparent acesta nu 

are legătură cu subiectul. La construcția știrii a fost încălcat principiul echilibrului: s-a dat prioritate 

unor surse în defavoarea altora. Autorul a inclus două inserturi din declarațiile lui Grigore Petrenco, 

două din spusele avocatei grupului, Ana Ursachi, unul din declarația lui Igor Dodon și un insert din 

declarațiile unui „fost coleg de partid” al lui Petrenco, Alexandr Petcov. Toți au exprimat una și 

aceeași opinie - grupul trebuia eliberat mai devreme -, iar doi dintre vorbitori au acuzat justiția că a 

acționat „la comanda lui Vlad Plahotniuc”. 

Faptul că jurnaliștii au acordat, în ştire, un spațiu important pentru acuzațiile la adresa lui 

Plahotniuc și nu au făcut demersuri suficiente ca să afle realitatea obiectivă - cum ar fi să îl întrebe 

pe Igor Dodon de ce garanția nu a fost depusă mai devreme, în cele șase luni de când „grupul 

Petrenco” se află în arest, ci abia în ziua în care deținuții urmau să se întâlnească cu raportorii 

Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, așa cum acuză în declarația sa însuși Petrenco - 

vorbeşte despre aceea că, pe lângă informare, ştirea dată a avut şi scopul de a oferi tribună pentru 

lansarea acuzațiilor la adresa lui Plahotniuc. Astfel, știrea a fost transformată într-un 

produs tendențios, construit după tehnici apropiate de cele ale manipulării, nu ale jurnalismului 

obiectiv. 

Publika TV a tratat subiectul printr-o știre cu titlul „Igor Dodon, garantul liderului „Antifa”. 

Grigore Petrenco va sta în arest la domiciliu”, în care a folosit imagini preluate de pe pagina de 

Facebook a liderului socialist și din care au lipsit detalii relevante, cum ar fi cel privind planificata 

vizită la penitenciar a raportorilor Adunării Parlamentare a Consiliului Europei sau răspunsul la 

întrebarea de ce anume acum socialiștii depun garanție pentru cei șase arestați. În schimb, în text s-a 

repetat de câteva ori expresia „mișcare extremistă”, pe care ar conduce-o Petrenco. Așa cum autorii 

nu oferă altă informație despre această mișcare, telespectatorii rețin doar faptul că aceasta este una 

extremistă, noțiune ce se poate asocia cu „pericol”, „ură”, „violență”. Astfel, eliberarea din arest, 

care este un prilej informațional pentru o știre, a fost prezentată în combinație cu etichetarea 

personajului central, procedeu al cărui consecință este crearea de antipatie și respingere. Eticheta 

„liderul mișcării extremiste” nu e nici probată și nici necesară în știre, de vreme ce Petrenco și 

colegii săi sunt învinuiți de dezordini în masă și nu de activități cu caracter extremist. 

Pe site-ul Accent TV subiectul a fost tratat în trei știri: „Deputații socialiști cer, pe propria 

răspundere, eliberarea grupului Petrenco”, „Grupul Petrenco a fost eliberat sub garanția deputaților 

socialiști”, „Dodon: eliberarea deținuților politici este încă un pas spre victorie”. Astfel, Igor Dodon 

și deputații socialiști au fost prezentați ca eroi pozitivi care luptă pentru eliberarea „deținuților 

politici”, dar reporterii au omis să solicite o reacție la acuzațiile aduse de însuși cel eliberat, care a 

spus că eliberarea este o încercare de a-i feri pe membrii grupului de întâlnirea cu raportorii 

Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Jurnaliștii nu l-au întrebat pe Igor Dodon de ce anume 

acum a solicitat eliberarea, în condițiile în care Petrenco și colegii acestuia se află în arest de 

jumătate de an. În schimb, în una dintre știri, a fost citat un mesaj emoționant scris de Igor Dodon 

pe Facebook: „Astăzi acești băieți vor fi acasă, alături de rude și de persoanele apropiate. Își vor 

îmbrățișa mamele, soțiile și copiii. Vor lua cina împreună cu apropiații lor. Pentru prima dată 

după jumătate de an copiii în sfârșit își vor vedea tații. Este principalul nostru succes pentru ziua 

de astăzi”. În acest mod, s-a recurs la „argumentul sentimentului”, care este un procedeu de 

manipulare ce face apel la afectivitate pentru a conferi mai multă credibilitate unui mesaj în 

detrimentul prezentării informației obiective și de natură rațională. 

 

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/2/22/grupul-petrenco-in-arest-la-domiciliu-10194247/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/2/22/grupul-petrenco-in-arest-la-domiciliu-10194247/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/2/22/grupul-petrenco-in-arest-la-domiciliu-10194247/
http://www.publika.md/igor-dodon-garantul-liderului-antifa-grigore-petrenco-va-sta-in-arest-la-domiciliu_2540621.html
http://www.publika.md/igor-dodon-garantul-liderului-antifa-grigore-petrenco-va-sta-in-arest-la-domiciliu_2540621.html
http://a-tv.md/index.php?newsid=14842
http://a-tv.md/index.php?newsid=14842
http://a-tv.md/index.php?newsid=14842
http://a-tv.md/index.php?newsid=14843
http://a-tv.md/index.php?newsid=14843
http://a-tv.md/index.php?newsid=14843
http://a-tv.md/md/index.php?newsid=14851
http://a-tv.md/index.php?newsid=14848
https://www.facebook.com/dodon.igor/posts/1345599745466027?pnref=story
https://www.facebook.com/dodon.igor/posts/1345599745466027?pnref=story
https://www.facebook.com/dodon.igor/posts/1345599745466027?pnref=story


 

 

Subiectul 4. Adunarea Generală a Judecătorilor (11 martie 2016)
9
 

La 11 martie 2016, la Palatul Republicii din capitală a avut loc tradiționala Adunare Generală a 

Judecătorilor, în cadrul căreia au fost făcute totalurile activității sistemului judecătoresc în anul 

2015 și au fost punctate problemele din domeniu. Cu discursuri despre provocările din sector au 

venit președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Victor Micu, ministrul Justiției, Vladimir 

Cebotari, și unii judecători. Fiind un eveniment anual și pornind de la faptul că Republica Moldova, 

în ultimul timp, a fost frecvent criticată pentru corupția din sistemul judiciar și lipsa de progrese în 

evoluția reformelor din sector, acest subiect a fost unul de interes public major. 

