Melodia folosită la lansarea unui candidat în campanie, pretext de concluzii și „știri”

0

Portalul Noi.md a publicat duminică, 4 octombrie, o ştire cu titlul: „Maia Sandu își începe campania prezidențială pe fundalul cîntecului lui Robbie Williams «Supreme Love»”.  Articolul este publicat la rubrica Politică şi conţine mesajul de pe canalul Telegram al deputatului Bogdan Țîrdea, care îşi expune opinia referitoare la cântecul difuzat de candidata Partidului Acțiune şi Solidaritate, Maia Sandu, în timpul evenimentului de lansare în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie.

În material sunt citate câteva fraze din piesă, însoţite de traducerea acestora în română, pe care Bogdan Țîrdea le comentează, concluzionând: „Cât de mult nu ar încerca Maia Sandu să vorbească despre familie, tot despre LGBT se primește”. Autorul urmărește astfel să realizeze un transfer de imagine negativă şi să manipuleze publicul. Din știre lipsesc atât detaliile de context, cât și replica politicienei vizate.

Anterior, Mediacritica a scris despre fenomenul ştirilor realizate în baza unor afirmații lansate de diferite persoane, catalogate de jurnaliști drept experți, și folosite drept prilej pentru a critica sau a glorifica anumiți politicieni. Perioada electorală favorizează fenomenul pseudo-experților întrucât „interesul e mult mai mare ca să fie scoasă în evidență o anumită preferință politică decât în perioadele fără alegeri”, explica Viorica  Zaharia, preşedinta Consiliului de presă.

Ghidul de stil cu norme etice pentru jurnaliști recomandă jurnaliştilor să dea dovadă de corectitudine şi imparţialitate la scrierea materialelor de presă: „Nu vom include în articolele noastre conţinut ce aduce ofensă bunului-simţ şi decenţei publice sau care e de natură să instige la dezordine publică şi crimă.(…) Cititorii trebuie să aibă încredere în integritatea editorială a redacţiei noastre şi că deciziile noastre sunt luate numai pe baza unor motive robuste”. De asemenea, în privinţa acurateţii şi verificării faptelor, acelaşi Ghid stipulează: „Jurnalismul nu lasă loc pentru speculaţii. Nu există nicio scuză pentru inexactităţi. (…) Presa este responsabilă de ceea ce publică, chiar dacă declaraţiile sunt atribuite altor surse. În prezentarea evenimentelor vom face o distincţie clară între informaţie şi opinie, evitându-se orice confuzie. (…) Ştirile sunt fapte şi date. Vom evita să ne spunem opinia în articolele de ştiri.”

Aceleaşi prevederi le conţine şi Codul deontologic al jurnalistului, care atenţionează: „Jurnalistul trebuie să facă o distincție clară între fapte și opinii și să nu prezinte opiniile drept fapte. (…) În cazul în care descoperă că a publicat o informație falsă sau manipulatoare, instituția mediatică anunță operativ despre acest fapt și elimină respectiva informație cu scuzele de rigoare față de public și, după caz, față de persoana sau persoanele vizate direct”.