Portalul Realitatea.md a publicat pe 22 octombrie o știre, la categoria Politica, cu titlul: „Chicu «chică» tot mai jos. Dezinformează moldovenii pe rețele de socializare! A scris un mesaj și ulterior l-a editat”. Redacția scrie că ex-premierul Ion Chicu a editat o postare de pe propriul canal de Telegram cu referire la presupusele mize privind instituirea stării de urgență în domeniul energetic.
Autorii articolului recurg la opinii proprii, potrivit cărora Ion Chicu „continuă să disemineze în spațiul public declarații fără niciun gram de diplomație și responsabilitate socială” și „dezinformează”.
Potrivit redacției, Ion Chicu a scris inițial că „miza adevărată a instituirii stării de urgență, conform Legii 212, este amânarea alegerilor locale în Bălți”, iar ulterior postarea a fost modificată. În context, jurnaliștii publică explicațiile prim-ministrei Natalia Gavrilița la subiect. De asemenea, ministerul Justiției Sergiu Litvinenco a preciza că „în Hotărârea Parlamentului privind declararea stării de urgență autoritățile vor stipula că este vorba strict despre gestionarea crizei provocate de lipsa gazului natural”. Mai mult, deputații au votat și un amendament care prevede că desfășurarea alegerilor locale noi nu va fi afectată după instituirea stării de urgență.
Potrivit Codului deontologic, „jurnalistul trebuie să facă o distincție clară între fapte și opinii și să nu prezinte opiniile drept fapte”. Și Ghidul cu norme etice atenționează că, „în prezentarea evenimentelor, vom face o distincţie clară între informaţie şi opinie, evitându-se orice confuzie. Ştirile sunt fapte şi date. (…) Opiniile exprimate sub formă de comentarii ale unor evenimente sau acţiuni cu referinţă la persoane sau instituţii nu trebuie să nege sau să ascundă în mod intenţionat fapte sau date reale. Vom însera opiniile într-un articol informativ doar din partea unei surse intervievate sau citate, dar niciodată din partea reporterului. (…) Vom evita să ne spunem opinia în articolele de ştiri”. Iar în privinţa titlurilor de ştiri, se stipulează: „Vom da, pur şi simplu, informaţia: scurt, brut, la obiect, neutru, fără nuanţări. Titlurile trebuie să prindă esenţa problemei prin câteva cuvinte bine alese”.
Sursa foto: Realitatea.md