Publika TV a reflectat evenimentul printr-o știre intitulată „Ministerul Justiției depune eforturi 

pentru a restabili încrederea în sistemul judiciar”, construită pe inițiativa ministrului Justiției de a 

sancționa judecătorii și alte persoane publice, din a căror vină Republica Moldova a pierdut procese 

în fața Curții Europene a Drepturilor Omului. Acesta, deși subiectul era mai vechi - măsurile de 

recuperare a prejudiciilor suportate de stat prin pierderea unor cauze la Curtea de la Strasbourg au 

fost lansate la 27 ianuarie 2016, cu o lună și jumătate înainte de eveniment -, respectiv informația 

nu avea decât legătură tangențială cu Adunarea. A avut loc o schimbare de accente și o camuflare 

a altor fapte produse la eveniment - în special, a criticilor enunțate de la tribună de către unii 

judecători, referitoare la influența politicului asupra justiției și despre corupția din sistem. Iar 

publicul nu a reușit să afle ce s-a întâmplat cu adevărat acolo: cine și ce discursuri a rostit, ce cred 

înșiși magistrații despre problemele din sistem, cum răspund la acuzațiile privind lipsa de încredere 

sau de integritate. 

De o manieră similară a tratat subiectul Sputnik.md, care a reprodus fragmente din discursul 

ministrului Justiției fără să echilibreze știrea, așa cum cer standardele jurnalistice
10

, cu reacția celei 

de a doua surse - reprezentanții sistemului care este criticat (Consiliul Superior al Magistraturii, 

Curtea Supremă de Justiție, instanțele). 

Și Prime TV și-a construit știrea pe inițiativa privind recuperarea prejudiciilor aduse statului prin 

acțiunile judecătorilor și ale altor demnitari. Cu titlul „Reforma justiției sperie magistrații”, știrea a 

început cu afirmația „Inițiativa ministrului Justiției de a-i responsabiliza financiar pe cei vinovați 

de condamnarea Moldovei la CEDO i-a supărat pe unii magistrați”. Atât titlul, cât și fraza, induc 

în eroare consumatorul, întrucât din cele ce urmează nu rezultă că reforma îi sperie sau îi supără pe 

magistrați.  

Ziarul Național și Jurnal TV au pus accent pe criticile adresate sistemului și pe opiniile exprimate 

de înșiși judecătorii și președinții de instanțe. Ziarul Național a titrat: „Critici DURE la Adunarea 

generală a Judecătorilor. Ministrul Justiției anunță NOUTĂȚI în sistem”, citându-i aici pe 

magistrata Tatiana Răducanu, care a vorbit despre imaginea proastă a justiției și și-a îndemnat 

colegii să nu cedeze eventualelor presiuni când judecă anumite dosare, și pe ministrul Cebotari, cu 

informații despre inovațiile pe care vrea să le introducă în administrarea judecătorească. La Jurnal 

TV a fost difuzată o știre cu o durată de circa cinci minute, plasată pe site cu titlul „Săgeți în curtea 

justiției”. Reporterii de la acest post au acordat mai mult spațiu intervențiilor verbale ale 

judecătorilor, incluzând în știre bucăți din discursurile a patru magistrați care au avut opinii critice 

la adresa Ministerului Justiției și a Consiliului Superior al Magistraturii, și care au vorbit despre 

corupția din sistem. Despre ministrul Justiției a fost anunțat doar că „atât ministrul Justiției, cât și 

mai mulți magistrați” l-au contrazis pe președintele CSM, care a spus că în 2015 calitatea actului 

justiției s-a îmbunătățit.  

                                                 
9 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-adunarea-generala-judecatorilor-prestatia-

ministrului-justitiei-vs-vocea-neauzita-magistratilor/ 
10 

http://ijc.md/Publicatii/resurse/jurnalistica_grigoryan_ro.pdf 

http://www.apple.fr/
http://www.apple.fr/
http://justice.gov.md/libview.php?l=ro&idc=4&id=2883
http://justice.gov.md/libview.php?l=ro&idc=4&id=2883
http://justice.gov.md/libview.php?l=ro&idc=4&id=2883
http://sputnik.md/politics/20160311/5164338.html
http://www.prime.md/rom/news/politics/item32778/
http://www.ziarulnational.md/critici-dure-la-adunarea-generala-a-judecatorilor-ministrul-justitiei-anunta-noutati-in-sistem/
http://www.ziarulnational.md/critici-dure-la-adunarea-generala-a-judecatorilor-ministrul-justitiei-anunta-noutati-in-sistem/
http://www.ziarulnational.md/critici-dure-la-adunarea-generala-a-judecatorilor-ministrul-justitiei-anunta-noutati-in-sistem/
http://jurnaltv.md/ro/news/2016/3/11/sageti-in-curtea-justitiei-10198966/
http://jurnaltv.md/ro/news/2016/3/11/sageti-in-curtea-justitiei-10198966/
http://jurnaltv.md/ro/news/2016/3/11/sageti-in-curtea-justitiei-10198966/
http://ijc.md/Publicatii/resurse/jurnalistica_grigoryan_ro.pdf


 

 

Reflectând un asemenea eveniment, la care au fost exprimate mai multe opinii relevante, jurnaliștii 

au avut sarcina să citeze sursele astfel, încât să fie respectat echilibrul de opinii și să prezinte cele 

întâmplate de o manieră cât mai apropiată de realitate. Informația însă a fost adusă publicului 

selectiv, în funcție de politica editorială a canalului media. 

 

Subiectul 5. Manifestațiile din 2 martie de comemorare a celor căzuți în anul 1992 în războiul 

de pe Nistru
11

 

La 2 martie 2016 au avut loc mai multe evenimente de comemorare a celor care și-au pierdut viața 

în războiul de pe Nistru din anul 1992, inclusiv un miting cu participarea reprezentanților guvernării, 

desfășurat la Chișinău. Veteranii conflictului armat au depus flori și au mers în marș până la 

Memorialul de pe strada Pantelimon Halippa. 

Jurnal TV a difuzat, în buletinul de la ora 19.00, o știre cu durata de circa șase minute, plasată 

ulterior pe site cu titlul „Candu, huiduit de combatanți”. Prima secvență video din știre cuprindea 

finalul discursului președintelui Parlamentului, Andrian Candu, și momentul în care participanții la 

miting au strigat „Rușine!”. În continuare, jurnaliștii au informat despre faptul că oficialii și 

veteranii au depus flori. A urmat un grupaj de vox-uri, în care participanții la războiul de Nistru 

spuneau că sunt nemulțumiți de nivelul lor de trai, iar unii dintre ei explicau de ce au reacționat 

astfel la discursul lui Candu.„Conducerea țării s-a întors cu spatele la noi și nu ne mai stimează. 

Ne-au tăiat și înlesnirile, totul. Au uitat de noi. Au uitat să ne dea și apartamente, au uitat să ne dea 

și ajutoare…”, a spus unul dintre participanți. 

Reporterii nu i-au întrebat pe cei intervievați ce pensie au, ca telespectatorii să poată aprecia dacă 

aceasta este mică sau mare; ce înlesniri au fost anulate și când, pe timpul cărei guvernări. Opiniile 

veteranilor au fost prezentate astfel, încât au lăsat impresia că de anularea înlesnirilor și de pensiile 

mici se face responsabilă doar guvernarea actuală, care se află în funcție de puțin peste două luni. 

Pentru o informare corectă, jurnaliștii ar fi trebuit să pună pe post date oficiale despre mărimea 

pensiilor și a indemnizațiilor de care beneficiază veteranii și invalizii Războiului de pe Nistru, ceea 

ce corespunde normei deontologice care prevede verificarea informațiilor. În aceeași știre au fost 

incluse două inserturi video, cu durata totală de aproximativ un minut, în care doi dintre liderii 

Platformei „Demnitate și Adevăr”, Andrei Năstase și Alexandru Slusari, au criticat guvernarea și au 

făcut declarații politice. 

Astfel, materialul jurnalistic a fost lipsit de echilibru, evenimentul propriu-zis fiind folosit pentru 

promovarea unor actori politici, respectiv denigrarea altora, a căror opinie nici nu a fost inclusă. Au 

predominat opiniile acuzatoare la adresa guvernării, iar sursele folosite au transmis informații ce nu 

au fost verificate de reporteri. 

Publika TV a informat, pe parcursul zilei, despre evenimentele de comemorare, iar în materialul 

difuzat în ediția de știri de la ora 19.00 jurnaliștii au combinat acțiunile ce au avut loc în două 

localități - Cocieri, sat unde s-au dat lupte în 1992, și Chișinău. Reporterii au discutat cu trei 

veterani, care au povestit momente din timpul luptelor, dar nu s-au referit la viața lor actuală sau la 

situația din țară. La fel, reportajul a inclus un fragment din discursul lui Andrian Candu, iar 

imaginile au fost montate astfel, încât a fost omisă reacția celor care l-au ascultat. Căci, așa cum s-a 

văzut în alte surse media, veteranii au strigat „Rușine!”… Astfel, a fost reflectată doar o parte din 

fapte. 

În cele două știri în care a reflectat subiectul, Accenttv.md a anunțat despre faptul că urmează să 

aibă loc un marș și s-a referit la acțiunea de comemorare organizată de Partidul Socialiștilor (PSRM) 

                                                 
11 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-manifestatiile-din-2-martie-selectarea-faptelor-

si-promovarea-politica/ 

http://jurnaltv.md/ro/news/2016/3/2/candu-huiduit-de-combatanti-10196584/
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.publika.md/eroii-nu-se-uita-victimele-razboiului-de-la-nistru-comemorate-la-chisinau-si-la-cocieri_2549991.html
http://accenttv.md/index.php?newsid=15183
http://accenttv.md/index.php?newsid=15198


 

 

la podul de peste Nistru din localitatea Vadul-lui-Vodă. Jurnaliștii au informat, în prima propoziție, 

despre faptul că reprezentanții PSRM au depus flori pe pod, apoi au reprodus, în restul textului, 

declarațiile liderului Igor Dodon despre conflictul de pe Nistru și promisiunile acestuia în privința 

rezolvării conflictului transnistrean, prin federalizarea Republicii Moldova, în cazul în care 

socialiștii vor prelua guvernarea. La text au fost anexate poze și o secvență video cu declarațiile lui 

Igor Dodon. Din felul în care a fost reflectat evenimentul, putem deduce că autorii nu au urmărit să 

le ofere cititorilor o informație completă, ci s-au mulțumit cu o abordare unilaterală și selectivă. Mai 

mult, faptele au fost folosite drept prilej pentru promovarea politică a Partidul Socialiștilor și a 

liderului acestuia. 

Subiectul 6. Protestele proprietarilor de autoturisme față de majorarea taxei de drum (29 și 

30 martie 2016)
12

 

La 29 și 30 martie 2016, mai multe media au informat că zeci de șoferi au blocat, cu mașinile, căile 

de acces către postul vamal Cahul-Oancea, fiind nemulțumiți de prevederea din politica bugetar-

fiscală, aprobată de Guvern, privind majorarea taxei de drum pentru posesorii de automobile 

înmatriculate în străinătate. La protest au participat și deținători de automobile înregistrate în 

Republica Moldova, care au cerut să nu fie majorate accizele la carburanți și taxele pentru importul 

de mașini. 

În emisiunea Newsroom din 30 martie, de la Publika TV, acestui subiect i-au fost alocate zece 

minute, care au inclus o intervenție în direct a reporterului de pe teren, o știre și o discuție în studio 

cu unul dintre jurnaliștii postului. Cu toate acestea, din material a lipsit una dintre sursele obligatorii: 

șoferii care protestau. Jurnaliștii au relatat despre un eveniment, dar i-au omis pe inițiatorii și 

protagoniștii lui. În esență, subiectul se referă la un conflict dintre două părți - guvernarea și un grup 

de oameni. Argumentele uneia dintre părți au fost omise, iar cele ale adversarului - scoase în 

evidență. A avut loc, astfel, o prezentare selectivă și unilaterală a informațiilor. Or, potrivit 

Codului Deontologic, jurnalistul este obligat să solicite opinia tuturor părților relevante pentru 

subiect. La fel, reporterii au omis să informeze despre faptul că un alt motiv al protestelor este 

mărirea taxei de import a automobilelor, iar despre revolta față de majorarea accizelor la carburanți 

s-a anunțat în treacăt, în intervenția în direct a jurnalistului de pe teren. Și discuția din studio, cu 

jurnalistul Aleksandr Barbov, a fost axată pe nemulțumirea proprietarilor de mașini înmatriculate în 

străinătate, fără să fie amintită însă și planificata majorare a accizelor la carburanți, care afectează 

toată populația. Invitatul a prezentat mai multe argumente în favoarea propunerilor Guvernului și a 

adus acuzații la adresa proprietarilor de automobilelor înmatriculate în străinătate. În consecință, în 

emisiunea Newsroom, protestul în cauză a fost prezentat de o manieră favorabilă doar uneia dintre 

părți - guvernarea. 

Jurnal TV a oferit mai multe detalii despre protest, dar știrea a fost marcată de dezechilibru prin 

faptul că: singura sursă folosită au fost șoferii; reporterii nu au inclus în știre argumentele 

Ministerului Finanțelor privind introducerea majorărilor; nu a fost solicitată o reacție a autorităților 

la protest și la acuzațiile aduse de către participanți, una dintre care s-a referit la faptul că, 

„majorând taxele, guvernarea încearcă să restituie miliardul furat din sistemul bancar”. Pe post de 

reacție a fost inclusă o frază de background, în care se spunea că zilele trecute „ministrul Finanțelor, 

Octavian Armașu, a declarat că autoritățile încearcă să găsească soluții în acest caz, dar a dat de 

înțeles că NU se va renunța la majorarea vinietei”. 

Subiectul 7. Protestul organizat de Partidul Platforma „Demnitate și Adevăr” la 24 aprilie
13

 

                                                 
12 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-nemultumirea-proprietarilor-de-autoturisme-fata-

de-majorarea-taxei-de-drum-protest-fara-protestatari/ 
13 

Studiu de caz, http://mediacritica.md/studiu-de-caz-protestul-din-24-aprilie-de-la-chisinau-

manipulare-si-dezinformare-en-gros/ 

http://www.publika.md/emisiuni/newsroom_2331.html
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/3/31/soferii-au-iesit-din-nou-in-strada-10203968/


 

 

În duminica de 24 aprilie 2016, la Chișinău a avut loc o acțiune de protest, organizată de Platforma 

„Demnitate și Adevăr”, la care s-a cerut inclusiv desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate în 

aceeași zi cu scrutinul prezidențial din 30 octombrie a.c.. Manifestația a început în Piața Marii 

Adunări Naționale, după care protestatarii au înconjurat clădirea Guvernului. Apoi, ei au mers în 

marș la domiciliul democratului Vlad Plahotniuc de pe str. Bulgară și la sediul Companiei GBC, 

care aparține acestuia, de pe bd. Cantemir. În ambele locuri între manifestanți și polițiștii care 

formau cordoane de protecție au avut loc ciocniri, cineva din mulțime aruncând în apărătorii ordinii 

publice cu ouă și cu pietre. A doua zi, ministrul de Interne a anunțat că a fost deschis un dosar penal 

pentru dezordini în masă și că 17 polițiști au fost răniți. 

În știrea difuzată în seara de 24 aprilie de Publika TV pot fi distinse elemente de tăinuire a 

faptelor, amestec dintre adevăr și minciună, și prezentare selectivă a faptelor. Exemplu din text: 

„După câteva minute, protestatarii au rupt cordonul de poliție de lângă sediul Procuraturii 

Municipale de pe strada Bulgară”. De fapt, manifestanții au mers la strada Bulgară pentru a picheta 

blocul în care locuiește Vladimir Plahotniuc. Tot din această cauză acolo se afla cordonul de 

polițiști și nu, așa cum se lasă să se înțeleagă din știre, pentru a proteja sediul Procuraturii 

Municipale. Jurnaliștii au tăinuit motivul pentru care coloana de manifestanți s-a aflat anume în 

acel loc. Faptul că informația cu pricina a fost omisă din știre a putut induce consumatorul în eroare, 

creându-i impresia că mulțimea scăpată de sub control devastează tot ce îi stă în cale și atacă 

polițiștii. Încă un exemplu: „Un alt grup de protestatari a mers spre o clădire de birouri, a rupt 

cordonul de poliție, a aruncat cu pietre și a încercat să răstoarne un autobuz”. Clădirea de birouri 

nu este un obiect spre care manifestanții s-au îndreptat întâmplător - acolo se află sediul Companiei 

„Global Business Center”, ce aparține politicianului și omului de afaceri Vladimir Plahotniuc, pe 

care manifestanții îl acuză că ar fi acaparat statul. La fel, a fost tăinuit faptul că în tot acest timp 

liderii protestelor au chemat mulțimea la calm, la stoparea actelor de violență și vorbeau despre 

riscul existenței unor provocatori. Din știrile Publika TV au lipsit și alte informații relevante despre 

protest, cum ar fi aprobarea unei rezoluții, revendicările formulate de protestatari, acuzațiile aduse 

guvernării etc. Astfel, consumatorul nu a aflat decât informații selective despre eveniment. 

În majoritatea știrilor despre protest, difuzate în prima parte a zilei de 24 aprilie de către Publika 

TV și Publika.md, a fost repetată fraza „Experții califică această manifestare ca fiind o acțiune de 

lansare în campania electorală a Partidului DA, în spatele căruia ar sta oligarhii Victor și Viorel 

Țopa”. Cu toate acestea, nu a fost citat niciun expert concret care să formuleze ideea în cauză. 

Astfel, s-a încercat deturnarea atenției de la revendicările protestatarilor și, totodată, acreditarea 

ideii că are loc o acțiune electorală. Într-o altă știre de la Publika a fost operată o citare inexactă, 

urmare a căreia mesajul inițial a fost denaturat: „Observatori CReDO: protestele din centrul 

capitalei au fost acte de huliganism și în formă gravă”. Președintele Centrului de Resurse pentru 

Drepturile Omului, Sergiu Ostaf, a enumerat, într-o postare pe Facebook, concluziile preliminare 

ale observatorilor CREDO privind desfășurarea protestului și a spus că aruncarea cu pietre în 

polițiști, acțiune ce s-a produs pe strada Bulgară și pe bd. Cantemir, poate fi calificată ca 

„huliganism în formă gravă”. Jurnaliștii au scos din context calificativul „huliganism în forma gravă” 

și, folosindu-l în titlu, l-au extins asupra întregii manifestații. Or, în Piața Marii Adunări Naționale 

protestul nu a fost marcat de niciun act de violență. Acest procedeu, de manipulare prin titlu, este 

recunoscut de specialiști drept unul dintre cele mai răspândite, în special, în mediul online, unde o 

mare parte dintre consumatori citește și reține doar titlurile. De o manieră similară, adică 

defectuoasă, a fost citat și un angajat al Delegației Uniunii Europene la Chișinău, care a vrut să 

rămână anonim și care a discutat cu un reporter de la Newsmaker.md, de unde a fost preluat de 

Publika. 

Novostipmr.com, făcând trimitere la RIA Novosti, a informat doar despre motivul protestului și 

despre faptul că manifestanții au înconjurat clădirea Guvernului. Restul faptelor - pichetarea celor 

două imobile și ciocnirile cu poliția - au fost omise.  

http://www.publika.md/adevaratul-scop-al-protestului-soldat-cu-violente-organizat-de-partidul-platforma-da-fotoreport_2604351.html
http://www.publika.md/manifestatii-in-pman-cu-intarziere-de-o-ora-partidul-platforma-da-si-a-scos-simpatizantii-la-un-nou-protest_2603871.html
http://www.publika.md/observatori-credo-protestele-din-centrul-capitalei-au-fost-acte-de-huliganism-si-in-forma-grava_2604711.html
http://www.publika.md/observatori-credo-protestele-din-centrul-capitalei-au-fost-acte-de-huliganism-si-in-forma-grava_2604711.html
http://www.gazeta.ru/comments/2016/04/14_a_8178095.shtml
http://www.publika.md/oficial-european-organizatorii-protestelor-sunt-derutati-si-nu-stiu-ce-sa-faca-mai-departe_2604151.html
http://newsmaker.md/rus/novosti/oppozitsionnyy-miting-obernulsya-stychkami-s-politsiey-tekstovaya-onlayn-translyat-24403
http://novostipmr.com/ru/news/16-04-24/uchastniki-mitinga-v-kishineve-okruzhili-zdanie-pravitelstva-rm


 

 

În unele știri de la Sputnik.md, difuzate la 24 aprilie, faptele au fost comentate și au fost emise 

judecăți de valoare, textele vădind opinia autorilor. Exemplu: în știrea „Organizatorii protestelor 

își pregătesc alibiul” se afirmă: „Un canal TV, apropiat Platformei „Demnitate și Adevăr”, 

pregătește terenul pentru ca organizatorii protestului de duminică să iasă basma curată în cazul în 

care manifestația va degenera în violențe”. Prezența opiniei reporterului în știre este contrară 

Codului Deontologic, care obligă jurnaliștii să prezinte faptele neutru, fără aprecieri. 

În știrea de la Jurnal TV „Un nou protest de amploare în capitală”, unul dintre liderii Platformei 

DA l-a numit, de la tribună, pe președintele Curții Supreme de Justiție, Mihai Poalelungi, „cel mai 

corupt judecător din Republica Moldova”, fără ca celui vizat să-i fie cerută o reacție. Atât Publika 

TV, cât și Jurnal TV, au folosit eticheta „oligarh” în toate știrile în care au fost pomeniți, respectiv, 

politicianul și omul de afaceri Vlad Plahotniuc, proprietar al acestui post, și omul de afaceri Victor 

Țopa, proprietarul postului Jurnal TV, care în prezent se află în Germania. Etichetarea are drept 

scop diminuarea credibilității și slăbirea autorității persoanei vizate, iar ca efect, poate dezvolta 

clișee de vorbire, iar ulterior, de gândire. 

De asemenea, la Jurnal TV au fost identificate elemente de manipulare emoțională prin folosirea 

muzicii și versurilor. În ediția de știri de la ora 19.00 din 24 aprilie de la acest post a fost difuzat 

un fragment video care a avut rol de generic înainte și după blocul de știri despre protestele din 

duminica de 24 aprilie. Aici, pe fundalul imaginilor cu mulțimea adunată în Piața Marii Adunări 

Naționale, a răsunat „Cântecul zorilor” pe versurile lui Alexei Mateevici, piesă cu un pronunțat 

mesaj de chemare la revoltă. Muzica și versurile sunt recunoscute ca mijloace de generare a 

emoțiilor și de manipulare emoțională a publicului. Folosirea acestui procedeu este acceptată în 

cazul filmelor, al emisiunilor de divertisment, al documentarelor, însă nu în jurnalele de știri. În 

acest caz postul Jurnal TV s-a substituit organizatorilor protestelor și a devenit una dintre tribunele 

de la care oamenii au fost chemați la manifestație. 

Aceeași ediție de știri de la Jurnal TV, de la ora 19.00, a fost marcată de o altă tehnică de 

manipulare, cu elemente de propagandă - exacerbarea faptelor. Aceasta presupune accentuarea 

nejustificată, intensificarea artificială a amplorii faptelor și exagerarea sentimentelor cu scopul de a 

promova anumite mesaje sau a discredita persoane sau grupuri. În cadrul acestui program, știrilor 

despre protestul desfășurat la Chișinău le-au fost alocate 45 de minute din totalitatea celor 49, cât a 

durat emisiunea. Astfel, vorbitorii de la tribună și simpatizații lor din mulțime au beneficiat de 

spațiu extins în Jurnal, chiar dacă mulți dintre ei au exprimat unele și aceleași idei. 

 

Subiectul 8. Examinarea în instanță a dosarului penal deschis pe numele lui Vlad Filat
14

 

În luna aprilie 2016 au avut loc câteva runde de audiere, în instanța de judecată, a martorilor în 

dosarul penal pentru trafic de influență și corupere pasivă, deschis pe numele ex-premierului Vlad 

Filat. Fiind un subiect de interes public major - este pentru prima dată când, în Republica Moldova, 

un fost prim-ministru ajunge pe banca acuzaților - ședințele, chiar dacă s-au ținut cu ușile închise, 

au fost urmărite de presă. 

La Publika TV și pe Publika.md, unele știri la acest subiect au fost făcute dintr-o singură sursă - 

procurorul de caz -, fără ca afirmațiile acesteia să fie verificate și fără ca să fie dată reacția 

avocatului. Exemplu este știrea „Noi martori au fost audiați în dosarul lui Vlad Filat: „S-a confirmat 

totalmente obiectul învinuirilor””, din 9 aprilie. În text se spune că au fost audiați Iurie Leancă, 

Victor Bodiu, Veaceslav Ioniță și Victor Barbăneagră, și că procurorul a declarat: „S-a confirmat 

totalmente obiectul învinuirilor lui Vlad Filat ca urmare a declarațiilor martorilor, îndeosebi 

                                                 
14 

http://mediacritica.md/studiu-de-caz-examinarea-instanta-dosarului-penal-deschis-pe-numele-lui-

vlad-filat-putine-surse-si-mult-dat-cu-parerea/ 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/un-nou-protest-de-amploare-in-capitala-10209769/
http://www.publika.md/manifestatii-in-pman-cu-intarziere-de-o-ora-partidul-platforma-da-si-a-scos-simpatizantii-la-un-nou-protest_2603871.html
http://www.publika.md/manifestatii-in-pman-cu-intarziere-de-o-ora-partidul-platforma-da-si-a-scos-simpatizantii-la-un-nou-protest_2603871.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/alterca-ii-la-casa-oligarhului-10209775/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/un-nou-protest-de-amploare-in-capitala-10209769/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/24/jurnalul-orei-19-24-aprilie-10209808/#1
http://www.publika.md/noi-martori-au-fost-audiati-in-dosarul-lui-vlad-filats-a-confirmat-totalmente-obiectul-invinuirilor_2587821.html
http://www.publika.md/noi-martori-au-fost-audiati-in-dosarul-lui-vlad-filats-a-confirmat-totalmente-obiectul-invinuirilor_2587821.html
http://mediacritica.md/studiu-de-caz-examinarea-instanta-dosarului-penal-deschis-pe-numele-lui-vlad-filat-putine-surse-si-mult-dat-cu-parerea/
http://mediacritica.md/studiu-de-caz-examinarea-instanta-dosarului-penal-deschis-pe-numele-lui-vlad-filat-putine-surse-si-mult-dat-cu-parerea/


 

 

influențele pe care le-a avut față de aceste persoane care dețineau funcții de demnitate publică în 

perioada 2013, când a avut loc emisia suplimentară de acțiuni la Banca de Economii”. Alte surse 

nu sunt prezente în știre. Jurnaliștii nu au făcut niciun efort de a verifica sau proba cele spuse de 

procuror, prin intervievarea persoanelor despre care se vorbește, adică a martorilor, unii dintre care 

au făcut declarații de presă chiar la ieșirea din ședință. Din această omisiune putem deduce că 

reporterii au dorit să transmită un singur punct de vedere - cel al acuzării - și au omis intenționat să 

intervieveze sursele directe și partea adversă. Faptele au fost prezentate unilateral, ceea ce 

constituie o încălcare a pct. 2.2, cap. II din Codul Deontologic al Jurnalistului, care prevede că 

„Jurnalistul solicită opinia tuturor părților relevante pentru subiect”. 

Tot la 15 aprilie Deschide.md a publicat o știre
15

 cu titlul „Exclusiv. Lista martorilor în care pune 

speranța Vlad Filat”, în care este reprodusă o listă de 18 persoane despre care se afirmă că sunt 

martorii apărării, ale căror nume ar fi fost divulgate de către surse anonime. Nici Deschide.md și 

nici instituțiile media care au preluat știrea în cauză - Publika.md, Accenttv.md, Bloknot-

moldova.md, de unde a fost preluată de Rtr.md - nu au făcut eforturi de a verifica informația sau de 

a cere reacția avocatului.  

Tot dintr-o sursă anonimă, prezentată ca „o sursă sigură”, a fost publicată pe Rtr.md știrea „Sursă: 

Administratorul paginii de Facebook a lui Filat- Angela Gonța”. Fiind o preluare de pe Sputnik.md, 

în text este citată procurorul Adriana Bețișor,  care spune că oamenii legii au identificat 

administratorul contului de Facebook al lui Filat, însă nu îi divulgă numele. Sursa anonimă care 

spune că acest administrator este soția politicianului, Angela Gonța, completează, astfel, spusele 

procurorului. Ținem să menționăm, că folosirea de surse anonime nu este o practică din jurnalismul 

de calitate, ci servește, de multe ori, la răspândirea unor informații false
16

. Utilizarea informației din 

surse anonime este acceptată doar în anumite condiții și, obligatoriu, cu verificarea din alte surse 

independente. 

Pe 19 aprilie, când a avut loc o nouă ședință de judecată în dosarul lui Vlad Filat, Publika TV a 

transmis o știre, plasată pe site cu titlul „Pușcărie sau hotel de lux? Condițiile în care își așteaptă 

sentința Vlad Filat”. Pe baza unei imagini preluate de pe portalul Today.md, a fost descrisă celula în 

care este deținut fostul prim-ministru, aceasta fiind comparată cu un hotel: „Vlad Filat își duce 

traiul singur în cameră în Penitenciarul 13, iar condițiile în care își așteaptă sentința seamănă mai 

degrabă cu cele dintr-un hotel, decât din pușcărie”. Apoi a fost citat, cu o scurtă declarație, 

avocatul acuzatului, care a spus că pe moment acesta locuiește singur în celulă, și s-a amintit în 

treacăt că în acea zi a avut loc o nouă ședință în respectivul dosar. 

Despre faptul că, în acea zi, deputații din fracțiunea PLDM au încercat încă o dată, după alte 

tentative de acest gen, să depună garanție pentru eliberarea lui Vlad Filat, însă instanța le-a respins 

cererea, consumatorii au aflat din alte media. Omisiunea acestei informații, schimbarea 

accentelor știrii de la încercarea colegilor (care insistă pe inoportunitatea arestului) de a-l elibera la 

prezentarea condițiilor de detenție ca fiind de lux oferă publicului o realitate distorsionată. 

Consumatorul poate să rămână cu impresia că lui Vlad Filat îi sunt asigurate condiții preferențiale 

în penitenciar. 

La 21 aprilie, când judecătorii au prelungit cu 30 de zile mandatul de arest al lui Vlad Filat, pe 

Publika.md a apărut știrea „Dosarul Vlad Filat: martorii aleși de apărare nu se grăbesc să îi sară în 

ajutor fostului premier”. Dincolo de faptul că informația a fost prezentată, din nou, dintr-o singură 

sursă - procurorul -, reporterii au pomenit doar în treacăt despre adevărata noutate - prelungirea 

                                                 
15 

http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-în-care-pune-speranța-Vlad-

Filat.htm 
16 

Studiu de caz. Stimularea gândirii critice a jurnaliștilor. 

http://www2.cji.ro/userfiles/file/Gandirea_critica/2_%20Scandalul%20Monica%20Macovei%20la%20Costi

nesti.pdf 

http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/documente/cod_d_rom.pdf
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-�n-care-pune-speran?a-Vlad-Filat.htm
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-�n-care-pune-speran?a-Vlad-Filat.htm
http://www.publika.md/martorii-lui-filat-cine-sunt-persoanele-care-au-fost-chemate-sa-l-apere-in-instanta_2594241.html
http://accenttv.md/index.php?newsid=16720
http://rtr.md/novosti/politika/obnarodovan-spisok-svidetelej-vyzvannyx-advokatami-filata
http://rtr.md/novosti/obshhestvo/istochnik-administrator-stranicy-filata-v-facebook-anzhela-gonca
http://rtr.md/novosti/obshhestvo/istochnik-administrator-stranicy-filata-v-facebook-anzhela-gonca
http://rtr.md/novosti/obshhestvo/istochnik-administrator-stranicy-filata-v-facebook-anzhela-gonca
http://www.publika.md/puscarie-sau-hotel-de-lux-conditiile-in-care-isi-asteapta-sentinta-vlad-filat_2598481.html
http://www.publika.md/puscarie-sau-hotel-de-lux-conditiile-in-care-isi-asteapta-sentinta-vlad-filat_2598481.html
http://www.publika.md/puscarie-sau-hotel-de-lux-conditiile-in-care-isi-asteapta-sentinta-vlad-filat_2598481.html
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2016/4/19/au-depus-repetat-o-cerere-de-garantie-10208679/
http://www.publika.md/dosarul-vlad-filat-martorii-alesi-de-aparare-nu-se-grabesc-sa-i-sara-in-ajutor-fostului-premier_2601401.html
http://www.publika.md/dosarul-vlad-filat-martorii-alesi-de-aparare-nu-se-grabesc-sa-i-sara-in-ajutor-fostului-premier_2601401.html
http://www.publika.md/dosarul-vlad-filat-martorii-alesi-de-aparare-nu-se-grabesc-sa-i-sara-in-ajutor-fostului-premier_2601401.html
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-%25C3%25AEn-care-pune-speran%25C8%259Ba-Vlad-Filat.htm
http://deschide.md/ro/news/politic/26398/EXCLUSIV--Lista-martorilor-%25C3%25AEn-care-pune-speran%25C8%259Ba-Vlad-Filat.htm


 

 

arestului cu încă o lună - și au pus accent pe o informație pe care o difuzaseră și anterior (despre 

faptul că apărarea ar avea probleme cu invitarea martorilor). Acest lucru poate fi înțeles drept o 

omisiune și o repetare cu scop manipulator. S-a încercat, astfel, distragerea atenției de la aceea 

că, în pofida solicitărilor apărării și colegilor de partid, Vlad Filat rămâne în arest și, în același timp, 

acreditarea ideii că acuzatul nu are cu ce se apăra, întrucât martorii săi nu vor să depună declarații.  

Unele știri despre procesul lui Vlad Filat, plasate pe Publika.md și Sputnik.md, au fost însoțite de 

fotografii în care fostul premier era surprins cu diverse grimase ce pot fi interpretate ca exprimând 

confuzie, nemulțumire, incomoditate sau în ipostaze inestetice. În jurnalism, imaginile - video sau 

foto - sunt folosite ca mărturie de la fața locului, pentru a da credibilitate informației și pentru a 

ajuta cititorul să înțeleagă mai bine mesajul. Atunci când nu dispun de imagini de la eveniment, 

jurnaliștii pot folosi fotografii sau video de arhivă, dar care au legătură cu subiectul despre care se 

relatează. În cazurile descrise mai sus, deși exista posibilitatea plasării unor fotografii sau capturi 

video făcute înainte sau după ședințele de judecată, jurnaliștii au ales să alăture textelor poze vechi 

cu Vlad Filat, unele din Parlament, care nu transmit niciun mesaj legat de subiect, în schimb, îl arată 

într-o lumină nefavorabilă. 

În una din știrile referitoare la acest subiect, difuzate de Ziarulnational.md la 13 aprilie - „Ședințele 

de judecată în dosarul Filat ar putea fi publice. În instanță vor veni martorii apărării” - omul de 

afaceri Ilan Șor este prezentat drept „controversatul Ilan Șor”. Aplicarea etichetelor, în special, în 

știri este o practică neconformă cu normele deontologice. Specialiștii în comunicare includ 

etichetarea în rândul tehnicilor de manipulare informațională, argumentând că aceasta contribuie la 

crearea unor clișee verbale care, la rândul lor, atrag după sine crearea unor clișee de gândire
17

.  

 

CONCLUZII 

 O parte din instituțiile media monitorizate au reflectat evenimentele ce au făcut obiectul 

acestui studiu cu abateri de la Codul Deontologic al Jurnalistului, și anume: au transmis 

informații dintr-o singură sursă, au exagerat faptele, au prezentat informație comentată, au 

folosit etichetări, în detrimentul informării echilibrate și a pluralismului de opinii. Cazuri de 

încălcare a normelor deontologice și de folosire a tehnicilor de manipulare informațională au 

fost constatate, în special, la relatarea evenimentelor interne cu încărcătură politică majoră și 

a subiectelor de politică externă referitoare la situații de conflict.  

 Elemente de manipulare informațională și propagandă au fost constatate în știrile Publika 

TV, RTR, REN TV, Jurnal TV, Sputnik.md, Accenttv.md.  

 În subiectele ce aveau legătură cu domeniul politic, o parte dintre instituțiile monitorizate au 

favorizat unii actori politici și i-au defavorizat, prin text și imagini, pe alții, prezentând astfel 

distorsionat faptele. 

 Instituțiile care difuzează conținut în limba rusă au prezentat evenimentele din Rusia, 

Ucraina și Siria într-o lumină exclusiv favorabilă Federației Rusiei (prin selectarea 

subiectelor, formularea textului, combinarea imaginilor, construcția subiectelor, titluri), fără 

să asigure o informare completă și echidistantă. 

 

 

                                                 
17 

Bogdan Ficeac, Tehnici de manipulare,http://www.docfoc.com/bogdan-ficeac-tehnici-de-

manipulare-5654bd36deb8d 

http://www.publika.md/dosarul-vlad-filat-martorii-alesi-de-aparare-nu-se-grabesc-sa-i-sara-in-ajutor-fostului-premier_2601401.html
http://www.publika.md/puscarie-sau-hotel-de-lux-conditiile-in-care-isi-asteapta-sentinta-vlad-filat_2598481.html
http://www.publika.md/martorii-lui-filat-cine-sunt-persoanele-care-au-fost-chemate-sa-l-apere-in-instanta_2594241.html
http://sputnik.md/moldova/20160415/5995607.html
http://ziarulnational.md/live-video-sedintele-in-dosarul-filat-ar-putea-fi-publice-in-instanta-vor-veni-martorii-apararii/
http://ziarulnational.md/live-video-sedintele-in-dosarul-filat-ar-putea-fi-publice-in-instanta-vor-veni-martorii-apararii/
http://ziarulnational.md/live-video-sedintele-in-dosarul-filat-ar-putea-fi-publice-in-instanta-vor-veni-martorii-apararii/
http://www.docfoc.com/bogdan-ficeac-tehnici-de-manipulare-5654bd36deb8d
http://www.docfoc.com/bogdan-ficeac-tehnici-de-manipulare-5654bd36deb8d


 

 

RECOMANDĂRI 

 La realizarea știrilor și construirea edițiilor de știri, în ansamblu, instituțiile media ar trebui 

să se conducă exclusiv de normele Codului Deontologic și de standardele de calitate în 

jurnalism, pentru a reflecta corect realitatea și a oferi publicului o informație obiectivă, 

echidistantă și clară. 

 Jurnaliștii ar trebui să abandoneze practicile de prezentare unilaterală a faptelor, de folosire a 

surselor anonime fără verificarea informațiilor, de comentare a informațiilor, dacă acestea 

nu sunt incluse în emisiuni sau rubrici de opinii.  

 Editorii și redactorii care preiau și retransmit știri de la alte posturi ar trebui să completeze 

informația difuzată și să o verifice din surse independente, în cazul în care aceste știri nu 

sunt complete sau provin din surse anonime. 

 Instituțiile media ar trebui să selecteze subiectele în funcție de interesul public și nu de alte 

criterii, cum ar fi interesele politice sau de altă natură ale proprietarilor trusturilor de presă. 

 Instituțiile media nu ar trebui să se substituie grupurilor politice, atunci când acestea critică 

starea de lucruri din stat și îndeamnă oamenii la manifestații sau revolte. Jurnaliștii au 

misiunea să relateze faptele echidistant și neutru.  

 Proprietarii și conducătorii instituțiilor media ar trebui să se abțină de la transformarea 

mijloacelor de informare în masă în instrumente de propagandă și manipulare a opiniei 

publice.   

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar trebui să monitorizeze mo dul în care 

radiodifuzorii asigură pluralismul de opinie și respectă legislația autohtonă , dar și normele 

europene în domeniul audiovizualului cu privire la informarea corectă , obiectivă și pluralistă, 

și să se autosesizeze în caz de necesitate. 

 Consumatorilor de presă li se recomandă să se informeze din mai multe surse media pentru a 

evita riscul de a primi o informație eronată și manipulatoare. 

 

Raportul a fost realizat de experta media, Viorica Zaharia  


